Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-08-13, 11:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fattar inte varför de städar så sent. Så var det på bakgatorna i Petra också i början av juni. I Molyvos däremot var det uppsnyggat överallt i staden.

Eva
Ja, det kändes väldigt sent när allt inte var klart till en bit in i juni, märktes väl på menyerna också, ALLT gick inte att beställa!
Särskilt inte i bergsbyarna, då hade de som standard greksallad, samt en del andra enklare rätter!

Så det blev en hel del greksallad under min vistelse på Amorgos... ..MEN det är ju så gott!!..
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-08-13, 11:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Inte många ställen hade öppnat på den sidan då och ingen städning hade skett. [/B]

Birgitta.
Aha, var det inte ens städat så hade det kanske bara inte öppnat än. Hoppas de finns kvar för glassen där var SÅ god.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, det kändes väldigt sent när allt inte var klart till en bit in i juni, märktes väl på menyerna också, ALLT gick inte att beställa!
Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Det där är faktiskt något jag reflekterat över. "Förr" kikade man knappt på menyn överhuvudtaget, man frågade och man tittade i grytor. Det var ändå bara en bråkdel av menyn som fanns en given dag.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-08-13, 11:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg



Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.
Nog frågade jag också.. på vissa ställen hade de ingen meny, de kom då fram och rabblade upp ALLA rätter de hade, det är ju också bra.. då får man ju en chans att fråga vad det är osv.

Jag är inte lika rutinerad som du, men det kommer...

PS. De sa faktiskt på flera ställen att,
- Just nu har vi inte ALLT på menyn pga att det är lågsäsong.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-08-13, 12:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Ja, det är klart att de inte har lika stort utbud när det är lågsäsong, den förklaringen har jag också fått ibland när det jag vill ha inte finns.

Fast det var inte meningen att säga något om din rutin - utan att det du skrev påminde mig om något jag funderat över, säg de senaste två åren. Jag har i mycket högre grad prickat rätt på menyn, alltså beställt något som faktiskt finns, än jag gjorde tidigare.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-08-13, 12:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Aha, var det inte ens städat så hade det kanske bara inte öppnat än. Hoppas de finns kvar för glassen där var SÅ god.



Fast allt går ju aldrig att beställa, det är alltid bättre att fråga vad de har idag istället för att läsa på menyn.

Det där är faktiskt något jag reflekterat över. "Förr" kikade man knappt på menyn överhuvudtaget, man frågade och man tittade i grytor. Det var ändå bara en bråkdel av menyn som fanns en given dag.

Men numera verkar det finnas mer av det som står på menyn. Undrar om det beror på att man använder fler halvfabrikat, fryser in rätter i högre grad osv.
Men på Fourni går man alltid in och tittar på grytorna och den nyfångade fisken! DÄR har man aldrig några halvfabrikat.

Och snart är vi där! Och sitter och tittar på när grillmästaren grillar min fisk eller vår köttbit på Nikos eller någon annan taverna.

Förlåt att jag avviker lite från ö-snacket.
Birgitta.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-08-13, 12:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Den dagen de börjar servera halvfabrikat i Grekland har jag ätit färdigt. Eva
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-08-13, 16:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Birgitta - det vet jag väl, men jag menade i allmänhet

Eva - jag funderar på om jag stött på halvfabrikat. Det jag kan komma på är att alla ställen inte friterar sin potatis själv utan använder färdiga pommes frites, och jag har fått konserverade ärter+morötter och även stött på konserverade rödbetor. Pulvermos på ett ställe.

Och så är jag som sagt lite misstänksam mot moussaka i lerskål. Ostbollar är ibland lite för lika och perfekt rundade för att vara hemgjorda. Och både melitzanosalata och taramasalata kommer ibland från supermarketen.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-08-13, 22:52
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Re: Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Apropå Xilokeratidi - vet du om glasskaféet finns kvar? Röda metallstolar. De hade en helt fantastisk glass.
Han som drev iskafeen ble "byttet ut" med en person som kunne betale mer i leie. Den nye videreførte driften, men isen var ikke like god og stemningen ikke helt den samme, dessverre. Vet ikke hvordan det er nå.

Senast redigerad av Ingvild den 2014-08-13 klockan 23:52.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-08-13, 23:43
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fattar inte varför de städar så sent. Så var det på bakgatorna i Petra också i början av juni. I Molyvos däremot var det uppsnyggat överallt i staden.

Eva
Mange som driver kafeer og restauranter på små øyer som Amorgos bor i Athen og har andre jobber resten av året.

Jeg kjenner blant annet en restauranteier som jobber som revisor fra oktober til juni. Det lønner seg derfor ikke å starte opp for tidlig. Inntjeningen hjemme må veies opp mot inntektene av restaurantdriften. Av og til må de også leie overnattingssted til seg selv eller innleid arbeidskraft i høysesongen. For de som er fra øya eller har familie, er det selvsagt annerledes.

Denne mannen har like fullt dype røtter til plassen. Han kom første gang som 20-åring. Nå er han nærmere femti. Slik er det for mange, spesielt i Chora. Flere startet med andre ord som turister i sin tid, da gjerne som hippievarianten.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-08-14, 09:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingvild Visa inlägg
Han som drev iskafeen ble "byttet ut" med en person som kunne betale mer i leie. Den nye videreførte driften, men isen var ikke like god og stemningen ikke helt den samme, dessverre. Vet ikke hvordan det er nå.
Tack Ingvild!

Synd att glassen blev sämre. Den som jag minns kallades italiensk, men enligt kvinnan som jobbade där var den tillverkad i Aten. Och smaken var fantastisk.

Jag får kolla själv och jämföra när jag kommer dit - och det krävs nog att man testar MÅNGA gånger
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-08-14, 09:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Jag åt en del "italiensk" glass på Blue Fox i Molyvos i sommar och den var helt underbar. Lika god som den jag åt i Pipa i Braslien för några år sedan. Har aldrig smakat så god glass i Grekland tidigare.

Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-08-14, 09:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag åt en del "italiensk" glass på Blue Fox i Molyvos i sommar och den var helt underbar. Lika god som den jag åt i Pipa i Braslien för några år sedan. Har aldrig smakat så god glass i Grekland tidigare.

Eva
Då var det nog samma! Jag är ingen superglassälskare men den i Xiloteratidi var exceptionellt god. Just för att den var så god frågade jag om den verkligen var italiensk men då svarade hon att den var tillverkad i Aten.

Som jag minns den var den till och med bättre än glassen på gelaterian vid Klong Dao på Koh Lanta (pröva den nästa gång om du inte redan gjort det )
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-08-14, 10:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ni som nyligen varit på Amorgos se hit!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Då var det nog samma! Jag är ingen superglassälskare men den i Xiloteratidi var exceptionellt god. Just för att den var så god frågade jag om den verkligen var italiensk men då svarade hon att den var tillverkad i Aten.

Som jag minns den var den till och med bättre än glassen på gelaterian vid Klong Dao på Koh Lanta (pröva den nästa gång om du inte redan gjort det )
Tack för tipset det ska jag göra.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT