Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-10, 20:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förberedelser

Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...men nu är jag nöjd med att slippa allt det där, och valet är lätt: korta vintrar, mer sol.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-10, 20:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...men nu är jag nöjd med att slippa allt det där, och valet är lätt: korta vintrar, mer sol.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-10, 21:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Visst kan vintern vara otroligt vacker i Norden, jag vet, jag håller med. Många fina minnen särskilt från tiden som barn, med häst och släde, med lek i snön, med den sköna känslan att komma in i värmen , att hänga sina blöta vantar på en lina över köksspisen, den särskilda lukten i rum som inte användes mer än till jul, vedeldning...
Vilken härlig uppväxt du verkar haft!!..
Under dom åren jag bodde uppe i Jämtland fick jag även uppleva den underbara känslan att åka med häst och släde bla till julottan..något jag aldrig kommer att glömma!.. Detta var under början av 1990-talet.. känns som hundra år sedan....

Jag var väldigt aktiv inom trav och ridsport på den tiden och gick utbildning på Wången i Alsen(om du känner till den platsen?) till instruktör i körning med häst och jobb i travstall följde därpå... hästar har alltid varit ett stort intresse i mitt liv... den tiden kan jag sakna ibland!

Jaha.. nu har jag avslöjat något som säkert ingen visste om mig... ..But why not!!

Sunny

Ps. Skulle gärna vilja byta med dig Monica.. för visst skulle även jag vilja ha kortare vintrar och mer SOL.. ..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-10 klockan 21:27.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-10, 21:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förberedelser

Korta vintrar, mer sol! Kan inte uttryckas bättre Monica!

Kul info Sunny!!

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-11, 06:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förberedelser

Sunny, visst känner jag till Wången . Vi får väl ta och starta en tråd om den nordsvenska hästen, för det ämnet är outtömligt...vi hade arbetshästar som fick några säsonger på travet som unga, då var det bara ett lopp för varmblod på travbanan i Östersund. Kallbloden dominerade stort och somliga var riktigt snabba. På Wången, den tiden (femtio-och sextiotal) hade man de tyngre timmerhästarna och jag tror att verksamheten har förändrats. Du vet nog mer om det än jag.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-11-11, 12:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Sunny, visst känner jag till Wången . tror att verksamheten har förändrats. Du vet nog mer om det än jag.
Anade att du måste känt till Wången.. ..oja verksamheten har förändrats sen några år tillbaka, numera är det travgymnasium samt en en del andra kurser och utbildningar såsom till hovslagare.
När jag gick utbildning fick vi ta hand om varsin 4-årig nordsvensk brukshingst, utbilda den för det slutgiltiga bruksprovet för 4-åringar, vi fick lära oss att köra med stötting i skogen och hämta timmer som de gjorde förr i tiden (kändes verkligen som att färdas långt tillbaka i tiden).. ..Sen körde vi med sulky, slädar och även parkörning..det var en mycket lärorik och rolig tid i mitt liv...
Sen fick vi även varsin kallblodstravare(1-2 åring att köra in)..

Sen bedrev ju Wången avelsverksamhet på den tiden, en del fölningar fick vi vara med på, underbar upplevelse!

Sen när min fyraåriga nordsvenska hingst fick högst poäng av alla, grät jag av lycka... han hette Pass och var så snäll och lugn, jag fick ta hand om den finaste under dom 40-veckorna jag gick min utbildning, han var lika fin att rida på som att köra med!
När utbildningen var slut och vi skulle skiljas åt, för han blev ju såld ganska omgående då grät jag krokodiltårar, för man kommer ju djur så nära (speciellt hästar som är så kloka) de känner av allt, hur man mår osv.
Jag blev erbjuden att köpa honom, men det passade inte in i mitt liv just då, tyvärr! Ekonomin var inte på topp!

Här kommer en bild på min Pass, nordsvensk brukshingst..



Samt när vi kör på Alsen-sjön i Jämtland.. det är jag som ligger i täten.. ..vi körde så snön yrde omkring oss.. så härligt..



Det är skannade bilder så kvaliten är inte den bästa.. om inte bilderna syns här, gå in på min profilsida och kolla i mitt album "hästar".

Mmm...tänk om man kunde vrida klockan tillbaka.. skulle gärna varit där igen..

Sunny

Ps.Hoppas det var ok att jag använder din tråd till detta Monica?.. ..annars kan Janne flytta mitt inlägg dvs.

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-11 klockan 12:15.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-11, 12:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förberedelser

Helt OK för min del, Sunny. Oj, vi hästälskare skulle nog ha mycket att prata om, du får ta och komma hit...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-11, 12:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

..Ja, du hade varit kul att komma till Kalymnos och prata lite häst 🐴.. Monica!
Någon gång ska jag väl dit iaf!..
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-11, 15:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förberedelser

Sunny, du skulle älska Kalymnos! Jag fattar fortfarande inte att jag aldrig återvänt. Jag SKA det!

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-11, 15:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Sunny, du skulle älska Kalymnos! Jag fattar fortfarande inte att jag aldrig återvänt. Jag SKA det!

Lissi
Jag älskar de flesta öar jag varit på.. ...Kalymnos har jag varit på väg till flera gånger.. men det känns svårare att hitta billiga flyg dit.. jag vill ju fortsätta och envisas med att åka i lågsäsong och endast flygstol.. ...till Aten är det ofta bra och låga priser från ARN.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-11, 15:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förberedelser

Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet.

Vi är nog rätt lika, har heller aldrig vantrivts nånstans... Det GÅR inte i Grekland.
Monica, vi SKA ta en fika ihop i Pothia! Senast 2016 och nu har jag alla på Kalimera som vittnen!.

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-11, 15:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet.

Vi är nog rätt lika, har heller aldrig vantrivts nånstans... Det GÅR inte i Grekland.


Lissi
Ja, den möjligheten kan jag ju kolla upp!
Precis är jag i Grekland så är jag lycklig vart jag än befinner mig där!!..
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-11, 15:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Precis är jag i Grekland så är jag lycklig vart jag än befinner mig där!!..
Jag är just nu lycklig i Pireus. I morgon åker vi hem.

Lissi- som ber Monica om ursäkt för "kapad" tråd
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-11, 15:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är just nu lycklig i Pireus.

..till och med där kan man vara lycklig för en stund!..
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-11, 16:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Aten och sen inrikesflyg är en möjlighet

Lissi
Nu vart jag så nyfiken.. ..så jag gick in på Momondo och kollade flyg från Aten till Kos(för inte har väl Kalymnos flygplats??)..det var hyfsat bra priser under 500 kr och cirka 55 min flygtid!
Så nu vart jag lite sugen.. får se vart jag hamnar sen i APRIL..

Hmmm...nu såg jag precis att Kalymnos har inrikesflyg.. bravo!!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-11 klockan 16:17.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-11, 16:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förberedelser

Kapa på bara, Lissi! Kul med en tråd som engagerar. Dagens vinterförberedelse: Köpte några krukväxter som ska få stå ute i större krukor, och en stor påse med olika blomlökar som jag petade ner rätt planlöst. Det ska bli en överraskning i vår...

Om ni kommer hit kan jag lova en guidad tur runt ön i min lilla Atos med stopp för intagande av lämplig förtäring här och där.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-11-11, 16:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Om ni kommer hit kan jag lova en guidad tur runt ön i min lilla Atos med stopp för intagande av lämplig förtäring här och där.
Det lät ju alldeles underbart Monica!!..
Förresten vet du under vilka tider som inrikesflygen från Aten - Kalymnos går?
Inte så ofta verkar det som när jag försökte hitta flyg där emellan, kanske är bäst att flyga till KOS?
Eller vad tror du?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-11-11, 16:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förberedelser

Sommartid brukar det vara ett morgon-och ett eftermiddagsflyg. På vintern bara morgonturen. Till Kos är det många fler turer per dag.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-11-11, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kapa på bara, Lissi!

Om ni kommer hit kan jag lova en guidad tur runt ön i min lilla Atos med stopp för intagande av lämplig förtäring här och där.
.

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-11-11, 19:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förberedelser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Sommartid brukar det vara ett morgon-och ett eftermiddagsflyg. På vintern bara morgonturen. Till Kos är det många fler turer per dag.
Under våren går de kanske lika sällan verkar det som?!
Men till KOS fanns det flera avgångar att välja på.. får se vad jag gör sen när jag bestämt mig... ..vart jag ska!!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT