Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-11, 10:16
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Strejker

Är det någon som vet, om det är strejk även idag i grekland. Jag hörde något om det. Det jag har hört innan är generalstrejken den 15/6. Därför att jag undrar är, att vi ska flyga till Kreta på lördag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-11, 16:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strejker

På den här sidan Länk finns info om planerade strejker och demonstrationer. (Vågar inte säga hur vederhäftig den är men har följt den ett tag på twitter).

Där finns ännu ingen info om några aktioner varken idag eller nästa lördag, så vitt jag kan se. Däremot räknas det upp vad som förmodas hända vid generalstrejken den 15 juni.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-11, 19:21
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Strejker

Ser "skummelt" ut for oss som reiser på onsdag 15.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-12, 09:31
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Strejker

Jag håller tummarna för er, att allt går bra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-12, 11:07
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av storkis Visa inlägg
Jag håller tummarna för er, att allt går bra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-12, 13:35
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Strejker

Förra året den 29 juni var det en generalstrejk - bussarna ner till Piareus gick där emot var det massor av strejkvakter nere vid hamnen. Båtarna började gå ut till öarna prick 24.00. lite kaos i Athen/Piareus - det blev en lång dag..
Anders
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-13, 20:01
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
På den här sidan Länk finns info om planerade strejker och demonstrationer. (Vågar inte säga hur vederhäftig den är men har följt den ett tag på twitter).

Där finns ännu ingen info om några aktioner varken idag eller nästa lördag, så vitt jag kan se. Däremot räknas det upp vad som förmodas hända vid generalstrejken den 15 juni.
Jag såg i denna länk, att det skulle vara någon protest den 20 juni i form av en 48-timmars strejk och då i form av strömavbrott. Menar de, att stänga av elen så pass länge, eller?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-13, 20:14
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Strejker

Kommer vi som åker till de olika öarna märka av strejker, protester och dyl., lika mycket som i Aten?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-13, 20:14
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Strejker

De skriver att det är en "rullande" strejk, och att det blir "power cuts", alltså strömavbrott" men att de tidigare har lovat att det inte blir "extended blackouts", alltå inga långdragna avbrott. Kan man väl tolka som att de tänker sig det som en serie kortare avbrott som kanske drabbar regionalt olika men inte hela landet hela tiden. Nog så irriterande förstås. Det hela är en protest mot att elbolag skall privatiseras för att dra in stålar till statskassan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-13, 20:17
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Strejker

Ok.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-13, 20:29
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
De skriver att det är en "rullande" strejk, och att det blir "power cuts", alltså strömavbrott" men att de tidigare har lovat att det inte blir "extended blackouts", alltå inga långdragna avbrott. Kan man väl tolka som att de tänker sig det som en serie kortare avbrott som kanske drabbar regionalt olika men inte hela landet hela tiden. Nog så irriterande förstås. Det hela är en protest mot att elbolag skall privatiseras för att dra in stålar till statskassan.
Jag såg det, när jag läste lite nogrannare. Då är det ganska lugnt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-16, 14:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av storkis Visa inlägg
Jag såg det, när jag läste lite nogrannare. Då är det ganska lugnt.
Hamnarbetarna har just varslat om 24-timmarsstrejk den 24 juni, vilket ska drabba hamnar på olika ställen.

Har dock bara hittat info på grekiska än och den förstår jag inte. Den som hittar något på engelska får gärna komplettera.

Här är länk till den grekiska sajten (mobilversion): http://www.enet.gr/284875
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-16, 14:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strejker

Från Living in greece:


June 24: Dock workers plan 24-hour strike, which will affect all ports across Greece and impact vegetable/fruit markets in Athens, Thessaloniki and Heraklion (Crete). — Eleftherotypia

Notera att det står påverka alla hamnar, det behöver nog inte innebära att de helt stängs.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-16, 15:06
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Strejker

Hvor hitter du det henne..?

Jeg ser slet ikke den samme tekst på livingingreece/twitter.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-16, 15:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strejker

Länken kom från Living in greece på twitter. https://twitter.com/livingingreece/s...37771695943680

Den engelska texten från strejksammanställningen inne på Living in greece, du kan använda länken i mitt första inlägg i tråden och sedan scrolla ner lite.

Senast redigerad av inkfish den 2011-06-16 klockan 15:13. Anledning: La till länk
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-16, 15:14
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

... du kan använda länken i mitt första inlägg i tråden och sedan scrolla ner lite.
Okay, tak.

(Jeg ser bare denne tekst på twitter: Dock workers to strike 24 hours on June 24, affecting ports across Greece.)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-21, 11:10
annapanna66 annapanna66 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Strejker

Hej!
Jag läste detta om planerade strejker (http://livingingreece.gr/strikes/) och undrar om någon som vet om nedanstående kommer att påverka flygtrafiken till Aten samt färjetrafiken ut på öarna under dessa dagar? Det är då vi tänkte bege oss ut på årets ö-luff....


June 27–28: Events for Monday and Tuesday (unconfirmed dates; waiting for official announcements by unions). *Please wait for me to independently verify.
[LIST][*]Private sector union GSEE plans 48-hour general strike on days of debate/vote of austerity bill – GSEE Press Release & Eleftherotypia (in Greek), Kathimerini (in English)[*]Public sector union ADEDY also announced a 48-hour strike for the same days — ADEDY Press Release (in Greek), Kathimerini (in English)[*]Local gov’t/municipal employees (POE-OTA) to occupy mayor’s offices in Ag. Dimitrios, Nea Ionia, Peristeri, Piraeus and protest at landfills in Athens and Thessaloniki. — SKAI (in Greek)[/LIST][LEFT]
Credit link: http://livingingreece.gr/strikes/#ixzz1PtqqhDJ9
[/LEFT]
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-21, 11:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Strejker

Ingen kan nog ge klart besked om vad som kommer att hända men sannolikheten för inställda båtar är nog mycket stor med tanke på allt som händer i landet nu. Igår strejkade exempelvis elarbetarna och stora områden saknade ström men hur det är idag vet jag inte. Den som reser nu bör nog ha en reservplan mot oförutsedda händelser. Hoppas det går bra för er.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-21, 16:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Strejker

Men likväl fungerar allt som det ska här på Kreta. Bankomaterna är i gång, bankerna likaså. Bussar och flyg går som vanligt liksom färjorna.
Vännerna på Rhodos och Samos vittnar om samma situation.

Kan det måhända vara svenska media som blåser upp en höna av en fjäder?

Arne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-21, 16:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Strejker

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Kan det måhända vara svenska media som blåser upp en höna av en fjäder?

Arne
Inte bara svenska medier i så fall utan alla europeiska media följer krisen på nära håll. Den som ska båtluffa ut från Pireus eller mellan andra öar har goda skäl att hålla koll på läget. För den som flyger direkt till och från en ö är sannolikheten för problem antagligen mindre. Självklart fungerar väl bankomaterna än. Krångel med dessa uppstår väl först om sparpaketet röstas ner av grekerna och pengarna från EU och IMF uteblir.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT