Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-27, 16:54
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Gregoris Tzistoudis

Har just nu lyssnat på en gammal vinyl, 1976, med Gregoris. Det är ju en svensk produktion, EMI,bl.a. med hans härliga "Zorba the greek" tolkning. Har länge tänkt att lägga på den skivan men blev inte av förr nu. Är det nån som känner till nåt om Gregoris nu? Kanske till och med lyssnat på spelning med honom? Genom hemsidan har jag för mig att jag kommer ihåg att han nu bor i Tyskland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-27, 19:16
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Jag har också en gammal LP från 1981 med Gregoris. Det var en av mina första skivor med grekisk musik och skivan heter "Vart än jag far är Grekland min längtan." Visst är det en fin titel?......... Kanske jag ska ta och lyssna på den i kväll, det var länge sedan.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-27, 19:42
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Senast jag hörde något och det var runt 1979 så hade han en bouzoki på Rhodos. Han öppnade den efter att han och hans 2 kamrater hade stängt Orfeus på Sveavägen (Sthlm).

birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-27, 19:59
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Jag Googlade och då hittade jag hans hemsida gregoris.de han bor i Tyskland nu.


birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-27, 20:03
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Min vinyl med Gregoris är från 1979 och heter Rhodos vågor, tyvärr har jag ingen skivspelare längre.
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-27, 21:13
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Min heter "Gregoris 2", jag är av god årgång-(59) har fina minnen av hans musik. Min första tågluff gjorde jag -76, åkte tåg genom Jugoslavien ner till Grekland, missade tideräkningen med ett dygn,tåg från Zalsburg -det dygnet syntes ju inte i tidtabellen. Vill inte tänka på de ställen jag gick av på för att fylla på vatten, tåget kunde ju gå när som helst. Min föreställning av Grekland fanns i första hand genom Gregoris musik. En god buzoki gör mig trång i halsen. att han också behövde kryckkäppar för att gå gjorde ju inte saken sämre, var ganska snygg också .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-29, 00:24
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Tydligen är det inte så många som har minnen av Gregoris. Synd,han var stor här i Sverige på 70-talet. Många av oss fick en bild av Grekland då, kanske lätt romantiserad, men ändå. För mig betydde han mycket. Själv åkte jag till Grekland strax efter att juntan fallit. Spanien var inte aktuellt att åka till på den tiden. Är n yfiken på Turkiet men åker inte dit utfrån den politiska situationen nu.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-08, 14:25
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Jag har härliga minnen av Gregoris och hans musik. Träffade honom för ett par år sedan då han spelade på Orion, här i Stockholm, och fick då tillfälle att prata om åren på Sveavägen. Det var trevligt och han spelade lika starkt som förr.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-09, 10:09
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

och Titika sjöng ihop med Georgios (tror jag han hette) på Orfeus, Sveavägen. Är det någon som vet var hon är nu? Gillade hennes röst.

bon
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-26, 13:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Gregoris Tzistoudis

Jag fick i går från en vän, som inte gillar så mycket musik, bl.a. denna gamla fina bouzuki-LP GREGORIS Rhodos Vågor, 1979. Då jag inte kände honom, googlade jag lite och kom till Kalimera-sidor !
Hittade också denna YouTube-video (med Theodorakis och Anthony Quinn) som är intressant! Ni kanske känner den redan men till mig var det ny.

http://www.youtube.com/watch?v=AFyI0...eature=related

Senast redigerad av eija den 2010-11-26 klockan 13:55.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT