Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-19, 11:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Gubbar, gummor.

Fenomenet gubbe ...
...och gumma...

Då, för länge sen, när jag var ung, var gubbar och gummor något perifert . Jo, min far var urgammal i mina ögon, förstås, och gubbarna som kom med sina mjölkkrukor till hämtstället varje morgon, var urgamla gubbar , givetvis...oberoende av den faktiska åldern.

Sen jobbade jag i fyrtio år på sjukhus och där fanns det gott om gubbar. Kanske de inte var lika urgamla längre, eftersom jag hade blivit äldre själv och liksom närmade mig den äldre generationen, eller nåt.

Jamen nu då! Gubbar överallt. Just nu har min man, gubbe, besök av två vänner, gubbar, brödbilen kom just och min granne, gubbe, och bagaren själv, gubbe, hade en intressant diskussion om någor gubb-ärende.

Håhåjaja. Jag går förbi spegeln och ser mig sjlv.
Kommentarer onödiga.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-19, 12:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Hej Monica,
Oavsett hur vi ser ut utanpå, känner vi oss lika unga i sinnet som förut, eller hur? Men vi har bara mer erfarenhet. Träffar man någon som är 7 år äldre eller yngre, är man i samma åldergrupp. För 20 år sen (eller ännu värre för 40 år sen), kändes ålderskillnaden markant. Nu har vi ju också en enorm erfarenhet av "våra" öar. I Grekland spelar åldern liten roll. Vi känner oss uppskattade av både barn, ungdomar och de i vår ålder.

Från en Jämtgubbe till en gumma (du skrev det själv). / Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-19, 17:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Gubbar, gummor.

En morgon då jag stod framför badrumsspegeln kände jag historiens vingslag: Stenåldern,järnålder,bronsåldern, medelåldern, övergångsåldern svischa förbi. Den gyllene medelåldern ... Undrar var den tog den vägen?

Sjöborren - som inte är gammal, men levt länge ...

Senast redigerad av sjöborren den 2013-02-19 klockan 17:10.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-19, 18:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Ja, herreminje. Man märker inte själv hur långt förfallet gått. Var för några år sen hos fotograf, för att ta nya passbilder. Döm om min förvåning, då fotografen blandade ihop bilderna, med nån gubbes.
"Det är du på bilden" var fotografens dräpande svar

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-19, 19:05
KRs avatar
KR KR är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Ni är för goa allihop!
//
Gumman KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-19, 19:29
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Jag önskar verkligen det hade varit jag, men tyvärr var det en arbetskamrat som råkade ut för följande:
Dryga (mycket dryga) 40+, pappa till en sprallig treårig kotte, nyss behandlad för svårt ryggskott (pappan, inte sonen), tar sig försiktigt från spårvagnen vid Skansen på Kgl. Djurgården i Stockholm mot entrén därstädes med junior ivrigt slitandes i honom.
" - Men kom nu då! Skynda dig på! De öppnar ju nu!"
Två lattemammor (cirka tjugo år yngre än pappan) passerar samtidigt med sina Stureplansriktiga barnvagnar, tittar medlidsamt på pappan och säger: " - Men, gud vad snäll du är, som tar med dig barnbarnet till Skansen, fast du har så ont i ryggen..."
När man hör sådant börjar jag undra. Var och när gick det fel...?
I övrigt har vi på min arbetsplats med våra nya mobiltelefoner äntligen fått 4G, vilket medarbetarna gladdes åt. Tills de insåg att 4G betyder Grinig, Gnällig, Gammal Gubbe...

Senast redigerad av Rasmus den 2013-02-19 klockan 19:33. Anledning: Stavfel igen, kanske dags för ett optikerbesök?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-20, 10:04
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Jag önskar verkligen det hade varit jag, men tyvärr var det en arbetskamrat som råkade ut för följande:
Dryga (mycket dryga) 40+, pappa till en sprallig treårig kotte, nyss behandlad för svårt ryggskott (pappan, inte sonen), tar sig försiktigt från spårvagnen vid Skansen på Kgl. Djurgården i Stockholm mot entrén därstädes med junior ivrigt slitandes i honom.
" - Men kom nu då! Skynda dig på! De öppnar ju nu!"
Två lattemammor (cirka tjugo år yngre än pappan) passerar samtidigt med sina Stureplansriktiga barnvagnar, tittar medlidsamt på pappan och säger: " - Men, gud vad snäll du är, som tar med dig barnbarnet till Skansen, fast du har så ont i ryggen..."
När man hör sådant börjar jag undra. Var och när gick det fel...?
I övrigt har vi på min arbetsplats med våra nya mobiltelefoner äntligen fått 4G, vilket medarbetarna gladdes åt. Tills de insåg att 4G betyder Grinig, Gnällig, Gammal Gubbe...

Du är ju för rolig
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-20, 15:33
Thomas P Thomas P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 172
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Hej

är själv en "glad gubbe" på 62 som börjar förbereda mig. Läste därför

Handbok för glada gubbar : 109 glada råd för att nå livets höjdpunkt
av Dag Sebastian Ahlander

En härlig handbok med många skratt och glada "oj sån är jag" känslor.
Kan nu möta "ålderdomen" med glada skratt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-20, 16:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Ja, vi får väl hänga med ett tag till och acceptera förfallet....Ylva/Jannis har rätt i att det i Grekland inte spelar så stor roll folk emellan hur gammal man är.

Du går förbi ett kafeneion och ser en rad äldre män som sitter där, dag efter dag. Du ser de gamla kvinnorna som inte bryr sig så mycket om moderna kläder eller i-padar eller sånt. Avundsvärt eller bedrövligt??? Beror på din egen föreställning om vad du vill göra när du blir så gammal.

Jag säger bara: underskatta inte de här människorna, som tycks leva utanför det brusande moderna livet. De har varit med om en otrolig förändring av världen, med flera krig, med utveckling av teknik, med omvälvning av värderingar. Man kan få nog till slut och låter världen rulla på där ute, och perspektivet riktas mot var dags innehåll i stället.

Den ene gubben som besökte min man, har varit kapten och åkt jorden runt oräkneliga gånger. Hans bror, den andre gubben, har en fabrik i Australien. Gumman uppe på berget, som vi besökte nu i eftermiddags, har skött en handikappad man i tjugo år, mist en son i en svår olycka, har döttrar och barnbarn i USA och Belgien, som hon besökt många gånger. De ser dig, besökare, med
vänlighet och intresse och skrattar bara när jag påpekar att de borde ha medalj från turistmyndigheten just för att de sitter på kafé och låter sig fotograferas, eller går mitt i gatan i sina svarta hucklen...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-20, 16:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Gubbar, gummor.

De ser dig, besökare, med
vänlighet och intresse och skrattar bara när jag påpekar att de borde ha medalj från turistmyndigheten just för att de sitter på kafé och låter sig fotograferas, eller går mitt i gatan i sina svarta hucklen...

Ja, de skulle de verkligen ha, har tänkt på det många gånger, alla turister som springer där med sina kameror och fotar, vilket tålamod, inget som jag skulle stått ut med!
Sen att de inte är så åldersfixerade är ju ett stort plus, vilket jag upplever att vi är mer här i norden.....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-20, 21:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ja, vi får väl hänga med ett tag till och acceptera förfallet....Ylva/Jannis har rätt i att det i Grekland inte spelar så stor roll folk emellan hur gammal man är..
Nä, så är det nog. I Sverige däremot. Världens mest åldersfixerade land! I varenda tidningsnotis står det om hur gamla folk är. Kalle, 33, Birgit, 62 osv. Sen pratas det om 27-åringen, 37-åringen och 56-åringen i varje kvällsblaska.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-20, 21:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Gubbar, gummor.

Ja, här i Sverige är de mer intresserade av vad man har för personnummer än vad man heter!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT