Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-12, 07:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Grekiskt Pajalasyndrom

Hallå, alla tjejer i Norden som sitter där och suktar efter värmen och romantiken och maten och sanden och allt det där!

Har ni aldrig hört talas om Pajalasyndromet? Bara ensamma män kvar i byn och alla tjejer i storstäderna!

Å, de finns här, grabbarna som väntar och längtar, tro mig, jag skojar inte alls.
Det blev till och med film om det vackert belägna Sacharon på Peleponnessos. Man försökte uppmuntra tjejer från Balkan att flytta ner. Samma sak sågs från en spansk stad inte så länge sen. Tyvärr drog de flesta tjejerna iväg när de fått nog av jordbruket, det var inte så läckert som de hade trott.

Det måste förekomma något konstigt här. Dessa män är säkerigen uppriktiga. De har odlingar, gårdar, hus, traktorer, rörelser. De har stannat kvar och tagit över efter far och mor. De är inte ute efter tillfälliga tjejkontakter. De behöver en kvinna i sitt hus, en husmor, en mamma till kommande barn.

Varför åker då tjejerna till Stockholm, Aten och Madrid? Är det så mycket roligare att jobba på något kontor, tror de att det bara är att sitta och fila naglarna? Vad är det som är så mycket bättre där?

Inte kan det väl vara så att flickorna tröttnat på älgjakthistorier, tomatplockning och djuruppfödning?

Vill de inte bli låsta till oändligt hushållsjobb , snoriga ungar och tjatiga svärmödrar?

Ja, men snälla tjej, precis detta kan du få i storstaden också, ihop med jättehyror, asfalt, stress och hiskliga avstånd till jobbet och dagis och ICA.

Problemet lär väl vara få en chans att träffa den där personen som man kan tänka sig att leva ihop med.... jag minns en skånsk bondgrabb som hade brutit benet och låg på sjukhuset där jag jobbade. Han suckade och sa dystert: hur ska jag hinna träffa några tjejer, jag sitter ju på traktorn det mesta av min tid...

Så, ni tjejer som längtar efter att bo i Grekland, strunta i de "kamakis" som vimlar omkring er på stränder och barer. Dra ut på landet, det är där guldklimparna finns...med tomatodlingar, 4X4-truck och liten huckle-mamma som kommer att dyrka era barn. Tro mig! Jag har en handfull såna bekanta grabbar i bekantskapskretsen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-12, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Den filmen har visats även i Sverige. Fenomenet om jag nu så lättvindigt får kalla det så finns antagligen i all glesbygd. Här i Västerbotten var det ett inslag på lokaltv om unga tjejer i en ort i inlandet. De är ambitiösa, läser för att få höga betyg och längtar efter att flytta. Tror säkert att det finns killar som gör likadant men killarna som intervjuades ville bo kvar i bygden och hade jakt, fiske och skoteråkning som sina huvudintressen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-12, 13:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Gör som proffsen: Hångla så fort Du kan!

http://tv4.se/bondesokerfru/548236.html

//PO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-12, 13:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Trots den bistra sanningen ett fullkomligt underbart inlägg, Monica P's Farmarförmedling! Bilder på de giftaslystna kanske ökar tillströmningen av svenska bondmoror (får man be om en filial på Kreta? Jag medför dill- och gräslöksfrö som hemgift)

Kickie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-12, 14:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Jag accepterar hemgiften.
Äger faktiskt 5 apelsinträd och 6 olivträd.

Uffe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-12, 14:53
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag accepterar hemgiften.
Äger faktiskt 5 apelsinträd och 6 olivträd.

Uffe
Ja med så ynklig hemgift får jag nog nöja mig med en svensk farmare Om jag kastar in en 18-årig dotter, får jag en grek då tro?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-12, 14:57
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Ja med så ynklig hemgift får jag nog nöja mig med en svensk farmare Om jag kastar in en 18-årig dotter, får jag en grek då tro?
Om inte du, så åtminstone dottern...

R
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-12, 15:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Om inte du, så åtminstone dottern...

R
Du har rätt. Erfarenhet räknas i "nöjeslivet", ungdom i det äktenskapliga livet. Jag blir nog ogift

Men å andra sidan kan då jag gå runt med huckle, glädjas åt barnbarnen och slippa slita för brödfödan...

Senast redigerad av Kikh den 2007-05-12 klockan 15:03.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-12, 15:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

TV-programmet om de ensamma männen i Sacharo var både roligt och lärorikt men samtidigt skrämmande. När det väl kom till kritan var det väldigt vilsna och osäkra män som tussades ihop med en bunt kvinnor. Själva idéen att göra så där, fösa samman två grupper av människor av olika kön i tron att kärlek ska uppstå är i mitt tycke närmast befängd. När de dessutom knappt kunde prata med varandra var det närmast med löje jag följde programmet till slut.

Sen undrar jag vilken kvinnosyn de grekiska männen verkligen hade. Var det meningen att kvinnorna skulle följa med var och en och gifta sig med dem för att de hade ägor, mark, en rörelse de skötte om eller vad ? Anser att programmet var välgjort men det kunde nog aldrig visa hur det verkligen gick till när de träffades. Känslor går inte att spela in på tv. Visst var det intressant som sagt och visst såg man snabbt åt vilket håll det verkligen gick när festen de hade gav noll resultat. Men jag undrar om det verkligen fanns en vilja från båda sidor att träffas

Kärlek går inte att beställa.



Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-12, 17:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Fast jag bor här och även varit i Sacharon såg jag inte filmen, har dock hört kommentarerna. Det finns en utbredd föreställning att de flickor som kommer bara är ute efter pengar. Cyniskt så det förslår, men kanske det ligger nån sanning i det .

Jag var bekant med en ryska. Hon gjorde skäl för ryktet, men det är ju oerhört orättvist att bedöma alla efter någon man sett eller hört talas om. Hennes erfarenhet av ryska män var att alla är alkoholister och odugliga. Grekiska män var snälla och lättlurade...

Så kände jag en annan ryska, jättetrevlig, som gifte sig med en driftig och bra kille, de har nu två barn och hon är väl inlemmad i byns gemenskap.

När jag skrev mitt inlägg var det mest för att skämta, men man bör nog tänka på vad som ligger bakom alla vinddrivna människors livsväg. Själv har jag haft ett tryggt och bra liv och inbillar mig att jag valt min väg själv. Hur många kan välja, hur många har bra start,hur många tar skada?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-16, 22:08
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...Så, ni tjejer som längtar efter att bo i Grekland, strunta i de "kamakis" som vimlar omkring er på stränder och barer. Dra ut på landet, det är där guldklimparna finns...med tomatodlingar, 4X4-truck och liten huckle-mamma som kommer att dyrka era barn. Tro mig! Jag har en handfull såna bekanta grabbar i bekantskapskretsen.
Bra, Monica, at du har en håndfull såna i bekjentskapskretsen! Kanskje finner de en eller annen...Lignende menn finnes også her i Norge, om de inte riktig er tomatodlere. Som vil ha en 'kvinna' til å organisere livet sitt, vaske klær, bake kaker,lage mat, etc. Men ikke alle av oss single kvinner drømmer om dette, ei heller noen slags kamakis (man møter jo noen hele tiden!). Kanskje reiser vi for å møte havet og bare det. Være ved havet, nyte, spise god mat, sove lenge, etc. Nei, kalamakien er en anakronisme
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-17, 00:19
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

På travel channel var det nylig et program fra Kythira som var mye inne på de samme problemstillingene. En fisker i slutten av 30-årene fortalte om problemet med unge kvinner som nå skaffer seg utdannelse, og ikke ser noen framtid som den tradisjonelle hjemmeværende mor og hustru mens mannen er på sjøen 4 - 7 dager.
De unge kvinnene var utrolig stolte av sin bakgrunn fra øya, og søkte tilbake dit for å holde kontakten med miljø og familie, men kunne ikke tenke seg å slå seg ned permanent.

Som det sies enkelte steder i Norge: Det finnes en god del unge menn som kan se en fremtid i å kjøre traktor, men det finnes få unge kvinner som kan se en fremtid med en mann som kjører traktor. Konsentrasjonen i retning av byene går sin gang i svært mange land.

Hvis dere kommer til Sacharo, har de forresten en meget god pizza-restaurant der...

Senast redigerad av JohnS den 2007-05-17 klockan 00:23.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-17, 11:51
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Det är nästan lite synd att jag har en värmländsk sambo.
Vilket gyllene tillfälle att få bo i Grekland; bara åka ner och ragga upp första bästa bonde och sedan leva ett fantastiskt liv på frukter och havsdoft =)

Jaja. Svenskt gråmulet väder och plugg är väl också spännande....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-17, 13:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Det finns ett stort problem med utflyttning och avbefolkning i Europas glesbygdsområden, men huvudorsaken är inte att tjejerna inte kan tänka sig att leva med de killar som bor där och inte heller att tjejerna inte vill bo kvar, utan det handlar framför allt om arbetsmarknadsfrågor. De tjejer som väljer att flytta gör det för att de vill jobba i vissa branscher eller helt enkelt inte vill vara arbetslösa. Även de som egentligen inte vill flytta gör det eftersom de har möjlighet till arbete i städerna. Många killar gör på exakt samma sätt.


För övrigt vill jag ifrågasätta några fördomar och felaktigheter som skrivits i denna tråd:

För det första finns det inga byar där det bara bor ensamma män. Majoriteten av befolkningen i till exempel Pajala består av familjer.

Föreställningen att det bara är män som har jakt, fiske och skoteråkning som huvudintressen är fel. Senast igår träffade jag kvinnliga representanter för Jägarförbundet, de har många medlemmar som är kvinnor. I stora områden i Sverige är det nästan omöjligt att hitta en kvinna som inte säger att hennes största intresse är fiske och många familjer med skoterintresse har två skotrar och kvinnan och mannen kör var sin.

Av vilken anledning skulle det inte finnas tjejer som är intresserade av killar med de intressena och vad finns det för belägg att påstå att killar med de intressena vill ha en kvinna som ”tar hand om” dem?

Varför skulle det inte finnas unga tjejer som kan tänka sig att dela livet med en bonde? Och hur kan någon säga att bönder vill ha en ”husmor”? Får jag fråga, har ni någonsin tagit reda på hur jordbrukarfamiljer lever? Min bästa vän är bonde och hennes man är heltidsarbetande i räddningstjänsten. Under hela min livstid har svenska manliga bönder haft fruar som är yrkesverksamma i andra branscher. Förr, när jordbruket bedrevs med äldre metoder, var mannan och kvinnan jämlika kollegor där bådas arbetsinsats var avgörande för resultatet. Ofta hade kvinnan ett större ansvar för stora delar av verksamheten.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-17 klockan 13:22.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-17, 13:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
En fisker i slutten av 30-årene fortalte om problemet med unge kvinner som nå skaffer seg utdannelse, og ikke ser noen framtid som den tradisjonelle hjemmeværende mor og hustru mens mannen er på sjøen 4 - 7 dager.
Trist när en person som inte ens fyllt 40 beskriver kvinnors utbildning som "ett problem"
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-17, 13:43
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Kanal5 12:20
idag
Kräsna kvinnor (14:05)
Brittisk dokumentär från 2004. Den nya generationen kvinnor blir allt mer krävande och hänsynslösa när det handlar om relationer med män. Ekonomiskt oberoende och känslomässigt självsäkra söker de en partner som kan ge dem allt. Hittar de honom inte klarar de sig själva. Gemma, 29, har lägenhet i London, en Porsche, tar flyglektioner och har tackat nej till flera frierier. Beth, 25, är så kräsen att hon nästan aldrig ens kommer iväg på en första dejt. Nu ska hon och hennes väninna prova speeddejting. Hannah, 27, är fastighetsmäklare i Chelsea och anser att bästa sättet att hitta en man är att testa massor av män. 13:15 Fashion house Amerikansk dramaserie från 2006. Del 59 av 62. Hemmafrun Michelle Miller hamnar mitt i modeindustrins centrum när hon får jobb på Fashion house och förverkligar sin dröm att bli kläddesigner. Snart upptäcker Michelle att intrigerna svämmar över i den rika, glamorösa modevärlden. I rollerna: Bo Derek, Morgan Fairchild, Natalie Martinez
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-17, 15:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Den nya generationen kvinnor blir allt mer krävande och hänsynslösa när det handlar om relationer med män...
Är detta alltså citat från annonseringen för filmen? Vilka idiotier de hittar på för att locka tittare.. Detta lär de bli anmälda mångfalt för. Men dömda blir de nog inte. Lagarna efterföljs inte ens av dem som ska verkställa dem.

Nog är det märkligt att någon ens kan komma på tanken att säga att det är hänsynslöst att inte vilja ha en relation som inte ger det man önskar. Eller att det fåtal kvinnor detta handlar om är representativa för den nya generationen kvinnor. Jag bara suckar..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-17, 16:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Eftersom jag skrev om jakt, fiske och skoteråkning vill jag förtydliga, trots att det nog framgick av mitt inlägg, att det var ett reportage jag hänvisade till där killarna som intevjuades uppgav det som sina intressen.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-17, 17:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Snälla Elisabet, tar du allting så dödsallvarligt lär du inte få en munter stund i livet.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-17, 18:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt Pajalasyndrom

Vad har "allting" med den här saken att göra

Glesbygdens avfolkning i Europa är en allvarlig fråga.
Och det är spridandet av fördomar också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT