Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-12-13, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Problem med hjortar på Rhodos

Vid inloppet till Mandrakihamnen tror man att den berömda fyren Kolossen på Rhodos stod staty. Det sägs att han stod med ett ben på var sida om inloppet och att han höll en brinnande fackla i händerna. Idag vaktas inloppet till Mandrakihamnen av två statyer med hjortar, som ni kan se på bilden nedan.



I veckan läste jag att det är problem med ett ökande antal av hjortar på Rhodos. Från att ha funnits cirka 200 hjortar för bara några år sedan är de nu uppe i fler än 5 000. De är en trafikfara och de ställer till problem vid odlingar och jordbruk. Hjortarna finns i ett skogsområde på sydöstra Rhodos.

Jag har aldrig sett någon hjort på Rhodos. Är det någon av er som har gjort det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-12-13, 20:52
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Nää aldrig, på nästan ett halvt sekel och jag har åkt runt mycket.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-12-14, 12:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Då får de väl börja med hjortjakt? Eller gör de det månne redan?

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-12-14, 13:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

På antiken hette Rhodos Elafioussa, vilket lär betyda "ön med många hjortar". Så om det stämmer, lär de ha funnits länge på ön.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-12-14, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Då får de väl börja med hjortjakt? Eller gör de det månne redan?
Jag vet inte vad de ska göra. Det vet nog inte själva eftersom hjortarna är skyddade.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-12-15, 08:50
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Om jag sett någon Hjort?

Nej, det har jag inte HJORT!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-12-15, 10:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte vad de ska göra. Det vet nog inte själva eftersom hjortarna är skyddade.
Då är det ju lite svårt förstås. Det där med skydd är knepigt ibland. Man borde kunna sluta med det nångång också.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-01-12, 21:06
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Men det finns ju jättemånga hjortar i Rodini! Ingen som har varit där? Helt otroligt vacker del, som en djungel är det, inte långt från Rhodos stad.

När jag var liten brukade jag och min pappa och min kompis alltid åka dit och titta på hjortarna, och för att mata ankorna och svanarna. Det fanns också jättemånga påfåglar som gick omkring överallt. Där fanns det också en lekpark med några högst olämpliga leksaker som jag älskade och som med största sannolikhet är förbjudna idag De första åren minns jag att de till och med hade vilja djur såsom tigrar och gorillor där, men de var i burar. Sen ändrades tiderna och man insåg att det var nog lite djurplågeri det där, så de togs bort.

När jag var lite större runt 8, 9 år brukade jag gå till Rodini själv med min kompis, det fanns så mycket att titta på, det var lite som en Indiana Jones film där. Min kompis, vars mamma var från Sverige och som bodde väldigt nära Rodini, visade mig en massa olika saker som fanns där, minns speciellt en grotta där det låg en förfärligt gammal kista, helt oöppnad. Hon förklarade att ingen fick röra eller öppna kistan för arkeologerna. Jag var helt fascinerad att den bara kunde ligga sådär utan att nån brydde sig.

Sen upptäckte vi massa djur, vi hittade till exempel ett ställe med massa sköldpaddor, och hennes bror tog med sig några små hem(skulle inte ha gjort om det varit idag, for the record).

Nu vet jag inte hur det är där längre dock, har inte varit där på flera år. Dock läste jag nånstans att de skulle rusta upp området. Kommer säkert att åka tillbaka en dag
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-01-12, 22:19
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 154
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Jo, Louisa, jag var där för länge sedan, 1976! Var då mycket fint, med en hel del djur också. Minns speciellt att det fanns ett par Kri-Kri, dvs storhorns-getter från Kreta. Enda gången jag sett dessa fina bockar och snälla var de också mutade av ett par kex fick jag till och med klia dem mellan deras jättehorn! (De var såklart i en inhägnad) Men hjortar såg jag inga då. Parken med vattendrag och broar var mycket fin dock. Trodde länge att namnet hade med konstnären Auguste Rodin att göra eftersom det finns en hel del skulpturer också men så är visst inte fallet.
Catlady, som gillar alla sorters djur (nästan)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-01-12, 23:00
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Jo, Louisa, jag var där för länge sedan, 1976! Var då mycket fint, med en hel del djur också. Minns speciellt att det fanns ett par Kri-Kri, dvs storhorns-getter från Kreta. Enda gången jag sett dessa fina bockar och snälla var de också mutade av ett par kex fick jag till och med klia dem mellan deras jättehorn! (De var såklart i en inhägnad) Men hjortar såg jag inga då. Parken med vattendrag och broar var mycket fin dock. Trodde länge att namnet hade med konstnären Auguste Rodin att göra eftersom det finns en hel del skulpturer också men så är visst inte fallet.
Catlady, som gillar alla sorters djur (nästan)
Ja just det getterna också ja. Vi brukade mata dom också, men de luktade ju alltid så äckligt haha.

Det sägs att Rodini kan vara en av världens äldsta parker. Den fanns redan under antiken. Om man googlar på nätet så kan man hitta mycket intressant fakta om den.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-01-13, 00:15
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 154
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

Litet PS: konsulterade mina resedagböcker och, jo visst, jag var i Rodini-parken 1991 också. Men då var det mera "slitet" och inte så väl omskött. Kri-Kri getterna fanns kvar men med nytt högre stängsel så jag kunde inte klia dem den gången Däremot blev jag "nafsad" av en ilsken påfågel.... Men inga noteringar om hjortar, den gången heller.
Finns mycket fint på den ön, som Ancient Kamiros tex
Catlady, som gillar Rhodos, i lågsäsong
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-01-13, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Problem med hjortar på Rhodos

När jag senast var i Rodiniparken fanns där bara påfåglar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT