Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2016-04-12, 19:16
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Fantastiskt att du orkar dela med dig!

Jag har varit lyckligt lottad och inte drabbats av någon allvarlig sjukdom hittills.
Kan givetvis inte ens föreställa mig det du går igenom men jag skänker dig många, många varma och stärkande tankar och önskar dig lycka till med din behandling.
Härligt att höra om de goda mötena med de underbara grekiska människorna!

//maji
Svara med citat
  #62  
Gammal 2016-04-12, 19:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Det er interessant å få innblikk i a l t du formidler fra Kalymnos/Hellas, Monica!
- at du også har overskudd til å fortelle " prosedyrene" for sykehubehandling av brystkreft i Hellas, mens du er "midt oppe i det" viser at du har en helt spesiell
styrke

Du har virkelig fortjent ALL SYMPATI du har fått
Et STORT LYKKE TIL videre i behandlingen fra meg
Svara med citat
  #63  
Gammal 2016-04-12, 21:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Du är så stark, så klok och har en sån härlig syn på människor och på livet. Här kommer styrkekramar i mängder.
//
KR
Svara med citat
  #64  
Gammal 2016-04-13, 17:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Monica så väl jag förstår!!! Jag hade väldigt nära till mitt sjukhus där jag fick min cellgiftsbehandling så jag slapp att resa som du nu får göra.Även här ligger man flera stycken på samma sal under behandlingarna.
En mår ju inte såååå bra efteråt och så denna trötthet,förlamande.....
Det röda droppet fick mig illamående bara av att se något liknande på TV och vägen till avdelningen och lukten där har fått mig att vända i dörren när jag skulle träffa bröstsköterskan vid ett tillfälle.
Här uppe i norr så är all strålbehandling förlagd till Umeå som är vårt regionsjukhus och det innebar att jag åkte på måndagmorgon och bodde på patienthotellet hela veckan och hem på fredag.Rena husmorssemestern,faktiskt var det så!!Även strålningen gjorde mig trött!men då fanns ju mitt egna rum med en skön säng att vila i.För rummet och frukost så betalade jag inget,lunch,middag och mellanmål fås för en facil summa pengar.Vi levde som i en bubbla där,behövde bara tänka på sig själv,en mycket annorlunda situation för mig.
Ska du oxå strålas och blir även det i Aten?
Måste bara säga att all personal på de olika enheterna var helt fantastiska,så empatiska och omhändertagande och fram för allt så tillgängliga när en behövde dem💕
Allt gott till dig Monica P💕
Monica😍
Svara med citat
  #65  
Gammal 2016-04-13, 19:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Tack snälla ni för positivt gensvar!

Det är som Monica C säger, tröttsamt, och om man är van att vara aktiv och orka hur mycket som helst känner man sig lurad, på något sätt. Jag tycker att det blir som strömavbrott rätt vad det är, halva rummet dammsuget men sen stopp...

Vad vidare behandling innebär för mig vet jag inte riktigt, ny träff om tio dar med annan medicinering. Jag tar ett besked i taget och litar på att doktorerna vet vad dom håller på med.

Frossade nu i kväll på jordgubbar med vispgrädde för att se hur den dieten verkar...det var GOTT!
Svara med citat
  #66  
Gammal 2016-04-13, 20:00
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Vad vidare behandling innebär för mig vet jag inte riktigt, ny träff om tio dar med annan medicinering. Jag tar ett besked i taget och litar på att doktorerna vet vad dom håller på med.

Frossade nu i kväll på jordgubbar med vispgrädde för att se hur den dieten verkar...det var GOTT!
👍👍👍
Monica😍
Svara med citat
  #67  
Gammal 2016-04-14, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Här uppe i norr så är all strålbehandling förlagd till Umeå som är vårt regionsjukhus och det innebar att jag åkte på måndagmorgon och bodde på patienthotellet hela veckan och hem på fredag.Rena husmorssemestern,faktiskt var det så!!
Så var det för min mamma också. Hon fick åka till Växjö som ligger tio mil bort. Om jag inte minns helt fel var hon där fem veckor, och åkte hem på helgerna. Det enda hon saknade var trådlöst internet. Hon saknade att använda sin surfplatta, trots att hon då var 85 år.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2016-04-22, 12:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Kort uppdatering. Kom hem i morse efter åter en tur till Aten, och så var det oväder igen när vi landade med sena flyget. Mastichari helt i vintersömn...måste hitta någon pensionstant som ännu var vaken...en dam kom från en taverna där hon jobbade och lotsade mig tillbaka till tavernan där det pågick en sen fest. Tavernakillen följde mig till sin moster som genast låste upp ett trevligt och rent rum- bums i säng till havets våldsamma brus '... i morse var havet lugnt igen.

Mer trevligt folk: jag skulle ju igenom säkerhetskollen och ville inte ta av mig min vackra gröna sidensjal, så man vinkade fram den där tjejen som kollar med några små spadar och känsliga fingrar, ifall jag skulle gömma någon bomb under sjalen, men vet ju aldrig...jag sa lite på skoj" hoppas du hittar lite hår därunder..." och hon viskade, med tårar i ögonen "jag hoppas ni blir alldeles frisk och snabbt också..."
Någon känslig historia här bakom tror jag.

Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2016-04-22, 13:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.
..så underbart! Du bor ju verkligen i rätt land för trevliga människor.

Lissi
Svara med citat
  #70  
Gammal 2016-04-22, 13:12
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Så underbara människor det finns💕
Monica😍
Svara med citat
  #71  
Gammal 2016-04-23, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Du är alldeles underbar Monica, när du håller oss uppdaterade. Måste vara jobbigt med resandet så det är härligt att det finns vänliga människor.

Hoppas din samling med trevliga människor växer!

/ Anne
Svara med citat
  #72  
Gammal 2016-04-23, 16:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.
At det finnes spesielt mange trivelige mennesker i Hellas vet vi

- men i tillegg er det som et "speil"
Når noen er så positiv og trivelig som deg, Monica, så får det fram det beste i de du møter og

Samlingen din blir nok STOR
Svara med citat
  #73  
Gammal 2016-04-23, 18:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.
Det är tack vare dig själv och din personlighet.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2016-04-24, 22:25
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är tack vare dig själv och din personlighet.



Abi
Svara med citat
  #75  
Gammal 2016-04-24, 22:48
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Jag har min käraste vän som går igenom detsamma som du gör. Stor kärlek till dig!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2016-04-29, 17:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Malina och så många andra, vi VET hur jobbigt det är, men inte ger vi oss...

Glädjande nog har jag fått börja med en lättare medicinvariant nu, och det märks direkt på att biverkningarna inte är lika påfallande.

Idag är det långfredag här i Grekland, och den tas på stort allvar. Runt om i landet pryder man just nu "epitafio", de blomsterklädda kristusbilderna som antingen bärs eller dras på vagn, lite olika vanor. Hos oss kommer det epitafio från alla stans kyrkor, och framför går församlingsmedlemmarna och sjunger sorgmodiga hymner. Man går sakta längs hamngatan och det är vackert att beskåda. Jag vet inte om jag ska åka till stan, det har varit lite händelserika dagar denna vecka.

I onsdags eftermiddag for jag med katamaranen till Kos, för att därifrån ta Blue Star 2 till Pireus, dit vi kom tidigt på torsdag morgon. Redan kl 9 hade jag påbörjat chemon och i tolvtiden var jag klar med läkarprat och papper som ska stämplas och en lite fikapaus hanns med också. I tretiden var jag åter i Pireus . Tog bussen till Diagoras , som lastade en häpnadsväckande mängd Atenbor som nu är här och på andra öar för att fira påsk.

Det var så mycket folk att jag hade tur som fick plats på en soffa där jag kunde sova lite. Vi har för vana att inte köpa kabin, vi härdade ö-bor, vi sover sittande, liggande, uppochner, hur som helst, somliga sover inte alls utan sitter numera och glor på sin laptop hela natten.

Vi lämnade av en massa folk på Patmos och sen var det Kalymnos dit vi kom i fyratiden. Min man väntade med den nya moppen, som purrar som en katt...(en SYM 200 i, tack sonen som tyckte att den röda moppen var väl så utsliten. Min blå går fortfarande alldeles utmärkt).

Det var skönt att få töja ut sig i en riktig säng...

Och i morgon är det påsklördag med alla traditioner, raketkrig på Chios, slänga lerkrukor på Kerkyra, och dynamit på Kalymnos. Den STORA dagen är väl numera söndan, då man kan börja äta ordentligt, påsklamm grillat eller i ugn, eller som här "moouri", stekt hela natten i förslutet kärl i ugn, med ris och inälvor.

Vi har köpt en ny spis för att matcha den nya diskbänken (som husägaren knorrande betalade), och den står i en låda på terassen, ska bli trevligt att få lite fart under kastrullerna.

Jag har frostat av en frys, kokat fisk-och-rissoppa till katterna, städat bakom spisen ( usch) , tvättat tre maskiner, planterat om en massa blommor, jo, det märks att den nya medicinen är bra för energin.

Glad påsk då, för er som är här i Grekland, och glad vår för er som tinar upp så sakteliga där hemma i Norden!

Idag har jag haft riktig arbetslust, så den nya preparatet tar inte på krafterna som de tidigare. Kanske jag kan få nästa behandling här på vårt eget sjukhus, det avgörs om man har rätt att rekvirera de svindyra och märkliga preparaten till landsorten.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2016-04-29, 18:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Gott och läsa att du har fått mediciner som gör att du känner dig piggare
Dessa dagar tänker jag på Kalymnos och Påskfirandet där för 3 år sedan. Känns lite faktiskt att det är Långfredag idag fast det är vanlig fredag här


Vi önskar dig och Skevos en fin Påsk!!


Riitta
Svara med citat
  #78  
Gammal 2016-04-29, 19:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Tack Riitta!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2016-04-29, 19:47
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Så härligt att höra att du känner dig piggare. Tänk också om fler var som flickan i säkerhetskontrollen. Precis som Janne skriver kände hon säkert av vilken fin människa du är Monica.
//
KR
Svara med citat
  #80  
Gammal 2016-04-29, 19:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ofrivillig Atenturist

Tack KR! Ni är då för snälla i era kommentarer! Tänk om jag är en förskräcklig hagga som bara låtsas vara trevlig...såna dar har ibland funnits...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT