Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-17, 22:16
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Gavdos?

Någon som varit där? Hittade lite bilder därifrån, ser helt underbart ut.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-02-18 klockan 09:53. Anledning: Tagit bort bilder från annan webbsajt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-17, 23:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Gavdos?

Det er flere her på Kalimera som har besøkt Gavdos, det var også en bildegåte derfra for en tid siden - let etter den - så har du jobb en stund
Kari
- som nylig foreslo at det ble skrevet riktig løsning på gåtene i tillegg til at de er LØST
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-17, 23:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Gavdos?

Hmm, varför söka själv då det finns en sökfunktion i forumet. I fråga 201 var rätt svar Gavdos, i fråga 11 nämndes också Gavdos men där var det inte rätt svar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-17, 23:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hmm, varför söka själv då det finns en sökfunktion i forumet. I fråga 201 var rätt svar Gavdos, i fråga 11 nämndes också Gavdos men där var det inte rätt svar.Mvh Janérik
"Det enkle er ofte det beste", som de sier i Rema 1000 reklamen
- har ikke tenkt på at søkefunksjonen "virket" på gåtene...
S å bra, Janerik ! Kari - litt flau akkurat nå
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-18, 01:56
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- som nylig foreslo at det ble skrevet riktig løsning på gåtene i tillegg til at de er LØST
Nu hänger jag inte med?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-18, 01:56
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hmm, varför söka själv då det finns en sökfunktion i forumet.
Tack för tipset
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-18, 12:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Nu hänger jag inte med?
Det jeg skrev i et tidligere innlegg var følgende :

"Om man hadde "mistet" en gåte, ville man lett kunnet se løsninger fra øyer man er spesielt interessert i ( selv er jeg vel egentlig interessert i alle )om Moderatorene( heretter) kan skrive l ø s n i n g e n også, samtidig som de markerer en gåte som løst, feks slik :
Sv: Bildegåte 275/LÖST: LAKKA, PAXOS
Flere som synes det hadde vært fint ? - f or mye arbeid ??? Kari"

Forslaget har vært diskutert i administrasjonen og er "avvist".
Begrunnelsen er at det stadig kommer nye lesere til Forumet, som kanskje vil forsøke å "løse" en allerede LØST gåte, om da løsningen står i rubrikken ødelegger vi for dem. Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-18, 20:09
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Gavdos?

Vore bra om allt nu är utklarat om sökfunktioner och annat smått och gott! Jag är tacksam om ursprungsfrågan sätts i fokus. Gavdos ligger i allra högsta grad vid sidan om allfartsleder och lockar i sin enslighet?
Ni som varit där - beskriv era upplevelser!
Tack på förhand!
/Anders
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-18, 21:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Gavdos?

Vi har inte övernattat på Gavdos, men har varit där ett par gånger på dagsbesök. 2003 skrev jag ett resebrev, som du kan hitta här i Kalimeras vänstra spalt. Den 6 oktober i det resebrevet besöker vi Gavdos - där kan du läsa om vår dag där då, om du vill.
Året efter besökte vi Gavdos igen, även då enbart på ett dagsbesök. Den gången valde vi att åka med bussen till öns "största" ort - om man nu kan säga så om en sådan liten plats. Badade, åt lunch och njöt stillheten helt enkelt innan vi skulle med den lilla båten Selina den långa färden tillbaka till Paleochora igen. Lättare blöta och saltstänkta kom vi tillbaka till Paleochora efter en gungig hemresa, skulle gärna ha velat övernattat på Gavdos någon natt men det ska passa med båten också - och det händer att den blir avlyst p.g.a. blåst eller motorproblem. Några av bilderna i inlägg 201 är just från Sarakiniko, Gavdos huvudort.
Ett par, tre dagar i veckan går den lilla färjan till Paleochora, ett par dagar till Chora Sfakion - lite mer eller mindre beroende på årstid också.
I bokhandeln i Paleochora kan man köpa ett utmärkt litet häfte om ön, med karta.

Senast redigerad av Marianne den 2007-02-18 klockan 21:13.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-18, 21:17
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Tack Marianne! Bra tips om bussen där, men åka traktor kanske inte heller är så dumt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-18, 21:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Gavdos?

Så hellre bussen om man har svarta shorts på sig. De blev ju grå när vi åkte traktorn. Äsch, det betyder ju inget när man har tvättmaskin hemma - det var en kanonfin dag, det också!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-18, 23:00
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Gavdos?

Vi var på Gavdos sommaren 2006. Upplevelsen finns kortfattat beskriven, tillsammans med några bilder, i bildgåta nr 201.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-19, 00:02
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över!
Nu har jag fått svar på hur man kan ta sig runt på ön(buss eller traktor).
Något ställe på ön som man inte ska missa? Vad jag ser så är ön inte så stor men hinner man med det mesta på en dag? Jag är inte så mycket för att ligga på stranden men min sambo vill ligga vågrät några timmar om dagen, jag vill hellre upptäcka lite saker. Några grottor, ruiner eller annat kul?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-19, 00:08
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Jösses, läste precis på en sida om gavdos att ön är 30 km², det lär man inte hinna runt om båten bara ligger i hamn i 4 timmar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-19, 12:08
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Nu har jag fått svar på hur man kan ta sig runt på ön(buss eller traktor).
Som jag beskrivit i tråden till bildgåta 201 funkar det jättebra att hyra bil.

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Något ställe på ön som man inte ska missa? Jag är inte så mycket för att ligga på stranden men min sambo vill ligga vågrät några timmar om dagen, jag vill hellre upptäcka lite saker. Några grottor, ruiner eller annat kul?
Skall jag vara ärlig så tror jag man måste stanna ett par dar på Gavdos för att uppskatta den. Det är till stor del lugnet och atmosfären som är "grejen" med Gavdos. Och så de vackra stränderna.

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Jösses, läste precis på en sida om gavdos att ön är 30 km², det lär man inte hinna runt om båten bara ligger i hamn i 4 timmar.
Med en hyrbil hinner du det. Men, det låter stressigt och jobbigt. Båtresan tar en bra stund. Jag gillar verkligen Gavdos, men tycker inte att 4 timmar på ön är värt besväret att åka båten fram och tillbaka.

Om du ändå ska göra det är mitt förslag den fina stranden Agios Ioannis (se bild längre ner i tråden i bildgåta 201). Dit är det ca 15 minuter med minibuss från hamnen, och sedan ca 15 minuters promenad.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-23, 16:00
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Gavdos?

Om det är värt besväret att åka till Gavdos för en dag beror kanske på tid – båtförbindelser – årstid – väder – gillar man båtresor, en ”nästan öde ö” med lugn och ro osv. osv.
Men jag vill ge Soldyrkaren rätt i att man bör övernatta för att lära känna en ö. Jag har fortfarande övernattning på Gavdos tillgodo, men jag är glad över mina dagsbesök på ön i alla fall.

Gavdos ligger lite spännande där ute mitt i Libyska havet. Kommer man endast på en dagsutflykt blir det nog för de flestas vidkommande en tur med bussen t.ex. och att man tittar sig runt lite grann, njuter ett bad och lite mat. Stannar man längre tror jag det finns många fina utmaningar när det gäller vackra vandringsturer. Gavdos är både karg och grön. Flera fina små stränder med otroligt klart vatten. De små ”orterna” består mest av några få utspridda hus lite här och där, men det byggs en del nytt, bl.a. i Sarakiniko har det byggts några nya små rum, som hyrs ut av tyskar, som även driver någon av de få tavernorna. Det finns läkarstation/apotek och polis - och det finns även möjlighet att landa med helikopter om det skulle bli nödvändigt.

Av sevärdheter kan, förutom ett rikt djurliv, fågelliv såväl som till havs med valar och delfiner och härligt doftande växlighet med cederträd, timian och oregano, nämnas arkeologiska utgrävningar och ruiner, fyrtorn, några kyrkor, en liten skola och ett museum, väderkvarn, en grotta, affär, och massor av getter.

Så här såg de nybyggda små husen ut i Sarakiniko där man kunde hyra rum:
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-23, 18:40
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Gavdos?

Tack för tipsen marianne, tyvärr hinner jag nog inte med en övernattning den här gången. Men det är ju inte sista gången jag är till kreta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT