Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-14, 10:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Jag hörde senast på Amorgos en tavernaägare som beklagade sig över att vi turister matar katterna vid bordet, pga detta så svälter många katter och dör under vinterhalvåret då tillgången till mat inte är lika stor... hur söta och gulliga dom än är så vill ju inte många ha dem tiggandes vid bordet när man ska äta!

Såg en del tavernaägare som matade "sina" katter utanför tavernan, tex på Capetain Dimos taverna i Katapola även på andra ställen såg jag detta! Det är ju kanonbra!..

Bättre som sagt om vi stödjer djurrättsorganisationer på plats (som Thira nämnde)än att mata vid bordet.

Sunny(som älskar katter men inte gärna matar dem vid tavernorna)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-14, 10:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det allra bästa är nog ändå att stödja djurrättsorganisationerna direkt på plats med ekonomiska bidrag så de får större möjligheter att utföra ett långsiktigt arbete.
Ja, det håller jag verkligen med om!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-14, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
I somras på Sifnos så var det en bofast person som berättade att när vi turister ständigt matar öns vildkatter om somrarna, så gör det att de i längden förlorar sin förmåga till att jaga eget byte för föda.
Och därmed så svälter de under vinterhalvåret. Hur är det med det där egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag hörde senast på Amorgos en tavernaägare som beklagade sig över att vi turister matar katterna vid bordet, pga detta så svälter många katter och dör under vinterhalvåret då tillgången till mat inte är lika stor...
Det där hör man även från turister. Men jag håller inte med. Jag tycker INTE att man ska mata katter så att det stör någon annan - tavernagäster, servitörer osv. Men precis som Eva säger, katter förlorar inte förmågan att jaga för att de serveras. Visst är det sant att många dukar under vintertid - men de skulle duka under även sommartid om de inte fick mat.

Öbor som är så rädda att katterna ska bli bortskämda med mat borde försöka göra något åt sophanteringen istället. Min bild är att soptunnorna, som ofta står öppna och med en massa lösa sopor omkring, är katternas främsta födokälla.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-14, 11:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

En av poängerna med TNR - trap, neuter, return (fånga in, kastrera, släppa ut) - är att en eller ett par TNR-katter kan försvara sitt revir mot strykarkatter. Man vinner så mycket på det - de håller fritt från möss, de producerar inte en massa ungar och de kör bort andra katter. Om jag bodde i Grekland skulle jag därför vilja kastrera ett par katter, göra dem till huskatter och se vad de gjorde med kattsituationen.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-17, 18:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Det har kommit in några anonyma donationer.
Tusen tack till de som donerat. Vovvarna tackar

Det är enbart de donationer som kommer in via det svenska Swedbankkontot vi kan se.
Clearingnummer: 83279
Kontonummer: 9349415241

Deia


https://www.facebook.com/hundarkreta?ref=bookmarks
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT