Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-14, 19:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Fel generation...

Oj, lite nervöst.

Maken ska åka till Sverige och träffa barn och vänner. Förr, jag menar före datortiden, var det så enkelt att fixa biljetter: man pratade med nån på en resebyrå och fick direkt en riktig biljett i handen mot kontanta medel.

Numera måste jag ju pilla på datorn, i mitt fall förvirrat -och sen raskt överlämna problemet till sonen i Sverige som är rätt generation...han ordnade alltihop och jag känner mig verkligen som fel generation! Jag har inte fixat boardingkortet än, NÅT ska jag väl klara av??? Har några dar på mig.

Ska det bli så här , värre och värre? Signalerna finns, jag har läst om att man knappt har slantar i Sverige länge....i så fall vill jag inte vara med, jag hoppar av datortåget.

Det kändes skönt att komma till Grekland för elva år sen. Knappast någon hade dator, och absolut inte pensionerade tanter som jag. Man hämtade ut lön och pension kontant från banken . Ingen kölapp, ibland blev det bråk. Betalade räkningar på olika ställen, inte per giro utan personligen. Då tyckte jag att det var lite gammaldags och rätt behagligt, inte hade jag bråttom heller. Ingen stressad lunchrast att nyttja till såna ärenden, hade tid att sitta och kolla folk.

Men den nya tiden har kommit hit, obevekligen, och kolliderar just nu med den gamla tiden.

Exempel: Pension, sjukpenning och bidrag fås numera per konto på bank, alla har kort till ATM. Många äldre människor gillar inte alls det där, högst misstänksamma.

Åtskilliga yngre använder sig av elektronisk betalning av räkningar.

Kölappar finns på de uppsnyggade, ihopfösta bankerna.

Deklarera gör man på datorn.

Personnummer (AMKA) infördes några år sen

Idag finns det datorer i snart sagt alla hem, i synnerhet om det finns barn och ungdomar där.

Men motsträvigt betalar de flesta (här på landet) fortfarande med riktiga pengar trots alla annonser om bonus hit och fördelar dit med kort.

Ja, ja, jag SKA klara av att skriva ut boardingkortet... Jag väntar bara tills sonen ringer och ger mig stöd...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-14, 23:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Fel generation...

Du är helskön Monica!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-15, 06:15
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Fel generation...

"Utvecklingen" har sprungit ifrån oss och banker och de som säljer en vara eller tjänst har delegerat arbetet till kunden och avskedat folk. Alltså är vi också en lurad generation utöver oavlönad.
Framtiden fanns aldrig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-15, 07:50
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Fel generation...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Du är helskön Monica!

Masse


//maji
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-15, 08:58
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Fel generation...

Det har verkligen förändats så visst är det bra att kunna få hjälp av barnen ibland.
Lycka till med utskriften.
//
KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-15, 09:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fel generation...

Haha, jag tycker du verkar klara dig rätt bra, Monica

När vi härförleden checkade in på ett hotell på Canaries, så halade portiern upp två internetinloggningar till min fru och mig. Stolt proklamerade han att man måste ha en inloggning per enhet och han trodde att vi säkert ville ha detta.
Vi tittade på varann, jag min fru och min dotter och förtäljde att vi i så fall behövde sex inloggningar.
Han började frenetiskt skriva ut fler koder, samtidigt som han mumlade nåt om "new generation"..

/Wolfen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-15, 11:24
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Fel generation...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

När vi härförleden checkade in på ett hotell på Canaries, så halade portiern upp två internetinloggningar till min fru och mig. Stolt proklamerade han att man måste ha en inloggning per enhet och han trodde att vi säkert ville ha detta.
Vi tittade på varann, jag min fru och min dotter och förtäljde att vi i så fall behövde sex inloggningar.
Han började frenetiskt skriva ut fler koder, samtidigt som han mumlade nåt om "new generation"..

/Wolfen

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-15, 11:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Fel generation...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi tittade på varann, jag min fru och min dotter och förtäljde att vi i så fall behövde sex inloggningar.
Han började frenetiskt skriva ut fler koder, samtidigt som han mumlade nåt om "new generation"..

/Wolfen


Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-15, 12:50
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Fel generation...

Du har ingen chans att ångra dig! Du kan bara vara tacksam över, att du fick vara med om den! Att ungarna våra får hjälpa oss, får vi tåla. Någonting mer än oss, kan dom ju få kunna. Resten har ju vi lärt dom!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-15, 13:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fel generation...

Ja, det är förunderligt med all denna teknik.
Mitt treåriga barnbarn höll på att bryta ihop häromveckan , när hon stod och drog med handen över TV-skärmen från höger till vänster och det inte blev en ny bild

Jag är så glad att jag ialla fall kan så mycket att jag kan boka resor över internet!

Tack Monica för härlig läsning! Du är verkligen en av dem som gör Kalimera till ett gott inslag i vardagen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-15, 13:04
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Fel generation...

Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-15, 14:28
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Fel generation...

Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-15, 16:09
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Fel generation...

Ni som redan gått i pension kan i alla fall pusta ut lite! Vi som har några år kvar känner oss väldigt stressade och pressade att försöka hinna med allt nytt på arbetsplatserna. Nu ska man fixa olika appar på iPad och nyss fick vi en ny skrivare på jobbet med konstiga inloggningar och koder för att kunna skriva ut.... Suck, ibland känner man sig gammal och förbrukad!

Katitzi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-15, 18:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fel generation...

Katitzi, jag tröstar mig just med det...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-15, 19:23
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Fel generation...

Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-18, 19:12
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Fel generation...

Jag tycker det är bekvämt och enkelt att man kan fixa allt på datorn, kan inte förstå varför grekerna så gärna står i kö för att uträtta ärenden som man snabbt klarar av på datorn. Naturligtvis förstår jag att många inte har dator, men även vår 81:årige granne i Afandou, har dator :-)
Min syster som är 83 fixar det mesta på sin läsplatta, och hon tycker det är fantastiskt bra.
Jag skulle nog bli galen utan min dator, och jag är en "tant"
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-19, 17:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fel generation...

Citat:
Ursprungligen postat av Afantou Visa inlägg
Min syster som är 83 fixar det mesta på sin läsplatta, och hon tycker det är fantastiskt bra.
Min mamma är 85 och har både laptop och surfplatta. Men hon betalar inte räkningar på nätet, det vågar hon inte. Hon vågar inte ta ut i bankomat heller, på grund av rånrisken, så det får jag göra.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-05-19, 20:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fel generation...

Jag är inte emot datorer, absolut inte. Jag är emot min egen tröghet att lära mig mer och mer...

Helt fantastiskt med allt man kan uträtta, uppleva, upptäcka, alla nya vänner man får och gamla man återfår...

Även de nya telefonerna har samma obegränsade möjligheter för elektronikupptäcktsresande.

Bara det inte blir som i Eros Ramazzottis video/sång , den där Parla con me . ( Se där, jag vet inte hur jag ska länka till den) där alla bara glor på sina telefoner och ingen umgås "på riktigt". Det har ju gjorts många liknande , lite oroväckande sketcher.

Och ja då, boardingcard fixat- med hlälp av sonen...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-05-19, 20:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fel generation...

.

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-05-19, 21:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fel generation...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...där alla bara glor på sina telefoner och ingen umgås "på riktigt".
Åja, jag vet inte om det var så mycket bättre förr. Titta bara på denna bild, tagen i slutet av 20-talet. Så mycket umgicks man då.



Min frus farfar, trea från höger, var en av dom som glodde i sina medier.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT