Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-20, 12:59
NavFi NavFi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 0
Standard Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Hej alla Greklands-resande!

Jag och pojken har aldrig rest tillsammans, men äntligen bestämt oss för att åka till Korfu (Gouvia) om tre veckor. Vi är båda runt 20 och hoppas att Korfu passar oss.

Någon som vet något intressant om Gouvia/Korfu eller tillochmed om vårt hotell (Hotel Gouvia), dela gärna med er! Vi vill veta allt inför vår absolut första resa tillsammans!

Tjing-tjing
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-20, 22:02
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Jag och min man har bott i Gouvia på Korfu under två veckor men det var på stenåldern...nä inte riktigt men det är nog nästan tio år sedan (hjälp vad tiden går fort). Mycket har nog hänt där sedan dess.
Det jag minns tydligast är att vi inte tyckte att stranden i Gouvia var något att ha, var väldigt lite där. Vi hyrde vespa nästan hela semestern och for runt ön. Korfu är en väldigt vacker ö, väldigt grön och frodig. Bege er över till västkusten och upp norrut, den sträckan tyckte vi var finast. Där finns det lite mer sandstränder men strunta i den fina sandstranden i Sidari (eller vad det heter, minnet sviker) som ligger längst upp i norra delen. Den stranden var ett paradis för barnfamiljer...alltså långgrund så in i bängen. Vi gick och gick och gick men fick bara vatten till knäna. Helt hopplöst. På östra delen av ön finns också några ganska bra bad men det är mest stenig botten (vilket jag tycker är lite obekvämt), man bör nästan ha badtofflor.
Södra delen av ön kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket av, när vi åkte neråt så blev det helt öde. Långt mellan byarna och mest åkrar...tråkigt tyckte vi och vände alltid innan vi "kom fram". Kanske fanns det några dolda pärlor där vi missade??? Det vet nog andra bättre.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad alla underbara "måste se"-platser hette så jag är inte till så mycket hjälp är jag rädd.
Jag minns dock att nattlivet i Gouvia var helt okej, inte många diskotek (är nog skillnad nu dock) men flera bra pubar/barer och mycket folk i tjugoårsåldern.
Om ni vill ha rejält nattliv eller shopping så drar ni in till Korfu stad. Ta buss (bra förbindelser) dit och unna er en taxi hem. När vi var där så var nattlivet koncentrerat till ett stråk strax utanför city, har för mig att det var på samma sida som man kom in från Gouvia. Det är bara att fråga någon på plats. Alla stora nattklubbar låg på rad där, inne i city var det jättelugnt på kvällen. Allt var koncentrerat till detta stråk. Det öppnade dock inte förrän fram emot midnatt (grekerna äter ju middag först runt niotiden). Men jag vet ju som sagt inte om det är likadant idag.
Korfu stad var iallafall en riktigt bra shopping-stad. Fanns allt från väldigt exklusiva affärer till torgstånd.
En sak till kom jag ihåg. Min väninna och hennes man förlovade sig på Korfu året efter vi var där och de "hyrde" en ö den dagen de förlovade sig. En båt körde ut dom till en obebodd liten ö där de var helt själva i några timmar med matsäck. Där solade och badade de nakna med bara havet och himlen som vittnen...en helt fantastisk upplevelse enligt dom själva. Något för er nyförälskade kanske???? Jag vet dock inte vart de fixade detta upplägg men jag vet att de bodde i Dassia (tror jag det heter).
Min gamla information var kanske inte till så mycket hjälp men jag är säker på att ni kommer ha en jättebra semester. Vi blev iallafall väldigt fästa vid Korfu och trodde att vi skulle åka tillbaka...men det blev inte så. Vi åkte på öluff i kykladerna istället ett par år senare. Sen kom villa och barn och sju år passerade i ett nafs. Och nu ska vi på öluff igen i sommar med vår lille son men kanske vi hittar tillbaka till Korfu någon gång i framtiden...
Trevlig resa!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-21, 14:14
NavFi NavFi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 0
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Hej
tack så mycket för allt du skrev vi blir glada för all info, man är ju lite nervös så första resan tillsammans och ingen har varit på stället förut
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-21, 20:25
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Det kommer att gå superbra!
Ta med er glatt humör, badkläder och en kortlek till balkongen så får ni en fin resa tror jag Ni får ju trots allt vara tillsammans.

Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-22, 21:57
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Anjas beskrev det så väl att det inte kan sägas mycket bättre...

Var också där drygt 20 år ung(!)för alldeles för många år sedan.

Vill bara understryka att ni måste hyra moppe och ta er runt ön!

I nordost finns bl.a. Kalami och Koloura, som är mycket fina badvikar.

På västsidan finns Pelekas, Glyfada, Mirtiotissa (favoriten!) samt allra längst upp i nordväst Peroulades(strax väster om Sidari). Peroulades påminner om Lefkas bildsköna stränder med turkost vatten nedanför kritklippor.

Ni kommer att få en härlig semester.
Trevlig resa!

/lemon
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-23, 11:48
NavFi NavFi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 0
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Vi hoppas på det, tack så mycket
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-23, 16:32
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Två unga debut-semestrar i Korfu, Grekland...info !!

Lemon, du kommer ihåg alla namn!!!!!
Jag bugar och bockar av vördnad, skönt att det fanns någon med bättre minne här. Jag kände hur jag satt och skämdes lite när jag skrev för att något som kändes så stort och viktigt då, helt plötsligt är borta ur huvudet. Men jag har alltid haft svårt att minnas namn....ibland tittar jag på min man och tänker...vem är han???
Nävars, riktigt så illa är det inte men jag har lite svårt att minnas mina bekantas barns namn...lite pinsamt ibland.
NavFi, ni kommer få det toppenbra. Passa på att njuta riktigt ordentligt.
Och jag håller med Janet, kortleken är bra att ha.
Tjingeling på er!
//Anjas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT