Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-01-11, 11:50
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Vi äter hellre innan konserten. Man vet aldrig hur länge de håller på.

Karin
som kommit hemramlandes från grekiska konserter lagom till frukostdags...
Även i Sverige? Vi kanske också väljer att äta innan för jag förstår att det kan vara svårt att veta när konserten är slut.
//maji
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-01-11, 13:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Äta innan är ett bra tips , det gjorde vi sist på en trevlig grekisk taverna som karinafp säkert har stenkoll på
Att sitta hungrig på en Dalarskonsert är nog inget bra! Hoppas bara att den börjar tidigare än Giannis Parios gjorde i Aten 2005. Då kom han på scenen nån gång mellan 01-01.30 första gången om jag minns rätt. Jag som aldrig sett en grekisk konsert på Iera Odos tidigare trodde att jag fick nöja med de superduktiga artister som då spelat sedan kl 23. DEN konserten glömmer jag aldrig och TÄNK jag tyckte det var lagom att åka hem på morgonkulan FAST Giannis Parios fortfarande sjöng då!

Dalaraskonserten vi såg i Aten 2008 höll sig mer inom tiderna vi är vana vid!
Synd att Uppsala är så långt bort!

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-01-11, 16:13
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Äta innan är ett bra tips , det gjorde vi sist på en trevlig grekisk taverna som karinafp säkert har stenkoll på
Att sitta hungrig på en Dalarskonsert är nog inget bra! Hoppas bara att den börjar tidigare än Giannis Parios gjorde i Aten 2005. Då kom han på scenen nån gång mellan 01-01.30 första gången om jag minns rätt. Jag som aldrig sett en grekisk konsert på Iera Odos tidigare trodde att jag fick nöja med de superduktiga artister som då spelat sedan kl 23. DEN konserten glömmer jag aldrig och TÄNK jag tyckte det var lagom att åka hem på morgonkulan FAST Giannis Parios fortfarande sjöng då!

Dalaraskonserten vi såg i Aten 2008 höll sig mer inom tiderna vi är vana vid!
Synd att Uppsala är så långt bort!

Lissi
Fast inte längre bort än Aten väl

//maji som aldrig sett någon av "de stora " tidigare
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-01-19, 21:39
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Kul! Förra gången han var i Uppsala fick vi se en fantastisk konsert! Extra kul var att jag fick chansen att träffa honom dagen efter. Biljett inköpt till rad 6.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-25, 10:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

I morse blev jag uppringd av en reporter från en lokalradiostation i Uppsala. Hon gjorde en intervju med mig angående Dalaraskonserten. Varför är han så stor, varifrån kommer folk resande för att se honom, hur är stämningen på en Dalaraskonsert, vilket slags musik framför han osv. Hon hade hittat mig via Kalimera. (Vilket jag inte riktigt förstår, eftersom jag inte har mitt hela namn under min profil. Hon måste ha gjort ett riktigt detektivarbete där... ringt alla i Handen som heter Karin? )

Så nu blir man "känd från radio" också. Är det inte då kvällstidningarna börjar kalla folk för "stjärna"?

Karin
som åker till Uppsala redan i eftermiddag

Senast redigerad av karinafp den 2014-04-25 klockan 10:59.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-25, 10:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Och då postar jag återigen länken till den första delen av rembetikans historia, presenterad av Giorgos Dalaras. Alla delarna finns på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=j_nO...EC4A0CA15696D3

Karin
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-25, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Så nu blir man "känd från radio" också. Är det inte då kvällstidningarna börjar kalla folk för "stjärna"?
Nästa gång vi ses ska jag be om en autograf.

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och då postar jag återigen länken till den första delen av rembetikans historia, presenterad av Giorgos Dalaras.
Den serien är så bra, och musiken är så fantastisk, att jag nästan börjar gråta. Musiken från serien var den första skiva med grekisk musik som jag köpte. På vinyl förstås.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-25, 11:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nästa gång vi ses ska jag be om en autograf.





Jag fixar den åt dig, vad är du beredd att betala ?




/ Hasse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-04-25, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag fixar den åt dig, vad är du beredd att betala ?
Jag vill helst se när den skrivs, men tack ändå.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-04-26, 10:05
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Vill någon lyssna på allas vår "Kalimeras Radio Uppland kändis" som pratar lyriskt om Dalaras?
Gå in på Radio Uppland, "eftermiddag med Elin Roumeliotou" lyssna på tiden ca 2.19.50. Där är intervjun med Karin och efter det hörs Dalaras him self I kväll blir det drag i UKK!

Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-04-26, 10:40
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Sitter på tåget norrut och laddar!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-04-27, 12:56
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Ett försök till recension av gårdagskvällens konsert kommer här:

Jag tror man ska tänka lite på vilken relation man har till denna typ av musik samt vilka förväntningar och/eller förkunskaper man har om IKONEN Dalaras. Själv så gillar jag honom som artist, uppskattar på det sätt han framför alla slags varianter av den mångfacetterade grekiska musikskatten. Men jag köpte biljett även för att lära mig mer och för att försöka förstå att det finns många som avgudar honom.

På scenen var det "dukat" för dessa briljanta musiker: Giorgos Papachristoudis/piano, Thanasis Sofras/akustisk (stå-) bas, Christos Zervas/gitarr, Andreas Katsigiannis/santur*, Dasho Kurti/dragspel, Giorgos Matsikas/bouzouki, Kostantinos Gedikis/bouzouki, Vasilis Korakakis/bouzouki/sång, Aspasia Stratigou/sång, Athena Labiri/sång/gitarr.

De två sistnämnda är kvinnor och de satt på varsin sida om Dalaras, främst närmast publiken. Jag skriver "är kvinnor" eftersom jag själv inte hade kopplat till att namnet Aspasia är ett kvinnonamn. Dessa båda var hur som helst en av behållningarna av denna konsert.

Vad som också gav denna konsert högt betyg var att den koncentrerades kring rembetikan och inget av hans övriga mer moderna genrer. Drygt 40 låtar framfördes (enligt konsertprogrammet i alla fall) men George kom inte in på scenen förrän efter c:a 5-6 introducerande melodier som mest kändes var ett sätt att presentera musikerna. Asterisken efter santur betyder att jag själv inte förstod vad det instrumentet hette, Googling rekommenders för den oinsatte.

Så kom då George in på scenen under stort jubel! Han fullkomligt lyser av lycka och spelglädje men emellanåt också stor passion och inlevelse. Jag förstår omedelbart att han verkligen ÄR DEN IKON han är och att min okunnighet och fördom för alltid blåser all världens väg när jag tänker på hur jag då och då har tyckt han har känts aningen "falsk", "uppblåst" tidigare för mig. Den själ och det hjärta han visar får som sagt tidigare tankar att helt komma på skam.

Det som möjligen ger ett betyg på 10 av 10 möjliga att istället bli 9,5 är att låtarna framför allt efter en välbehövlig paus/bensträckare, "rivs av" i ett alltför högt tempo utan små pauser emellan. Jag får heller inget bouzouki-spel till livs som jag helst vill ha det serverat, klingande, sprittande. Detta är högst personligt upplevt givetvis, de tre bouzouki-spelarna är hur som helst oerhört skickliga och är det någon av musikerna jag tycker är "bäst" så lyssnade jag mycket på dragspelaren som visade upp en virtousitet och inlevelse som var av världsklass.

Nämnas bör även att det från sekund ETT var allsång och i stort sett taktfast handklappning på alla instrumentala delar av samtliga sånger. Vid några fåtal tillfällen lät George allsången ta över och för sin egen del förstå hur många greker som var närvarande. Många "glada tillrop" hördes under avslutningen, det hojtades "DRAPETSONA", sången han till slut aldrig sjöng, samt många andra tillrop på grekiska som även övergick till små konversationer mellan publiken och George.

Nej, han framförde inte Drapetsona och inte heller Sto Pepromeno som är min egen Dalaras-favoritsång. Volymen på alltihop var behaglig, mycket tacksamt konstaterat eftersom denna typ av musik inte ska vara så att det gör ont eller att det blir missljud på grund av lokalens beskaffenhet och/eller felaktig ljudanläggning.

Det ska bli kul att se om t.ex Upsala Nya Tidning gör en recension. Ni andra som var där, vad tyckte ni? Har jag skrivit rappakalja eller håller ni med? Det skulle inte förvåna mig ett dugg om lite grann av konserten kommer ut på Youtube ganska snart.



/ Hasse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-04-27, 15:51
Kenth O Kenth O är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 1
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Det var en magisk konsert!
Den här gången var temat Rembetiko, det är kanske därför du inte fick höra sånger som "sto petromeno" och "drapetsona", dom faller väl snarare under begreppet laiko (folklig populärmusik).
Att du saknade bouzoki beror väl också på rembetikon, bouzokin fanns, men var inte så framträdande i rembetiko. Men grabbarna som spelade i går var utmärkta musiker, för övrigt hela orkestern!
Det var - som vanligt - en totalupplevelse att se Dalaras "live"!
Jag kan för övrigt rekommendera filmen "Rembetiko" av Costas Ferris, den ger en hel del historia om just rembetiko.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-04-28, 09:41
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

wish I was there
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-28, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
wish I was there.
Samma här.

Tack för recensionerna!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-04-28, 11:21
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

I was there

Fantastisk konsert! Så duktiga musiker och sångerskorna var jätteduktiga
Georgios var på strålande humör och han är ju bara sååå bra

//maji
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-04-28, 12:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Santur, santouri eller helt enkelt hackbräde Kärt barn har många namn och fler än de nämnda . Ett urgammalt instrument:

https://www.youtube.com/watch?v=xPZdpVsTJpo

Karin
som också var på konserten, klappade händerna, sjöng med och grät nästan hela tiden. En tant i raden bakom skickade mig pappersnäsdukar.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-04-28, 12:34
Bengt Olov Bengt Olov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 3
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Svar till Kenneth:

Nja jag vill nog säga att bouzouki är det mest framträdande instrumentet i rembetikon. Däremot inte när man kommer ut på öarna. Sen tycker jag allt att bouzoukin hade en nog så framträdande roll på konserten. Jag sysslar själv med rembetikomusik och spelar bouzouki så jag njöt hela konserten

Senast redigerad av Bengt Olov den 2014-04-28 klockan 12:36. Anledning: Felskrivet
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-04-28, 12:38
Bengt Olov Bengt Olov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 3
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Bouzoukin är det vanligaste och mest framträdande instrumentet i rembetikomusiken vilket i och för sig jag tyckte att det var på konserten också.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-04-28, 14:06
Athena46 Athena46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 1
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

Jag var också på konserten i lördags och kan bara instämma i alla positiva ordalag. MEN var verkligen i valet och kvalet innan, eftersom jag av grekiska vänner i Grekland blivit ombedd att absolut inte gå dit. De menar på att Dalaras numera är mycket illa omtyckt - faktiskt hatad av många - och kallas korrupt, falsk etc. Hans äktenskap med en fd PASOK-minister har också med saken att göra. Nu ska man inte tro på allt men faktum är att det har kastats både joghurt och ägg på honom under hans konserter i Grekland nyligen, bl a under en konsert, som han gjorde gratis för mindre bemedlade utanför Atén.

Även jag vill rekommendera filmen Rembetiko av Costas Ferris. Den gick som TV-serie någon gång i slutet av 80-talet vill jag minnas. Tror jag spelade in den.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT