Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-28, 23:17
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Chrissi Akti- nu kommer vi!

Har i dagarna spontanbeställt en resa till Kreta, en ö som vi aldrig besökt förr! Ska bli otroligt skönt och spännande! Vi ska bo i Chrissi Akti efter tips från Nilam här på forumet. Vad jag förstått är det gångavstånd till Nea Chora med lite mer liv och rörelse. Nu vill jag gärna ha tips på mysiga restauranger med god och vällagad mat. Är det då till Nea Chora vi får ta oss eller finns det något annat spännande i närheten där vi ska bo? Vi gillar även att se oss omkring och har tänkt att hyra bil och köra till Elafonissa och ev Paleochora. Kan man ta sig mellan dessa orter eller behöver vi köra tillbaka igen en bit? Det är lite svårt att se på kartan. Vill absolut inte köra på en smal grusväg... Har ni något annat tips på saker att göra under vår vistelse? Vi gillar som sagt att se oss omkring men även att sola och bada. En båttur är aldrig fel eller något mer kulturellt (uppskattas av mannen!). Hoppas nu att vädret blir lite bättre. Har förstått att det inte är ett superväder just nu. Men det vänder säkert!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-29, 07:58
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

hej , ska du ta dig mellan paleochora och elafonissi blir det att åka upp tillbaka i bergen - tar ca 50 min / en timme - det går inte att åka kustvägen som bara är en gropig och oframkomlig grusväg - skyltarna är bortlockade och vägen räknas som avstängd . Åker ni till elafonissi rekommenderar jag varmt att ni äter på glykeria - hotell/taverna - ca 5 km innan stranden. Perfekt att stanna där och äta gott innan återsesa! Mixalis - den yngsta brodern av de tre syskonen som driver glykeria - står vi grytorna och lagar fantastisk mat , speciellt långkok och grekisk husmanskost , men även det grillade är super! Jag skulle inte göra paleochora och elafonissi på samma dag , blir för mycket bilåkande !
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-29, 08:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Hej.....direkt från ett stormigt och mulet Nea Chora sen ett par dar....men i mitten på veckan ska det bli bättre! Nea Chora är så mysigt och vi bor här numer på våra Kretaresor. Alla tavernor har supergod mat och den godaste saganakin äter vi på To Magasaki, de absolut STÖRSTA portionerna och goda får man på MANOS. Acrogiali har också jättegod mat. Ingenstans blir det fel!
Efter 2 veckor här drar jag till Paleochora på torsdag. Jag hoppas trivas där. Maken åker hem.

Ha det fint!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-29, 11:55
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Hei Lissi.
Vår lille tur til Paleochora var veldig velykket, på hotell Glaros som vi var meget fornøyd med.Der skal vel også du bo? Vi har nå vært hjemme et par uker, men savner allerede Kreta så mye at vi har bestilt 4 døgn på Poseidon i Nea Chora 14. oktober! Håper det er OK der, det virker jo sånn på det du skriver. Været blir vel bedre, tenker vi også.
Så denne sommeren har jeg vært i Makrigalos, Kalamaki, Paleochora og nå Nea Chora. Det er rekord for ett år. Nå som mannen også er pensjonist, blir det mer Kreta.
Om Chrissi Akti: Også et utmerket feriemål, syns vi. Hele området Chania by til Kalamaki er jo flott, og man kan gå hele veien - noe vi gjorde i år (med pause i hrissi Akti og Nea Chora). Men jeg tror også det blir vel stille når sesongen er på hell.
Nå bare venter jeg på neste tur.

Takk til alle som har skrevet innlegg om Nea Chora. Uten disse hadde vi aldri tenkt på å dra dit.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-29, 15:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Vi trivs jättebra på Posidonio. Trevlig personal, enkelt men trevligt rum och vi hade tur och fick en jättestor hörnbalkong med lä för vinden . Mycket glada att INTE ha hela balkongen mot havet för då hade vi antingen smält bort i värmen förra veckan eller blåst bort denna. Enda minuset är den mycket enkla frukosten. Men det överlever man. I Paleochora ska jag mycket riktigt bo på Glaros. Dit åker jag på torsdag.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-29, 16:59
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Tack för tipset litentuva! Då blir det Elafonissa en dag och Palechora en dag. Spännande att se sig omkring! Mmm, det låter riktigt lovande Lissi med Nea Chora och dess restauranger! Hur stort är egentligen Nea Chora? Svårt att hitta till dessa pärlor? Hoppas nu att vädret stabiliserar sig lite bara. Lite sol hade suttit fint att ladda kroppen med . Finns det något sevärt inne i Chania stad att uppleva? Vi tycker om en balans mellan bad, god mat och lite upplevelser. Ser fram emot denna spontansemester!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-29, 17:35
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Håller med Lissi om tavernorna i Nea chora... de allra flesta har bra mat där I Agia apostoli/ Chrissi akti området tycker vi att Andreas taverna samt Pelagos har bra mat. De ligger strax ovanför fotbollsplanen båda två.
Inne i Chania rekommenderar jag er att besöka stadsparken och ta en fika där på det fina cafét Stadsdelen Koum kapi med alla caféer längs strandkanten är också mysigt och likaså stadsdelen Splantzia. Ett besök i saluhallen är ju ett måste samt någon av marknaderna. På torsdagar är marknaden längs havet i Nea Chora och på lördagar på en gata i mellan stadion och Koum kapi. Tavernor i Chania som jag rekommenderar är Glossities som ligger borta vid båtdockorna där piren börjar...längst österut i hamnen alltså och Crisostomos som ligger om man fortsätter runt hörnet allra längst bort i hamnen. Här får du riktigt vällagad grekisk mat.
Om ni vill komma bort från turiststråken ännu mer så ta en taxi till Pano Stalos och ät på Leventis...detta är nog min absoluta favorit för tillfället
Ha en underbar resa! Jag har själv 4 veckor kvar till min sista Kretaresa för i år


// Malin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-29, 17:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Hur stort är egentligen Nea Chora? Svårt att hitta till dessa pärlor?
Nea Chora är inte alls stort, och det mesta kretsar sig kring hamnpromenaden, så ni kommer lätt hitta alla bra restauranger. Här finns en översiktsbild.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-29, 18:25
PiaFrosslunds avatar
PiaFrosslund PiaFrosslund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Karlshamn
Inlägg: 81
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Undrar lite hur man hittar till dom här tavernorna var hoppar man av bussen om man kommer från Agii Apostoli?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-29, 20:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Tusen tack Malin för alla restaurangtips! Jag vet sedan tidigare att du är en trogen Kreta-resenär! En liten undran bara, var ligger Pano Stalos någonstans?
Janne, Nea Chora ser supermysigt ut tycker jag! Vad jag förstått kan man gå en kort promenad från Chrissi Akti längs vattnet till Nea Chora. Får nog bli så de flesta kvällar tror jag. Längtar verkligen ner nu!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-29, 22:10
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tusen tack Malin för alla restaurangtips! Jag vet sedan tidigare att du är en trogen Kreta-resenär! En liten undran bara, var ligger Pano Stalos någonstans?
Janne, Nea Chora ser supermysigt ut tycker jag! Vad jag förstått kan man gå en kort promenad från Chrissi Akti längs vattnet till Nea Chora. Får nog bli så de flesta kvällar tror jag. Längtar verkligen ner nu!!
Pano Stalos är en by som ligger ovanför Kato Stalos... Är några km från Chrissi Akti.

// Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-29, 23:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tusen tack Malin för alla restaurangtips! Jag vet sedan tidigare att du är en trogen Kreta-resenär! En liten undran bara, var ligger Pano Stalos någonstans?
Janne, Nea Chora ser supermysigt ut tycker jag! Vad jag förstått kan man gå en kort promenad från Chrissi Akti längs vattnet till Nea Chora. Får nog bli så de flesta kvällar tror jag. Längtar verkligen ner nu!!
Jag tror inte du skall gå den vägen på kvällen .På dagen kan du gå säker ,däremot.
.Det har hänt en del otäckheter där.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-30, 05:43
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Oj...det låter ju inget vidare. Då får det bli stora hållet eller buss/taxi. Trist att det händer men tack Jan för infon!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-30, 09:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Nea Chora ser supermysigt ut tycker jag! Vad jag förstått kan man gå en kort promenad från Chrissi Akti längs vattnet till Nea Chora. Får nog bli så de flesta kvällar tror jag.
Njae, kort och kort... - rekommenderar buss in till stan och taxi hem om sista bussen kört. Det bör gå buss utanför hotellet, lite beroende på var ni bor förstås.
Som Jan skriver, ta hellre turen längs stranden på dagen för att se hur långt det är.

Citat:
Ursprungligen postat av PiaFrosslund Visa inlägg
Undrar lite hur man hittar till dom här tavernorna var hoppar man av bussen om man kommer från Agii Apostoli?
Pia, be chauffören säga till var du ska hoppa av bussen in till stan. C:a 500 m - 1 km innan man kommer in till centrum ligger Nea Chora mellan gatan där bussen kör och havet, man ska gå 10-15 min. några kvarter på smågator i ett lugnt bostadsområde rakt mot havet så kommer du ner till tavernorna som ligger längs strandpromenaden. Går du strandpromenaden med havet på din vänstra sida ligger To Magazaki ungefär mitt på strandpromenaden på din högra sida (på en hörna), där ligger även Agrogiali och andra tavernor. Manos ligger längre upp i backen, har bord på båda sidor gatan, strax innan du kommer till hotell Arocaria där många av oss gärna bor och varifrån bussen går åt andra hållet när du ska hem igen. (Kanske inte om dagen på torsdagar(?) för då är det marknad från Arocaria och hela vägen in mot stan.)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-09-30, 11:09
PiaFrosslunds avatar
PiaFrosslund PiaFrosslund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Karlshamn
Inlägg: 81
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Åh tack Marianne :-)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-30, 19:14
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Tack alla för superbra tips! Ska verkligen njuta. Håller på att plocka fram lite att fylla resväskan med!! Längtar!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-30, 19:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Beror på vad man är van vid såklart men vi kallar det en kort promenad från Chrissi akti till Nea Chora längs stranden. Kan ju inte vara mer än en dryg km... Nattetid väljer vi också stora vägen när vi går hem om man inte tar buss eller taxi.

// Malin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-09-30, 19:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Chrissi Akti, var ligger det i förhållande till Kato Daratso? Nästa innan Ag, Apostoli?

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-09-30, 20:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Chrissi Akti ligger mellan Agii Apostoli och Nea Chora, från ditt hotell dær du bodde i juni, Lissi, ær det några hundra meter nordvæst mot havet.
Och Malin, du har ju rætt, om dagen ær det en ganska kort tur nær man går længs stranden. Går man upp om huvudvægen blir det en del længre.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-09-30, 20:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chrissi Akti- nu kommer vi!

Tack för info! Det är gränsen om man hittar charter till våren. Längre ut vill jag inte bo. Nea Chora och Posidonio blir alt. 1.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT