Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-04, 16:09
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard värmen är här

Man kan ju egentligen fundera på varför man åker till grekland när vi har helt underbar värme i sverige?

Sandroow som har 18 dagar 1 timme 44 min tills planet lyfter från Landvetter för att sedan landa på Kreta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-04, 16:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: värmen är här

Fler som undrar varför så många väljer att åka i juli men det kanske är så att jobbets behov styr men det verkar konstigt att lämna norden när det är som vckrast här hemma. Här i norrland har vi nu haft bra väder ganska länge och tyvärr är det redan för torrt i markerna så nu är det bara att hålla tummarna så att inte hjortronen torkar bort.

Eva

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-05 klockan 11:24. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-04, 16:32
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: värmen är här

Klart att semester och andra ledigheter styr... Vi var ner i september förra året, och det var perfekt! Men, i år funkade inte det, vi får trösta oss med att åka i juli...

Klart att det är fint väder just nu i Sverige, men....stannar jag hemma blir det slut på det... så då åker jag hellre till Grekland och låter de svenskar som är hemma få njuta av det fina vädret...

Allt handlar ju inte om vädret! God mat, fin natur och framförallt: avkoppling! Har knappast telefonen med överallt.... bara njuter!

Fyra dagar kvar till Leros!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-04, 16:41
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: värmen är här

Ja efter att ha tänkt lite så förstår jag ändå varför man åker.
Det är en annan stämning där nere man har inget jobb att sköta, inget hem att städa och man får bada hur mycket man vill!!

God mat och avkoppling och två stora nyckelord till semester utomlands, och att njuta av närhet och umgänge med goda vänner!!!

Skall få mina vänner att försöka hjälpa mig att knåpa ihop en låt-text till en Revy vi skriver på här i Stenungsund, och sånt har man mycket tid för där nere. Och man vet ju aldrig hur texten blir efter ett glas vin eller två!?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-04, 17:19
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: värmen är här

Visst har vädret betydelse och visst är Sverige otroligt vackert så här års men vi kopplar nog inte av på samma sätt som när vi åker iväg hemifrån.

Bara att komma till annan miljö innebär ju också avkoppling från alla måsten - Man kan ju helt enkelt inte göra vissa saker, städning t ex, som man kanske skulle gjort hemma.

God grekisk mat, tavernasittningar, annan natur och kultur etc gör det sammantaget mer värt att åka ner även mitt i den svenska sommaren.

Avkoppling, atmosfären och att "bara få vara" är viktiga nyckelord för mig.

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-04, 17:32
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: värmen är här

Hej. Det är många som tycker att vi är galna när vi "lämnar" Sverige för Grekland i juni och det är ännu fler som tycker det är mkt konstigt att man inte firar midsommar hemma. För vår del så är midsommar inget speciellt, vi har inga traditioner som måste följas. Vi var i Grekland över midsommar för tredje gången i år och det passar oss perfekt! Vi vill ha garanterat (kanske inte Thassos...) fint väder och 14 lata dagar på stranden, vilket vi ej kan får här hemma. Grekland är verkligen avkoppling för mig, jag glömmer jobb, stress, vardag osv. Vi umgås hela familjen och tar dagen som den kommer. Otroligt skönt att slippa tänka på middag, disk, tvätt osv. Det "jobbigaste" i Grekland var att välja vilken taverna vi skulle gå till på kvällarna....

/Ulrika, som redan börjat spara till nästa års resa (kanske över midsommar)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-04, 19:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: värmen är här

Såg att det var bara 23 grader på Karpathos nu och här hemma hos oss 25

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-04, 21:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: värmen är här

Visst kan det upplevas som konstigt att lämna Sverige i juli när det kan vara så fint hemma.
För vår del handlar det om total avkoppling, miljöbyte och solgaranti på semestern.

// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-04, 21:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: värmen är här

Det spelar väl ingen roll vad det är för väder hemma när man är nån annanstans heller!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-04, 22:08
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: värmen är här

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det spelar väl ingen roll vad det är för väder hemma när man är nån annanstans heller!
Exakt! Låt andra semesterfirare ha fint väder dom med. Om dom väljer att vara i stugan i skärgården och jag i Grekland spelar ju ingen roll. Alla vill vi ju ha fint väder!

Självklart skulle jag FÖRST ha ledigt hela sommaren här hemma och SEN till hösten åka.. men man kan ju inte alltid få som man vill. Och då åker jag hellre när jag kan!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-04, 22:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: värmen är här

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det spelar väl ingen roll vad det är för väder hemma när man är nån annanstans heller!
Hus och trädgårdsvakter har inte lika mycket att stå i om det regnar
I övrigt spelar det ingen roll
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-06, 23:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: värmen är här

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Såg att det var bara 23 grader på Karpathos nu och här hemma hos oss 25
Får väl hoppas att det håller i sig, Riitta. Du vill väl helst inte ha det mycket varmare än 23-25 grader, eller hur?


Och Sandroow: Semester hemma blir ALDRIG det samma som att resa ut och uppleva nya omgivningar, fylla på med nya intryck. Det är skönt att resa ifrån alla måsten, det finns inte många plikter som ska skötas när man är ute och reser (passa hemresetidpunkten förstås). Skönt att ta dagen som den kommer och kunna göra precis vad man har lust med. Nu har du ju dessutom tur som har haft fint väder här hemma innan resan och inte reser alldeles vinterblek, men kan säkert tåla solen mycket bättre än om du rest tidigt på säsongen.
Och vad är det som säger att sommaren fortsätter här uppe med det fina vädret? Skulle det vara tillfället, då är det väl bara att glädja sig på alla andras vägnar, alla de som har valt att inte åka just nu.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-06, 23:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: värmen är här

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Och vad är det som säger att sommaren fortsätter här uppe med det fina vädret? Skulle det vara tillfället, då är det väl bara att glädja sig på alla andras vägnar, alla de som har valt att inte åka just nu.
Samt glädja sig med de stackare som inte har möjlighet att åka alls.
Tänker på dem som har ett "låst" arbete och kanske inte ens ser solen under arbetsdagen.

Kul om det kunde få vara fint väder hemma sverige HELA sommaren!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-07, 07:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: värmen är här

Nackdelen med Grekland nu är väl mest att det på vissa ställen är mycket turister och att risken för en riktig grekisk värmebölja finns men den får vi hoppas att alla slipper i år. Många gamla människor har det svårt när den extrema värmen kommer och dödsfallen brukar vara många samtidigt som riksen för skogsbränder ökar. Litet tips till alla i värmen är väl att ta med sig en förpackning vätskersättningstabletter som finns att köpa på apoteket för några tior. En förpackning inneåller två rör och är lätta att ha med sig i väskan.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT