Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-23, 14:12
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Två höstveckor på Lefkas

Sent om sidor kommer ett resebrev, En del upprepning då jag skrev hälsningar under resan

Efter inställd Zakynthos i maj o inställt flyg till Heraklion i juli så bokade vi Lefkas två veckor i september. Visade sig att hotellet var stängt så vi bokades om till annat hotell och fick en del av pengar tillbaka. En mindre tvåa men en härlig balkong högst upp med utsikt över huvudgatan.
4 dar innan resan tas kravet på ”icke pågående Corona infektion” bort så vi får en QR kod vid midnatt innan resan. På flyget var 68 av 225 platser fulla, de 5 bakersta raderna var fulla sen öde pga viktfördelning vid starten, detta fick veta på hemresan? Kunde dock flytta runt senare
.
När vi landat var det två rader, vissa gick till vänster = provtagning o andra bla vi åt höger= hämta väskan: hört det förr.. hmm Detta var förutbestämt av QR koden fick vi veta. De som testades fick åka med bussen och skulle bli kontaktade om de var smittade. Av de ombord åkte sju till Lefkas.

Vi packar upp. Tar på shorts och går ner till ”the Barrel ”, saganiki +varmrätt, kalla Mythos inkl 20 cl ouzo hem o pola o sova. Munskydd på flyget, bussen och i butiker. Bra avstånd och handsprit överallt

Går sen bakvägen (för att inte visa Rockbaren att vi kommit ner) till middag på italienaren Pomodoro vi känns igen; Spiros tackar för punschen förra våren: sen till Rockbaren Roadhouse; de känner såklart igen oss. Punschen star oöppnad på hyllan. Mina Beatles strumpor ger She s so heavy från Abbey Road. Ölen var lite dyrare på Roadhouse jmf med förra året men annars samma priser över lag på hela ön. En stor Alfa samt en Jack Daniels med is blev standardbeställning, inget mätglas när de hällde upp whiskeyn.
På tisdagen blev det strand vid Calypso, vi känns igen av personalen och har bokade solstolar och gratis frappe september ut. Underbart med en kall frappe igen. Pastsio görs på penne samt har Retsina samt Mtyhos på fat.

Vi är tyvärr enda gästerna på Roadhouse dessa timmar denna kväll. Från mitten av oktober skall de bara ha helg öppet. Bröderna Jerry o George som drivit den sen 1992 har tid att prata med oss. Berättade att en ny väg byggs parallellt med byvägen som trafiken skall ledas på och nidri ska bli bilfritt o gågata; sen bygger ägaren till ön Scorpio, Armani sa dom vet inte om det stämmer men ägaren bygger fyrastjärnigt hotell inne i Nidri, ett stort betongkomplex men nu tar bygget en paus. Får även tips om vad vi skall se när vi har bil. Vid en tidigare resa tog vi med CD-skivor ner med ett band som vi känner folk i, Psychosomatic cowboys, tung rockn roll. Den spelades flera ggr. Skrev hem till våra vänner att: Er musik spelades i går, 3 låtar. Två låtar, sen annan grupp, sen ni igen. Foresten var låten emellan visst nåt gäng från Liverpool? Hette A Hard Days Night.

Åt middag hemma 4 gg, Goda lantkorvar med sting från supermarket. Cola till…. Bra omväxling.

En kväll vid halv 9 på kvällen började Tor o Mjölner att leka. Himlen blixtrade och ösregn strax efter, regnade in. Stängde dörrar o fönster. Strömmen försvann en liten stund. Vid uppehåll gick vi o åt middag; folk hade sprungit in med maten så vi serverades pizza inomhus.

Fredag o lördag har Roadhose tre anställda, även den tredje känner igen oss. Mycket folk på baren fredag o lördag, bla bars det ut 22 (tjugotvå) shots under ett tillfälle. Vi fick slatten i shakern …… blev varsin. Vattenmelon…..Yammas . Kl 08.10 på morgonen skakar rummet av en jordbävning på 4,6 på skalan 22 km från ön låg centrum. Hotellpersonalen skrattade åt den, ofarlig, som när vi får 2 cm snö. Regn gjorde att på lördagen handlade vi vindspel, skärp, almanacka, the koppar, servettställ, mini gitarr med ”With the Beatles” ouzo, kryddor och tvålar. Köpte även två öl till julbordet, Zorba och Mamos. Potatiskryddorna var slut hemma så FN hade fått utlysa katastroftillstånd. Även Ouzo på upphällning, samt taxfree bourbon.

Bad servitören om tips gällande biluthyrning, inte rabatt utan bra kille med bra varor. Vi får ett tips om Nidri Car Rental . 60 E för två dar, sen bensin för 23 E. På måndagen Hämtade en vit Nissan o rullade söderut, båthuset på Gemi; Portos frappe i Mikos Gialos, Härlig stenstrand med härlig vik, Sivoto; lunch i Vasilki sen filt inköp i Karia. Skulle sen till Elati men vägen var så mycket smal att vi tog kostigarna hem till Nidri. Vykort till Janne postat från Ellati. Två varningslampor tändes på instrumentbrädan så vi skickade en bild till uthyrningen samt ringde: hans fru kunde bättre engelska; drive sa han goodbye. På tisdagen åker vi mot Lefkas stad, fick stanna 2 ggr på vägen in till Lefkas stad pga hällregnet besökte borgruinen sen förbi väderkvarnarna till arkeologiska museet som håller stängt tisdagar såklart. Nåja vidare till klostret Fareromenis kloster med vy över stan; hade flera olika djur i burar som mini zoo; Hjort ekorre gäss fasaner papegojor tuppar mm; bröderna på Roadhouse sa att 7 juni är det namngivning fest med massa besökare, åkte sen längst vacker kust o blågrönt hav mot Ag Niklas för lunch men regn o dimma fick oss köra tre mil till Sivota för lunch bykorv o saganaki; sen tog vi vattenfallet i Nidri på hemvägen Vädret gjorde vi avstod med Elati; tar det nästa gång inkl arkeologiska museet lunch i Parga, vad synd vi måste återkomma till Lefkas? Mycket nöjda med våra två dagar på vägarna, ”baby you can drive my car”..... : halvön Geni var den mest positiva överraskningen samt Sivota . Tack Janne för guiden den var prisvärd och hjälpte till mycket.

Sista september stängde Calypso för säsongen så medan vi drack frappe o badade kånkande dom in alla möbler, fanns ingen lunch att få, gick 100 m till Piinewood taverna med solstolar’. Där blir vi kvar resten av resan. Tyvärr ingen Pastisio så här sent på säsongen o få gäster. Hade Retsina på halvliter elegant pava med lite flätad korg runt. Tar en retsina till lunch en gång per vecka. Hade även utmärkt Rose fick jag berättat från säker källa. Tar en joggingtur på fm sen får mina skor avsluta sitt liv i en soptunna på Lefkas, tack för all mil. Har nyinköpta hemma. Blev tre joggingturer denna gång. Besökte kinarestaurangen vid ett tillfälle och hittade två till restauranger till med asiatiska rätter. Ett ställe vid huvudgatan hette Ola Kalo stod curry på en tavla; underbar Tikka masala o stark kinakyckling för bara 10 E mums återkommer nästa resa. Tyvärr hade dom inte FIX, Passar till stark mat.Sista dagarna kom Afrika värme med 30 plus. Härlig avslutning på en härlig resa. Sista pastan på Pomodoro, samt den bästa Calzone vi ätit. lämna presenter, en flaska GinTonic glögg samt en halsduk. Spiros gillar PAOK Athen, svart & gula och fick en Dortmund halsduk en gång, jag bad en kompis vars sambo är från Skellefteå att köpa en hockeyhalsduk. Finns inte på kartan jag stöder svartgult från Solna med ett öre… sen är de sämst i stan i både hockey o fotboll så inget att visa upp utomlands. . Bröderna på Roadhouse fick varsina julprydnader, en jultomte i solglasögon med magnet. Sa innan vi skulle gå att under mina 6 resor till Nidri har jag aldrig hört ”Help” på Roadhouse. Why didn´t tell me? Får äntligen höra den….

Går hem i natten i plus 26 grader…

Bussen kommer kl 11 och vi landar på Arlanda med 2 flaskor Ouzo och 3 bourbon var.

Hade vi åkt hem efter en v hade resan fått 5 av 10 pga regn, nu tillkom värme och bilutflykter så det blir 8 av 10. Lite mer sol och fått en större lägenhet annars var det underbart. Geni halvön o asiatiska middagen var spontana positiva upplevelser sen hur välkomnade vi blev på ställena. Tack för att ni kom ner sa dom. Fanns visst stöd att söka från kommunen men ville inte fråga för mycket.

Av mina 43 resor är denna på en delad 3 plats ihop med typ 5 st till… inget , INGET slår 3 v 1992 inkl besök på IOS, vissa av er förstår vad jag menar. Nr två är en grabbresa till Skopolos, Skiathos, Ios 1998.

Undra om det blir Grekland 2021? Hoppas på en vårresa men Kristi himmelsfärd är tidigt i maj. Kreta i juli lockar samt en v i september. Trist smittan ökar nu i Europa

Nedan står för mig personligen, folk får göra vad dom vill, tycka vad dom vill, alla har olika möjligheter medicinsk och ekonomiskt men för mig gäller detta.
När vi tittar tillbaka på Corona kaoset om nåt eller några år är jag glad att jag åkte ner till Grekland två veckor under 2020 och hjälpte turistindustrin ekonomiskt med mat, dryck, hotell, bilhyra mmm ned kontanter på plats.

Hoppas vykortet kommit Janne

Sköt om er alla och håll avstånd

Carle o Annika

Senast redigerad av Carle den 2020-10-23 klockan 14:26.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-23, 15:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Två höstveckor på Lefkas

Tack Carle för ditt inlägg som jag lusläste.
Nu är jag åxå sugen på att återse Lefkas! Det var längesen.
Vi har dammat av och rullat igång videokameran hemma med Greklandsfilmer. Det finns en hel del filmtid från Lefkas.
Ska bli spännande att titta på våra resor igen.
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-24, 10:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Två höstveckor på Lefkas

Tack för rapport, Carle!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-24, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Två höstveckor på Lefkas

Tack snälla för er rapport! Så kul att läsa. Inte minst i dess tider när så få har varit i Grekland.

Intressant att de ska bygga en ny väg i Nidri, den som går genom byn tycker jag är ganska störande.

Jag kanske har fått ett vykort, jag är bortrest sedan en dryg vecka, så jag har inte kollat posten. Men det ligger säkert därhemma och väntar.

Roligt att höra att ni var nöjda med E-guiden!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-25, 19:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Två höstveckor på Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack snälla för er rapport! Så kul att läsa. Inte minst i dess tider när så få har varit i Grekland.

Intressant att de ska bygga en ny väg i Nidri, den som går genom byn tycker jag är ganska störande.

Jag kanske har fått ett vykort, jag är bortrest sedan en dryg vecka, så jag har inte kollat posten. Men det ligger säkert därhemma och väntar.

Roligt att höra att ni var nöjda med E-guiden!

Jag har bott i Nidri några ggr, och håller med om vägen som går genom byn. Bra att det sker en ändring.
Tack för reserapporten! Jättekul att få lite feeling igen....

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT