Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-28, 15:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Kackerlackor

Kanske en liten tvekan, ska jag verkligen starta den här tråden om DET HÄR djuret? Får bli så i alla fall.

Vi hade viss närkontakt med en riktig baddare i lägenheten nu på Syros. Strunt samma, tillfället var en vidrig upplevelse, vi hade varit klantiga och haft balkongdörren öppen för länge på fel tid på dygnet.

Fråga: Finns det egentligen NÅGOT berättigande att detta j*****a djur ska få existera? Ja, för ekosystemet får den det, det finns andra hemska varelser också. Andra djur med instinkter äter hemska djur.

Katter på restauranger fångar dem, leker och äter sen upp dem, tack för det. Finns här någon insektskunnig (till yrket) som kan förklara och få mig att begripa bättre?

Jag TROR den kröp över lakanet jag hade över mig under natten, jag överlevde visst.

/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-28, 18:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Kackerlackor

Inte min favorit heller. Nu är jag inte så äckelmagad, få jag slår helt sonika ihjäl de jag stöter på. Det jag är noga med är att skaka kläder o väskor innan hemfärd, för såna gynnare vill man ju inte ha med sig hem

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-29, 12:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 240
Standard Sv: Kackerlackor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det jag är noga med är att skaka kläder o väskor innan hemfärd, för såna gynnare vill man ju inte ha med sig hem
Vi gör samma sak. Tycker att man ser dem alltmer sällan, som väl är.

Här finns en gammal tråd i ämnet.




Denna fotade jag i Parga.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-02, 21:37
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Kackerlackor

Jag gillar dem icke alls! Burr!!
Tänker på dem exakt lika dant som jag gör om mördarsniglarna i landet = Du ska dö!!! Dessa två djurarter är dock de enda jag får mord i blicken när jag ser, förövrigt är jag icke alls våldsbenägen.

//Faestis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-22, 12:00
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kackerlackor

Halloj.
När jag läser denna tråd så inser jag att jag nog är den enda här som inte är rädd för kackisar, tycker dom är snygga faktiskt, har sett några olika sorter av dom. De man vanligen ser är de långa, lite smalare som man oftast ser i gamla murar och andra skuggiga ställen. sen har jag sett några som är bredare över ryggen, de jag sett av dessa har varit inne på rummet då o då. Är jag ensam om att försöka få ut dom från rummet, utan att döda dom?? Tar dom som jag tar spindlar här hemma, sätter ett glas över och skjuter in ett papper under, och släpper ut den.
Vad är det som gör att dom är "äckliga" och att ni är rädda för dom?
Förövrigt så har vi haft Kackerlackor som "husdjur" här hemma (i ett inredd plastlåda med lock) Fick tre stycken från dottern som hade dom som mat till sina ödlor, en hette EDGAR (om någon kan nått om en film )
Hade en äggkartong i lådan. En dag så såg vi nått vi inte sett förut, lyfte på äggkartongen, och där var det fullt med små kackis-bebisar, jättesöta var dom.
(Dessa kackerlackor var av en sort som inte kunde klara sig ute i vårat klimat, ska jag kanske säga)

Irene

Senast redigerad av IRSA den 2020-02-22 klockan 12:11.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-22, 16:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 285
Standard Sv: Kackerlackor

Jag tycker absolut inte att det är trevliga djur och vill verkligen inte ha dem med hem i bagaget.

Men när jag nån gång får besök av dem i boendet under våra resor, vilket dessbättre inte varit så ofta på senare år, så gör jag som du Irene. Jag försöker att på något sätt förpassa dem ut istället för att slå ihjäl dem. Anledningen är att det dels blir mindre kladdigt och dels att jag sen urminnes tider har fått lära mig att om man slår ihjäl en kackis så riskerar man att få in ett helt gäng släktingar som vill komma på "begravning". Förmodligen bara en gammal skröna, men .... tja det funkar bra för mig.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-23, 10:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Kackerlackor

En gång när vi bodde på Telendos, var det en glipa under dörren till rummet och när mörkret la sig kom dom.
Man såg hur dom helt sonika promenerade rakt under dörren. Efter att ha likviderat ett par, så blev glipan tilltäppt med mattor o handdukar, för resten av natten.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-25, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 240
Standard Sv: Kackerlackor

Citerar vad jag skrev om en kväll på Spetses:

"Innan vi gick hem tog vi några nattbilder. När jag skulle ta en bild över den lilla hamnen kände jag att något kröp på benen. Trodde det var en katt men det kändes som något annat. Jag fortsatte att fota, precis som krypandet gjorde. Camilla frågade om det var något som störde mig. Jag svarade ja och gjorde en åsnekick med högerbenet. Kanske var det den där sa Camilla med lite skratt i rösten och pekar på en monstruös kackerlacka. Den var det!"


Läs om den dagen/kvällen här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT