Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-21, 15:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Lyssnar du på grekisk musik?

Igår lyssnade jag på grekisk musik för första gången på mycket länge. Jag kan inte minnas när jag senast lyssnade, och än mindre minnas när jag senast köpte en skiva med grekisk musik. Märkligt, för tidigare lyssnade jag nästan dagligen, och jag köpte nya skivor på varje resa.

En anledning är förstås att jag gett bort min musikanläggning och burit upp alla CD-skivor på vinden, där de står och samlar damm tillsammans med mina gamla LP-skivor. Nu har jag en trådlös anläggning (SONOS) och lyssnar enbart på Spotify. Men inte på grekisk musik. På något vis har jag glömt bort att den finns. Dock njuter jag av den när jag i Grekland.

Hur gör ni andra? Lyssnar ni fortfarande på grekisk musik när ni är hemma, och köper ni fortfarande skivor?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-21, 15:56
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Oh ja! Jag lyssnar flera gånger i veckan på grekisk musik. Mest lyssnar jag via Spotify nu för tiden men ibland spelar jag t.o.m gamla kasettband med inspelningar jag fått från olika tavernor eller klubbar jag besökt under årens lopp. Kanske inte alltid att ljudet är det bästa men härliga minnen väcker det.

//maji Som snart ska till Rodos och besöka Café Chantant
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-21, 16:14
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Särskilt på höst/vinter fredag-lördag när jag är i köket o lagar mat klickar jag gärna in mig på radio chania, tex. o den som jag inte just nu kommer ihåg, men det är radio gavdos nånting..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-21, 16:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Dagligen lyssnar jag på grekisk musik! Efter jobbet lägger jag mig på soffan och lyssnar på lugn Stamatis Spanoudakis-musik och jag har MASSOR av CD med honom. Ofta snurrar också en CD med honom eller Eleni Karaindrou svagt medan jag somnar...Den senaste med Stamatis köpte jag i Chania i juni. " Xaire thalassá mou" Absolut helt underbar! Även en ny Parios köpte jag. Jag lyssnar mycket på mina CD och varje år tillkommer nya. Jag lyssnar dock ALDRIG på Spotify. Jag vill gå och bläddra i hyllan hemma och välja bland favoriterna. De åker aldrig upp på vinden.
Det är många fler än 100 CD med grekisk musik , plus många härliga DVD-konserter med olika grekiska artister som vi ser ibland på en fredags-eller lördagskväll . Däremot har jag aldrig grekisk musik i telefonen med mig till Grekland. Där räcker det med all musik på tavernorna och så lyssnar jag på grekisk radio i telefonen om jag ligger på stranden.

Jag är så glad för alla mina härliga CD....men det är "gamlingarna" jag lyssnar på mest...Stamatis Spanoudakis, Eleni Karaindrou, Giannis Parios, Giorgios Dalaras, Haris Alexiou, Marinella, Anna Vissi , Manolis Mitzias, PaschalisTerzis och Yannis Kotsiras. Men jag har också väldigt mycket instrumentalt också med Vassilis Saleas, m fl
Däremot är jag inte speciellt förtjust i ren rembetika, men det beror kanske på att man måste kunna mer grekiska för att följa med i handlingen.

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-08-21 klockan 17:03.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-21, 17:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Inte särskilt ofta om jag ska vara ärlig, OM jag lyssnar så blir det på Spotify eller på "Greek Radios" en app. som jag laddat ner.. där det finns ett stort urval av olika grekiska kanaler med musik att välja på!
Längtan blir sååå STOR när jag lyssnar på grekisk musik hemma... är jag i Grekland kommer jag mer i stämning och då vill jag i stort sett bara lyssna på grekisk musik.

Sunny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-21, 18:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Här hemma blir det inte så ofta men när jag gör det så blir det på Eleni Dimou framför allt. Även jag har svårt för ren rembetika (om den inte upplevs live för då blir det något helt annat).
Och sen, som sagts i en annan tråd, så gillar jag att gå och lyssna på grekiska liveframträdanden när jag väl är på plats i Grekland. Tycker det är så mysigt när det finns en trubadur till maten på tavernan som sjunger lågmälda, vemodiga grekiska slagdängor.
Eller på den lilla krogen till ouzon eller rödvinet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-21, 19:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Så snart jag kommer hem från jobbet sätter jag på en grekisk musikkanal på datorn, just nu har jag fastnat för en kanal som spelar riktigt gammal laika och rembetika. Lyssnar alltid på grekisk musik. CD-skivorna spelar jag när jag lagar mat, eftersom datorljudet inte hörs ut i köket. Fast jag köper inte lika många numera, det ska erkännas. Har (naturligtvis ) beställt Antonis Remos senaste från Studio 52, och i somras köpte jag Giannis Parios senaste. (Den får mig att minnas sommarens bilturer med Vasilis, som spelade den skivan oavbrutet. )

Karin
som sjunger med...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-21, 19:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jag tycker att Giannis Parios senaste är riktigt bra!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-21, 20:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
. Tycker det är så mysigt när det finns en trubadur till maten på tavernan som sjunger lågmälda, vemodiga grekiska slagdängor.
Eller på den lilla krogen till ouzon eller rödvinet.
Håller med.. visst är det mysigt då kommer man verkligen i rätt stämning!!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-21, 21:33
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jag lyssnar mycket på grekisk musik. Remos är en favorit!

Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-21, 21:40
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Inte så mycket nuförtiden.I begynnelsen var det LP-skivor med bl.a Katzantzidis,som man kunde köpa hos Zorbas på Vasagatan.
Sen blev det CD-skivor med Vaggelis Konitopoulos(ö-musik) Dalaras, Haris Alexiou,lite rembetikon osv.
Ibland spelar jag nån CD,när längtan blir svår efter Grekland,men ofta är det inte en så god ide,efersom det blir värre då...

Apropå Dalaras,måste jag skryta lite; Min man Emilio är ju musiker och spelar bl.a gitarr och Paraguyansk harpa.Hans pappa Emilio Bobadilla Caseres,var poet och musiker i Paraguay(lite Evert Taube).Nåja, Dalaras har ju gjort ett album som heter "Latin".DÄR är en sång med som heter "Cancion de mimby"(sången om den långnäbbade fågeln).MIMBY är Guarani - indianspråket i Paraguay.Dalaras gör den här sången(och andra på CD:n)helt underbart!
Går bra att hitta på Youtube."Dalaras latin",eller direkt på titeln.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-22, 09:49
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Vi lyssnar mycket på Love Radio, 97.5 (fast vi använder Internet) Blandad grekisk och internationell populärmusik. Bland sångarna väljer vi gärna Kalogiannis, Paparizou, Malamas, Haris Alexiou. Köper aldrig cd-skivor. Tankar ner ny musik, mot betalning, från nätet. Har mycket grekisk musik från 70-talet. Allt är överfört till datorn.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-22, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Inte så mycket nuförtiden.I begynnelsen var det LP-skivor med bl.a Katzantzidis,som man kunde köpa hos Zorbas på Vasagatan.
Zorbas! Den affären hade jag glömt. Jag blev så ledsen när den stängde ned, och ersattes av en mobiltelefonaffär.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-22, 10:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Zorbas! Den affären hade jag glömt. Jag blev så ledsen när den stängde ned, och ersattes av en mobiltelefonaffär.
Zorbas beställde jag skivor ifrån på 90-talet. Man ringde och sa vilka man ville ha och så skickades de mot postförskott! Kallas service!!
Jjust nu vågar jag inte beställa från music.gr Ingen säker kortbetalning kommer det upp en "skylt" om .

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-22, 10:52
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Hos Zorbas köpte jag min första LP med Katzantzidis - den med Iparxo!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-22, 12:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Just nu vågar jag inte beställa från music.gr Ingen säker kortbetalning kommer det upp en "skylt" om .
Till Studio 52 betalar jag via Paypal.

Karin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-22, 13:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jag lyssnar på grekisk musik (ja, ibland annan också....) när jag lagar mat under veckosluten. Det är fortfarande cd:n och gamla LP-skivor som gäller för mig. Jag har ganska lite grekisk musik att välja på, försöker skaffa mer så småningom, men det går ganska långsamt.

Tack förresten för alla fina tips man får i denna tråd också!

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-22, 23:51
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Åh Malina, ΥΠΑΡΧΩ... jag har också den och lyssnade faktiskt på skivan nyligen! Jag är periodare med grekisk musik. Jag har massor, mest LP-skivor, men det går ju finfint att spela dom på min ganska nya grammofon. Fast ibland är man lat. Och ibland går det lång tid emellan perioderna. Ibland lyssnar jag intensivt på grekisk musikradio på nätet. Synd att "45 strofes" (tror jag bestämt kanalen hette) försvann. Den var verkligen allt man behövde. Nu blir det mest "Derti".
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-23, 12:41
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Hej
Det går lite upp och ner på lyssnandet. Spotify eller eradio (laiko) blir det när det är dax
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-23, 16:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jo, det blir en del. Inte radio, inte gamla skivor, men naturell...på sommaren är det musik på stan snart sagt varje kväll, och så massor av bröllop och sånt. Kvalité får jag på Amonis konserter och vinterkvällar på lokalen. Bäst tycker jag om lite gammaldags musik.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT