Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-26, 15:43
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Greker på turné

Nana Mouskouri kommer till Uppsala 17 september 2015. Hon är ute på en Birthday tour med anledning av att hon fyllt 80 år. Det lär vara sista chansen att se och höra denna legend.
Maria Farantouri är också ute på turné, men kommer veterligen inte till Sverige. Den närmaste platsen är Helsingfors den 23 september 2015.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-26, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Greker på turné

Citat:
Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
Nana Mouskouri kommer till Uppsala 17 september 2015. Hon är ute på en Birthday tour med anledning av att hon fyllt 80 år. Det lär vara sista chansen att se och höra denna legend.
Ständigt detta Uppsala. Nyss var Alexio där, och förra året spelade Dalaras i Uppsala. Bara att gratta alla som bor i närheten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-26, 21:57
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Greker på turné

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ständigt detta Uppsala. Nyss var Alexio där, och förra året spelade Dalaras i Uppsala. Bara att gratta alla som bor i närheten.




Lördagens Alexiou-konsert var inte av intresse för oss, visst sjunger hon bra men det fanns varken intresse eller tid för den.


Jag förundras faktiskt hur Dalaras, Alexiou och i höst, Moskouri kan "hamna i Uppsala", min hemstad!! Jag tror det finns någon som har stort inflytande i arrangörsskapet men jag låter det vara högst obekräftat. Stockholm brukar traditionellt vara dominerande i konsertsammanhang men Uppsala har på senare år visat framfötterna.



/Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-26, 22:03
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Greker på turné

Jag tackar för att det är Uppsala som gäller. Dit har jag bara 15 mil. Anledningen till att Uppsala får konserterna kan vara att man fått en och skaffat sig ett gott rykte som arrangör och dessutom har Uppsala en bra lokal och fyller salongen. Sånt betyder mycket för turnéläggare.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-26, 22:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Greker på turné

Det låter som om det är högst troliga skäl till att en våg av grekiska artister kommer hit, drygt 1 kilometers gångväg för mig till konsertlokalen på UKK (Uppsala Konsert & Kongress).


En kommentar till valet av Uppsala i detta avseende är att lokalen i sig är tämligen liten, den tar in någonstans kring 1100-1200 besökare och den har många gånger blivit kritiserad för att generera dåligt ljud. MEN.....om det handlar om mycket mer komplexa typer av musik, där t.ex hög volym är ett plus så är lokalen INTE anpassad. Dalaras-konserten i fjol var mycket njutbar av rent tekniska skäl. Musikstilen i sig, de instrument som var representerade, Dalaras röst, allt i kombination var perfekt i lokalen. Mer kraftfulla musikstilar fungerar inte bra, kompetenta tekniker kan fixa det mesta men om grundförutsättningarna inte finns så blir det galet.


Att tänka sig att sommarens två riktiga höjdpunkter i Uppsala skulle ha skett i UKK´s stora sal hade varit två totala misslyckanden. Elton John + band och Mark Knopfler är och förblir många gånger bättre utomhus i detta fall.




/Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-26, 22:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greker på turné

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ständigt detta Uppsala. Bara att gratta alla som bor i närheten.

Hehe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-27, 10:03
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Greker på turné

Lite mer än en kilometer ifrån, i mitt fall..........



/Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-27, 14:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greker på turné

Nana M lyssnade jag på 2001 på Herodes Atticus i Aten. Hon har aldrig varit en favorit hos mig, men det var den konsert som fanns. Redan då sas det att det var hennes sista konsert...och det borde det varit tycker jag....

Men MILJÖN och den sjungande publiken var magisk. Nu skulle jag aldrig se och lyssna på henne.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT