Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-18, 16:46
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Thessaloniki i mars?

Hej!
Jag är sugen på att komma iväg till Grekland några dagar i början på mars, för att få miljöombyte, sol och hav. Jag har aldrig besökt fastlandet, men vill helst åka från Skavsta, och då hittar jag Thessaloniki som ett alternativ. Jag tänker mig 4 nätter. Jag reser ensam, vilket jag gjort tidigare, men har nu lite svårt att gå, så jag räknar inte med en aktiv semester. Bara äta god mat, strosa och njuta.

Nog kan det väl vara trevligt att besöka Thessaloniki även så här års? Trots att jag inte kan gå så långt? Är det en säker stad (det är ju en storstad, men jag skippar nattlivet)? Jag tar tacksamt emot tips på boende (klarar inte många trappor) och andra tips.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-19, 10:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
Bara äta god mat, strosa och njuta.
Jag kan inte tipsa dig för jag har aldrig i Thessaloniki. Tyvärr måste jag säga, för det är en stad jag verkligen vill se. Jag skulle inte tveka att åka i mars om jag hade haft möjlighet. Det verkar vara en fantastisk stad, och maten är säkert lika god som den är i Aten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-20, 10:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Precis som Janne har jag inte varit i Thessaloniki så har inga tips på det viset. Men res! Det blir säkert bra.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-20, 12:36
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Jag har varit i Thessaloniki många gånger. En trevlig stad. Däremot är det backigt. Stan klättrar upp på ett berg från strandpromenaden, men taxi är billigt i Grekland
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-20, 13:08
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Tack för alla svar med peppning! Resan är nu bokad!

Det får nog bli någon taxiresor för att få se staden från ovan. Nu vill jag se naturens alla färger (någon postade en bild på blommande mimosa i mars 2019), efter denna gråa vinter. Och Medelhavet! Det här blir bra!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-20, 17:10
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Jag har aldrig varit så långt norrut i Grekland, men vi planerar att åka dit i höst, ska in på Ikea.
Mars är ju en riktig vårmånad i Grekland, ofta med soliga dagar men lite kyliga nätter, men bor man på hotell så är det ju bara att värma på.
Vi åker i mitten av mars, sedan flera år, gillar känslan av att se växtligheten starta, mimosan blomma och att allt vaknar till.
Alla tider är bra i Grekland, december kan vara toppen, men jag har svårt för jan-feb.
Har du inte varit där så tidigt på året innan så tror jag att du kommer att uppleva en helt underbar vår !
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-20, 20:20
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Det låter ju underbart! Vi har åkt till Grekland på valborgsmässoafton som tidigast, oftast i maj, men även juni, september och flera gånger i oktober. Nu senast Kreta Makry Gialos i oktober, det var fantastiskt. Jag drömmer om att få uppleva den grekiska påsken, men börjar med att undersöka Grekland i mars månad.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-21, 04:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Så härligt att du har bokat HellasAnna! Hoppas du hinner ta dig lite tid t.ex efter att du har kommit tillbaka hem och berättar lite om resan åt hos?

Trevlig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-24, 23:41
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så härligt att du har bokat HellasAnna! Hoppas du hinner ta dig lite tid t.ex efter att du har kommit tillbaka hem och berättar lite om resan åt hos?

Trevlig resa!

/ Anne
Det ska jag försöka göra Anne! Nu har jag sett en massa videor på Youtube och är väldigt sugen på att komma iväg! Och att det nu ska komma snö i Götaland och samtidigt kan vara uppåt 20 grader i Thessaloniki nästa vecka, gör ju inte reslusten mindre. B-anana
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-25, 11:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Här är en sida jag har läst ett flertal gånger. ;-)

https://thessaloniki.travel/en/

De har även en Facebooksida:

https://www.facebook.com/thessalonikitravel/

där jag har chattat med en representant och fått svar på alla mina frågor. Vi ska bo uppe i gamla stan, och det ska finnas en busshållplats bara 200 m från vårt boende, så det kommer att gå jättebra. Det finns ett utbyggt bussnät i staden, så du behöver inte ta taxi hela tiden.

Det ska bli roligt att läsa om din resa. Själva åker vi inte ner förrän 24 juli. Ser verkligen fram emot det!

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-02-27, 00:17
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Här är en sida jag har läst ett flertal gånger. ;-)

https://thessaloniki.travel/en/

De har även en Facebooksida:

https://www.facebook.com/thessalonikitravel/

där jag har chattat med en representant och fått svar på alla mina frågor. Vi ska bo uppe i gamla stan, och det ska finnas en busshållplats bara 200 m från vårt boende, så det kommer att gå jättebra. Det finns ett utbyggt bussnät i staden, så du behöver inte ta taxi hela tiden.

Det ska bli roligt att läsa om din resa. Själva åker vi inte ner förrän 24 juli. Ser verkligen fram emot det!

Karin
Tack för tips Karin!

Nu har Grekland och Thessaloniki fått sitt första Corona-fall, vilket dämpar reseglädjen en aning (inte för egen del, men släktingar undrar om jag kan ta hem viruset och smitta dem). Å andra sidan fick Sverige idag sitt andra fall... så risken att få Corona är nog inte större i Grekland än i Sverige än så länge. Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på måndag!

Anna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-02-29, 06:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Självklart skall du iväg! Mycket onödig panik kring coronaviruset just nu. Bra att vara försiktig förstås. Tvätta händerna ofta och ordentligt och övrigt som rekommenderas. Det är ju influenstid annars också nu och allt är inte corona. Kanske kan du ha handskar på dig när du rör dig ute? Eller är det månne för varmt för det?

Önskar dig en fin resa!

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-03-01, 00:17
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Självklart skall du iväg! Mycket onödig panik kring coronaviruset just nu. Bra att vara försiktig förstås. Tvätta händerna ofta och ordentligt och övrigt som rekommenderas. Det är ju influenstid annars också nu och allt är inte corona. Kanske kan du ha handskar på dig när du rör dig ute? Eller är det månne för varmt för det?

Önskar dig en fin resa!

/ Anne
Tack Anne!

Ikväll har jag varit på en grekisk afton där flera hade sitt ursprung i Thessaloniki. De undrade vad jag skulle göra där så här års? Men jag kanske ser staden med andra ögon?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-03-01, 18:50
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Hej HellasAnna!

Jag kan bara säga att du har valt ett bra resmål Jag var där för första gången nu över nyår. Visst är det backigt upp till den gamla, fina delen av staden. Vi tog aldrig taxi, det var flera olika busslinjer som åkte dit. Om du orkar så kan du åka upp och promenera ner.

Trevlig resa!

Helena S
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-03-01, 19:14
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Hej HellasAnna!

Jag kan bara säga att du har valt ett bra resmål Jag var där för första gången nu över nyår. Visst är det backigt upp till den gamla, fina delen av staden. Vi tog aldrig taxi, det var flera olika busslinjer som åkte dit. Om du orkar så kan du åka upp och promenera ner.

Trevlig resa!

Helena S
Tack för pepp lagom till sista packningen inför resan Helena!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-03-02, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
Tack för pepp lagom till sista packningen inför resan Helena!
Berätta gärna hur det går för dig och vad du tycker om Thessaloniki.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-03-05, 14:58
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Berätta gärna hur det går för dig och vad du tycker om Thessaloniki.
Kalimera! Här kommer en snabb hälsning från Thessaloniki! Jag tycker att det är en jättefin och mysig stad! Det var ett bra val för en mars-resa. Mer information kommer!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-03-05, 19:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
Kalimera! Här kommer en snabb hälsning från Thessaloniki! Jag tycker att det är en jättefin och mysig stad! Det var ett bra val för en mars-resa. Mer information kommer!
Men så kul att höra Anna!

Njut vidare av Thessaloniki och återkom gärna med fler rapporter.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-03-06, 04:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Så roligt att höra! Säkerligen är Thessaloniki fin. Hoppas du hinner ta dig en ordentlig titt på staden och njuter.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-03-07, 13:49
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Thessaloniki i mars?

Hejsan hej.
Hur har du det? Följer dig med spänning. Hoppas resan är/var bra?!

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT