Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-04-22, 12:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

Jag växe upp i ett klimat av högkyrklighet blandat med frikyrklighet, gick ordentligt i söndagsskola, konfirmerades som brukligt var, kan min bibliska historia. Detta blandat med avståndstagande från religiösa ritualer i vuxen ålder, blandat med avsky för övernitiska prelater av varje religiös rörelse, parat med respekt för kultur och andra människors åsikter, sammantaget gör det mig till iakttagare men inte deltagare...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-04-22, 14:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Påsk

Monica, det var en bra sammanfattning av mina erfarenheter också. Som ung hatade jag hyckleriet bland de troende. Som gammal respekterar jag de troende, åtminstone här på Kreta, och hoppas de är lyckliga!
/ Jannis
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-04-22, 16:20
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har nåt vagt minne om detta. Vad är det för påhittt att man inte får ha kul just på långfredan? Vad ska man då göra? Sitta och be hela dan, eller?

/Netwolf
Man ska väl lida med frälsaren antar jag. Som tur är har det försvunnit mer och mer. Själva hade vi fest på långfredagen

Carina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-04-23, 06:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och jag gick och lade mig tidigt utan att bry mig om de stora ståhejet på stan. Där vi bor bakom berget hördes det inte så mycket av dynamitsmällandet. I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
Tyvärr verkar det ibland vara lite si och så med säkerheten kring fyrverkerierna och skjutandet och tragiska saker händer. Se t ex denna artikel:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_22/04/2014_53913

Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-23, 07:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

Många har varit starkt kritiska till den här vanan, folk man pratar med liksom alla media. Inget hjälper dock. Inte ens under juntatiden, då polisen hade all möjlighet att ingripa, lyckades man hejda dynamitkastandet på Kalymnos.

Tvärtemot: det glorifieras, videoupptagningar av hur man gör i ordning bomber och eldkastningsrör och raketer cirkulerar på lokalTV och internet. För att få uppreva raketkriget på Chios åker massor av turister dit, samma gäller andra platser i Messinia, Kalamata...Logiken har inget med saken att göra. Uppenbarligen.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-23, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Påsk

Tragiskt när en sån här olycka händer. Utöver den personliga tragedin för den svårt skadade kvinnan och hennes närmaste skadar det Greklands anseende att en sån här olycka kan hända på Santorini. Smällandet är en av anledningarna till att jag aldrig skulle planera en påskresa till Grekland.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-23, 11:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tragiskt när en sån här olycka händer. Utöver den personliga tragedin för den svårt skadade kvinnan och hennes närmaste skadar det Greklands anseende att en sån här olycka kan hända på Santorini. Smällandet är en av anledningarna till att jag aldrig skulle planera en påskresa till Grekland.

Eva
Jeg er enig, v e l d i g tragisk !!!

- m e n likevel ville jeg ikke gå glipp av den s t o r e opplevelsen det e r å oppleve den Greske Påsken

Ulykker av a l l e slag kan skje der vi minst venter det, både hjemme, i Hellas og ellers!

- f o r e l ø p i g har vi hatt gleden av å oppleve Påske i Hellas 7 ggr , på Kypros, i Larnaca, har vi også vært en påske
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-23, 11:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsk

Jag skulle inte heller avstå påskfirande i Grekland av den anledningen, men jag står aldrig mer på stora platsen utanför kyrkan på Tinos där småbarn och ungdomar kastade smällare rakt ner bland folket från kyrkans sidobyggnads tak. Jag höll på att få en på mig. Det VAR otäckt! Men totalt sett så är grekiskt påskfirande en stor upplevelse som jag gärna "utsätter" mig för igen. Man kan ju välja lite själv var man vill befinna sig.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT