Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-17, 22:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Påsk

Den största helgen i Grekland, ja i hela den ortodoxa världen. Hela veckan är det gudstjänster med stor uppslutning från församlingarna. Man kan följa detta på TV också, som tur är, för jag går inte gärna hemifrån kvällstid.

Vi får väl se hur det blir med dynamitbombningarna som Kalymnos är så (ö)känt för- polisen lär ha beslagtagit massor av material.

Busväder ikväll, skönt att sitta hemma och kura med en kvällsmacka. Jag fick bygga upp katternas vintergömsle igen, för det blåser och åskar och förväntas regna hårt i natt.

Hälsningar till alla kalimeravänner - hoppas alla får den helg ni vill ha, med eller utan fasta och kyrkogång och påskalamm...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-18, 01:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Påsk

Tack detsamma Monica! Hoppas att du får en skön och trivsam Påsk.
Själv ser jag fram emot att njuta av den goda påskmaten, som i mitt fall är mycket ägg och sill, mums, och en och annan kall pilsner till det.

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-18, 07:42
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Påsk

Det jag faktiskt saknar här i Sverige och då inte tar mig för är detta med att gå i kyrkan. Under mina påsker i Grekland så gick jag i kyrkan och följde med strömmen för det var så gemytligt och trevligt. Det är en helt annan sak här i Sverige. Här är det så stelt och tråkigt så man vill bara bort. Det är nog inte bara Kalymnos som det smäller av dynamit på. Jag känner igen fenomenet och smällarna från en annan ö. Däremot så har jag inte förstått vitsen med att smälla.

/Ulf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-18, 07:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Påsk

Så kul att få "följa" med i påskfirandet i Grekland via Forumet.
Om jag får komma med en liten önskan så skulle det vara att ni som bor/befinner er där, skriver lite om det från respektive plats.
Om ni har lust och tid förstås?
Det är så intressant att läsa om och även att se lite hur firandet kanske skiljer sig från olika platser i Grekland.
Man vill bara ha mer, mer, mer när man läser ditt inlägg Monica P



Senast redigerad av Thira den 2014-04-18 klockan 08:13.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-18, 09:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Påsk

Jag önskar er en fin Påsktid Monica och tänker med längtan tillbaka till förra påsken på Kalymnos


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-18, 09:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

Ja, påsken är viktig här. Thira, om du inte redan upptäckt Inga-Britt Tomboulidis blogg har du trevlig läsning kvar- Hon beskriver olika traditioner väldigt bra. här är adressen: greklandnu.blogspot.gr
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-18, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Det jag faktiskt saknar här i Sverige och då inte tar mig för är detta med att gå i kyrkan. Under mina påsker i Grekland så gick jag i kyrkan och följde med strömmen för det var så gemytligt och trevligt. Det är en helt annan sak här i Sverige. Här är det så stelt och tråkigt så man vill bara bort. Det är nog inte bara Kalymnos som det smäller av dynamit på. Jag känner igen fenomenet och smällarna från en annan ö. Däremot så har jag inte förstått vitsen med att smälla.

/Ulf
Jag vet inte hur det är här där du bor men jag har blivit väldigt förvånad de gånger jag gått i kyrkan här i Umeå det är inte alls som förr. Kyrkan är så mycket annat idag än de var tidigare. Har varit allt från magdans till paltmiddag i kyrkan.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-18, 10:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Påsk

@Eva
Förändringens vindar blåste nog förbi Öjebyn! Vi har en tråkig präst som främjar gamla traditioner för lite nyare saker. Tyvärr! Man ska gå till kyrkan och stillsamt bedja och därmed basta!

/Ulf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-18, 10:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsk

Glad Påsk alla vänner!
Jag har firat grekisk ortodox påsk på plats 3 ggr och det är en häftig upplevelse.
Två gånger på Tinos och en gång i Larnaca på Cypern.

På Tinos förra året upplevde jag dock dagarna kring påsk att det är som här i Sverige, att alla är inte lika engagerade. En del är kyrksammare än andra. Det är kanske inte så stor spännvidd som här i hur en gudstjänst utförs.

Hur är det, ni som bor i Grekland. Är det samma som här att man väljer kyrka lite beroende på vilken präst som håller i gudstjänsten? Eller är det så att alla har samma "manual"...Jag tänker på predikningar och på vilket sätt evangelieläsningen utförs etc.

Själv har jag ju tillbringat många många påskar i kyrkan under de 16 år jag sjöng i Kalmar Domkyrkokör och det var stor skillnad på mässorna beroende på vilken präst som var där. Körsången var dock givetvis alltid lika vacker

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-18, 10:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Hela veckan är det gudstjänster med stor uppslutning från församlingarna. Man kan följa detta på TV också, som tur är, för jag går inte gärna hemifrån kvällstid.
För oss som finns på Facebook lägger George Felix ut gudstjänsterna live från Karpathos varje dag, om man är intresserad.

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-18, 11:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

Lissi, jag vet inte hur det är på andra håll, men här håller man helst till i sin "enoria", den församling vars kyrka området tillhör. Adresser sammaledes: man bor eller har sin affär i Anastasi, Agios Theologos, Christou. En del präster är verkligen mer populära, kanske för att de snabbar på de segaste delarna, vad vet jag...

Snålblåst, duggregn. Man ska ju inte ha det roligt på långfredagen, minns jag.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-18, 12:15
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Påsk

Jag tror som Monica, man håller sig till "sin" kyrka. Dock kan de unga, som gillar smällar på Påskaftonen, ta sig till den kyrka där Judasbränningen sker och de flesta smällarna slängs. Och naturligtvis tvärsom.
Thira, om du vill läsa om Påsk i Ierapetra, kan du gå in på Jannis och Ylvas blogg och kolla under mars och april tidigare år. Jag har skrivit om det så många gånger, att det får räcka. Men den ortodoxa Påsken firas av alla på ett fantastiskt sätt och det är härligt att uppleva den för oss från norr och som inte glömmer barndomens hemska långfredagar!
GLAD PÅSK till alla / Jannis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-18, 13:00
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Påsk

Kalo paska! Glad Påsk till Er alla!
och Kali anastasi! - "God upptåndelse"! Inför påskaftonen

Jag har firat en del ortodoxa påskar men den mest spännande för mig vart i byn Anogia på Kreta när jag var boendes där. Jag fastade i nästan 50 dagar vilket blev en erfarenhet i sig.
Eftersom jag då inte åt kött, fisk eller mjölkprodukter den perioden kom jag på andra sätt att äta bra. Köpte skaldjur som musslor, räkor och bläckfisk och gjorde en god kokos sås till pastan. Oliver, nötter och Halvas räddade mig när orken dalade. Mycket grönsaker och frukt gav energi med. Blåste glas i en varm glashytta och gick ned fyra kilo.

Under påskaftonen sköt fåraherdarna vilt och med skarpa skott med sina vapen så prästen fick säga till flera gånger under proceduren att de skulle lugna sig.

Mycket glädje under påsken och alla kramades och kysste varandra! Påska lammen grillades och den stora festen höll på i flera dagar.

Chronia pola! - "Många bra år!"

Marja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-19, 20:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Påsk

Tack för bra lästips! och spännande att höra ännu lite mer om påskfirandet i Grekland.
Själv är jag nyss hemkommen från påskmiddag hos lilla mamsen och förbereder mig nu, tjock och trind efter all påskmaten, på att likt en boll rulla iväg till jobbet tidigt imorgon bitti. Hoppas ni får en fortsatt fin påsk!

Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-20, 09:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Påsk

Är nu mitt uppe i påskfirandet på Tilos. Jag lovade skriva några rader om hur vi har det, och det har jag gjort. Problemet är när jag ska föra över det från "tabben"till Kalimera (har inte skrivit direkt på kalimera.) Det fungerar inte, vare sig kopiera eller klippa och klistra. Nu har jag fått låna en laptop, så förhoppningsvis kommer det några rader från Tilos.

Sjöborren.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-20, 09:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsk

Fortsätt att fira! Själv har jag också varit uppe hela natten, men inte beroende på firande utan en sjuk far som skulle in på lasarettet med vak resten av natten.

Ha det gott!!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-20, 09:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

...och jag gick och lade mig tidigt utan att bry mig om de stora ståhejet på stan. Där vi bor bakom berget hördes det inte så mycket av dynamitsmällandet. I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-20, 20:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och jag gick och lade mig tidigt utan att bry mig om de stora ståhejet på stan. Där vi bor bakom berget hördes det inte så mycket av dynamitsmällandet. I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-21, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
Haha!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-22, 08:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Man ska ju inte ha det roligt på långfredagen, minns jag.
Jag har nåt vagt minne om detta. Vad är det för påhittt att man inte får ha kul just på långfredan? Vad ska man då göra? Sitta och be hela dan, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och jag gick och lade mig tidigt utan att bry mig om de stora ståhejet på stan. Där vi bor bakom berget hördes det inte så mycket av dynamitsmällandet. I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
Haha, hade tuppen vaknat?

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT