Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-02-20, 14:14
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men det får jag inte ihop riktigt då.
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-02-20, 14:22
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
Ja du har såklart rätt, det tänkte jag inte på. De tar såklart oliverna som fallit ner och ligger på marken också, och alla förstörda oliver.

Det är nog sant som min gamla grekiska svärmor säger, att det är bara när man odlar eller skördar maten helt själv, som man vet vad man får och vad som finns i. Och smaken är ju så mycket godare.

Det är därför det är så bra att det görs såna där tester ibland. De ska inte få komma undan med vad som helst.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-02-20, 14:28
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det är nog sant som min gamla grekiska svärmor säger, att det är bara när man odlar eller skördar maten helt själv, som man vet vad man får och vad som finns i. Och smaken är ju så mycket godare. .
När din svärmor är med o plockar så kan hon se till att de sämsta oliverna inte kommer med, samt att sortera ut oliver för inläggning. Dessutom plockar hon säkert i början av säsongen, och får mindre olja av bättre kvalitet.

Rekommenderar att du följer med henne och studerar plockningen. Det är ett trevligt sätt att umgås och mycket att lära om både olja o inläggningar.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-02-20, 15:44
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
När din svärmor är med o plockar så kan hon se till att de sämsta oliverna inte kommer med, samt att sortera ut oliver för inläggning. Dessutom plockar hon säkert i början av säsongen, och får mindre olja av bättre kvalitet.

Rekommenderar att du följer med henne och studerar plockningen. Det är ett trevligt sätt att umgås och mycket att lära om både olja o inläggningar.
Jag har varit med på olivplockningen två år, det är roligt och härligt första dagen, sen dag två inte lika underbart och dag tre värker hela kroppen och man vill aldrig se en enda oliv mer...dock är det en mysig stund när man satt och åt lunch på en filt bland olivträden.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-02-20, 16:03
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag har varit med på olivplockningen två år, det är roligt och härligt första dagen, sen dag två inte lika underbart och dag tre värker hela kroppen och man vill aldrig se en enda oliv mer...dock är det en mysig stund när man satt och åt lunch på en filt bland olivträden.
Tänk på att en dag är du giagiá, och träden då delvis dina. Träna plockningen när du är ung så kan du fara runt som en ekorre sedan.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-02-20, 19:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Tänker att Zeta och Grekland antagligen inte har så mycket att göra med varandra? Vad tror ni? Är det här bara mina personliga erfarenheter?
Så här skriver Zeta på sin hemsida:

Varifrån kommer Zeta olivolja?
Våra basoljor Zeta Originale, Classico och Fruttato innehåller till större delen italienska oljor, men de kan kompletteras med olivolja från andra EU-länder, läs mer om Zeta olivolja . Zeta har också 100 % italienska olivoljor som till exempel Zeta Casa Di Luca Intenso och Speciale och regionsoljor från tre utvalada italienska regioner, Marche, Toscana och Sicilien. Zeta har också en grekisk och en spansk olivolja med karaktärer från det land de kommer från.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-02-20, 20:10
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så här skriver Zeta på sin hemsida:

Varifrån kommer Zeta olivolja?
Våra basoljor Zeta Originale, Classico och Fruttato innehåller till större delen italienska oljor, men de kan kompletteras med olivolja från andra EU-länder, läs mer om Zeta olivolja . Zeta har också 100 % italienska olivoljor som till exempel Zeta Casa Di Luca Intenso och Speciale och regionsoljor från tre utvalada italienska regioner, Marche, Toscana och Sicilien. Zeta har också en grekisk och en spansk olivolja med karaktärer från det land de kommer från.
Har de ändrat texten nu? Eller har den alltid varit detta?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-02-20, 20:23
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Jag har nu snart varit olivbonde i 10 år ,nästa år faktiskt
Kommer ihåg första åren när vi plockade alldeles själva. Precis som Louisa säger..första dan härlig men sen....
Vi har sedan flera år ett bra team som gör jobbet från början till slut och det går fort, klart jag är med och ser till att allt görs på bästa sätt. Vid presseriet tar jag över.
Vi plockar oljeoliverna sista veckan i oktober, när de är gröna och lite omogna, då blir det mest polyfenoler och antioxidanter i oljan.
Vet ni förresten att som ekologisk olivbonde måste man använda olivolja som kedjeolja om man använder motorsåg.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-02-21, 09:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Har de ändrat texten nu? Eller har den alltid varit detta?
Jag vet inte, kollade igår och såg texten då.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-02-21, 16:38
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Tänk på att en dag är du giagiá, och träden då delvis dina. Träna plockningen när du är ung så kan du fara runt som en ekorre sedan.

Hmm...tyvärr är jag alldeles för lat för att hålla på med olivplockning själv varenda år. Antingen får mina två söner göra nytta, eller så kanske jag satsar på sån där olivplocketurism, dvs låta livsglada och pigga turister plocka mina oliver mot en flaska olivolja. De får en speciell upplevelse, jag får mina oliver plockade. Win win situation.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-02-21, 16:44
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Jag har nu snart varit olivbonde i 10 år ,nästa år faktiskt
Kommer ihåg första åren när vi plockade alldeles själva. Precis som Louisa säger..första dan härlig men sen....
Vi har sedan flera år ett bra team som gör jobbet från början till slut och det går fort, klart jag är med och ser till att allt görs på bästa sätt. Vid presseriet tar jag över.
Vi plockar oljeoliverna sista veckan i oktober, när de är gröna och lite omogna, då blir det mest polyfenoler och antioxidanter i oljan.
Vet ni förresten att som ekologisk olivbonde måste man använda olivolja som kedjeolja om man använder motorsåg.
Hej Anneli. Mina svärföräldrar plockar också sista veckan i oktober, eller första veckan i november. Det är vi i släkten som hjälper till, de som kan det året. De försöker att inte ta in folk utifrån då de vill behålla så mycket olja de kan för eget bruk så att det räcker för hela släkten ända tills nästa år då det är dags igen.



Var i Grekland bor ni nånstans? Mina svärföräldrar bor i Nafpaktos trakten.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-02-21, 20:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Hej Louisa!
Vi bor på Peloponnesos , i Vounaria, 4 mil från staden Kalamata.
Fina Nafpaktos besökte vi i somras.Underbara områden där runtomkring
Svara med citat
  #33  
Gammal 2020-02-21, 20:51
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Hej Louisa!
Vi bor på Peloponnesos , i Vounaria, 4 mil från staden Kalamata.
Fina Nafpaktos besökte vi i somras.Underbara områden där runtomkring
Härligt! Hur kommer det sig att du bor där? Förlåt att jag frågar, är bara nyfiken. Ja jag älskar Nafpaktos. Väldigt fina stränder runtomkring också. Jag bor i Aten men är mycket i Nafpaktos, speciellt på somrarna (svärföräldrarna bor i Antirrio närmare bestämt). Du kan ju hojta till om du åker till Nafpaktos igen nån gång så kanske vi råkar vara där samtidigt och kan träffas! Självklart för att i grekisk anda diskutera vems olja som är bäst; din, eller min?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2020-02-21, 21:24
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Vi hamnade här efter en semesterresa för länge sedan och det ena ledde till det andra osv....blev olivbönder och biodlare
Ska absolut säga till om vi ska åka ditåt. Vem vet, kanske blir ett återbesök på lilla Trizonia ön
Även du får hojta till om du ska neråt hitåt nån gång.
Skulle nog bli ett långt och intressant samtal om olivoljorna
Svara med citat
  #35  
Gammal 2020-02-22, 13:05
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 914
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Hur är det nuförtiden förresten med ursprung på olja, apropå Zeta? , Förr sa man ju att mycket av den grekiska olivoljan gick på export till Italien för att sen säljas som Italiensk
Svara med citat
  #36  
Gammal 2020-02-22, 14:52
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Köpte nyligen Zeta originale extra jungfru-olja på Hemköp i tron att att det skulle vara en riktigt god och fin olja, men där blev jag alltså lurad! Och smakar man på den så smakar den inte speciellt gott, mest bara skarpt och bittert! Inte lätt att vara konsument när man inte kan lita på etiketterna!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2020-02-22, 21:04
Morten H Morten H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Vi har köpt Sitia 03 och tagit med hem ett antal gånger från östra Kreta.
En mycket bra olivolja.

Sen hittade vi en olja från Sitiaområdet på Ica och tycker den håller utmärkt kvalitet. ICA Selection extra virgin olivolja Sitia.
Har helt eliminerad behovet att att fylla resväskan med olja på hemresan.

https://handla.ica.se/handla/produkt..._7318690115021
Svara med citat
  #38  
Gammal 2020-02-24, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Förr sa man ju att mycket av den grekiska olivoljan gick på export till Italien för att sen säljas som Italiensk
Så är det fortfarande. Finns att läsa om lite längre upp i tråden.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2020-02-24, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Köpte nyligen Zeta originale extra jungfru-olja på Hemköp i tron att att det skulle vara en riktigt god och fin olja, men där blev jag alltså lurad! Och smakar man på den så smakar den inte speciellt gott, mest bara skarpt och bittert!
Vi hade en Zeta hemma och jämförde den med en från Kolymbari på Kreta som jag köpte hem i höstas. Vilken skillnad det var. Gick inte ens att jämföra. Så nu är det slutköpt med Zeta.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2020-02-24, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av Morten H Visa inlägg
Sen hittade vi en olja från Sitiaområdet på Ica och tycker den håller utmärkt kvalitet. ICA Selection extra virgin olivolja Sitia.
Har helt eliminerad behovet att att fylla resväskan med olja på hemresan.
Tack för tips!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT