Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-14, 13:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Körkortsförnyelse.

Mit körkort behöver förnyas, giltigt till september. Därför skrev jag till transportstyrelsen för att få raka besked.

Så här svarar dom:

Den 1 december 2010 skedde en förändring i körkortsförordningen avseende förnyelse av körkort för personer som är bosatta i utlandet. Det som gäller är följande:

En person som är utvandrad till ett annat EES-land får inte förnya sitt svenska körkort. Man får i stället byta ut sitt svenska körkort till ett körkort från det land som man är bosatt i.
En person som är utvandrad till ett land utanför EES kan fortfarande förnya sitt svenska körkort. För att en förnyelse ska kunna ske måste man intyga att man är bosatt i ett land utanför EES. Blankett för intyget kan man skriva ut från www.körkortsportalen.se
En person som inte är utvandrad men tillfälligt befinner sig i ett annat EES-land får förnya sitt svenska körkort. Man har möjlighet att få sitt svenska körkort skickat till en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat.

Enligt skatteverket är du utvandrad till Grekland och får då ansöka om ett nytt körkort i det landet.

Läs gärna mer om förnyelse av körkort på www.körkortsportalen.se Där finns även information om vilka länder som ingår i EES. Du är också välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
Sophie Johansson
Transportstyrelsen

Trafikverket
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax : 0771-13 40 00

Jag skriver hela texten eftersom det kan ha intresse för andra som bor här. Nu ska jag försöka få besked om polisen här på ön kan ta hand om ärendet eller om jag måste till Aten...oj, ser krångel och utgifter framför mig. Under alla år vi bott här har jag behövt visa körkortet en enda gång, men att chansa och strunta i förnyelsen ligger inte för mig.

Hör av mig om detta när jag har mer att berätta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-14, 14:52
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Hej Monica .Grek körkort .Förnyas vart 3 dje år m läkarundersökning om du är över 65 år .Och dyrt om jag fattat rätt 150 Euro .Om du går till Living in crete så hittar du info.Lycka till
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-17, 13:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Nu har jag hämtat blanketter. Det verkar inte vara så väldigt krångligt heller, men kommer att kosta c:a 80 € + foton och lite annat. Jag återkommer om det finns intresse.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-18, 20:08
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

I EU kommer der nye regler for kørekort i morgen (19-01-2013), og som jeg opfatter det, beholder man sit nationale kørekort, uanset hvilket EU-land man bor i.

Kørekortet skal altså ikke længere byttes.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-19, 00:35
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Monica P!
I en blogg som heter Villa Olivia dec 2012 kan du läsa en fantastisk historia om körkortsförnyelse,mkt god underhållningJag hoppas att det går lite smidigare för dig.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-19, 10:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

larvih, mitt problem är att giltigheten går ut i september.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-19, 12:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

... mitt problem är att giltigheten går ut i september.
Jeg forstår, men reglerne på det område kan evt. også være ændret fra i dag.

På Europa Kommissionens hjemmeside stod alle de nye regler på dansk, men nu er alt borte og siden er "under maintenance".

Senast redigerad av larvih den 2013-01-19 klockan 12:28. Anledning: Stavefejl.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-22, 15:03
aht aht är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 1
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
I EU kommer der nye regler for kørekort i morgen (19-01-2013), og som jeg opfatter det, beholder man sit nationale kørekort, uanset hvilket EU-land man bor i.

Kørekortet skal altså ikke længere byttes.
Som Monica P skrev så måste man förnya sitt körkort i det land man bor i, gäller EU, om man är utflyttat från sitt hemland, alltså helt utflyttat från sitt hemland. Är man fortfarande skriven i sitt hemland så får man förnya sitt körkort i hemlandet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-22, 15:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Jag besökte "eparchia" här på Kalymnos häromdagen. Jag fick några blanketter och efter telefonsamtal med någon överordnad gav mig tjänstemannen följande direktiv:

Vad jag ska ha med mig vid nästa besök:
Ifyllda blanketter (Namn och sånt)
Fotokopia på mitt grekiska ID-kort (eftersom jag har grekiskt medborgarskap) .För andra gäller pass från hemlandet .
Översättning av texten på körkortet av advokat ( vilken tur att jag känner en sån) eller från ambassad, konsulat .
Körkortet som ska bytas ut.
Välliknande fotografi
2 x 18 euro
"paravolo" på 30 euro från Ethniki Trapeza
samt en ansökan om att utbytet ska göras, vilket personen lovade att hjälpa mig med.

Körkortet måste ha giltighet och har man även körkort från andra länder ska det lämnas in.

Lär ska gälla tre år. Läkarintyg behövdes inte.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-22, 17:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Lycka till. Hoppas det går lätt med resten. Tyvärr går ju tiden så fort (i vår ålder) och 3 år är ingenting. Vi hjälpte vår vän Nikos ekonomiskt att förnya sitt körkort. Han har kunnat jobba 3 år till, men nu har 3 år gått. Tack och lov vill han inte jobba längre, inte ens som vår chaufför.
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-23, 01:01
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Jösses, varför skall det vara lätt när det kan vara svårt, som någon sade.
//
KR
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-31, 08:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Nya besked.

Efter att ha pratat md en väninna, också bosatt här, och som lämnat in sina papper och nu väntar med spänning, känner jag mig föranledd att korrigera listan på nödvändiga papper.

Jag besökte åter "eparchia" ( som länsstyrelsen ungefär) och man bläddrade i en bunt nya blad eftersom det just skett ändringar inom EU

Så här ska det vara:
1. Blankett man får på "eparchia" med namn o.s.v
2.Fotokopia på ID-kort eller pass om man är grekisk medborgare
3.Fotokopia av pass om man är utlänning
4. Översättning av texten på (det svenska) körkortet via ambassad, konsulat, eller advokat. ( Jag har ordnat det genom en bekant advokat och hans sekreterare .)
5. Inlämnande av (det svenska) körkortet, som ska vara giltigt.
6: Viktigt: om man inte är gekisk medborgare ska man ha papper på giltigt uppehållstillstånd.
7. 4 nytagna fotografier.
8---upphör, det var ändringar av belopp
9. Två intyg om hälsa: från ögonläkare och medicinare. Man betalar inte till läkaren direkt utan 90 euro till Ethniki Trapeza . Läkarna finns listade på "eparchia"
10 ."Paravolo" på 30 euro från Ethniki Trepeza för framställande av körkortet
11.Blankett för ansökan om utgivande av körkort
12. "Paravolo" 18 euro till skattemyndigheten.

Parávolo vet jag inte vad det motsvarar på svenska, en liten check helt enkelt, man betalar den på banken för olika ändamål.

Eftersom det här blir dyrt ska vi ordna makens körkort först, det går ut i maj.

Ni som inte är skrivna här kan fortfarande få förnyelsen via hemlandet.

Som sagt, varför ska det vara lätt när det kan vara svårt?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-19, 14:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Ja, nu har min man fått sitt vackra lilla grekiska körkort. Det tog faktiskt inte alls så lång tid, han lämnade in ansökan i april och fick det nya i maj. Mitt svenska gäller till september så jag har lite tid på mig. Det nya gäller tre år, sen ska det förnyas med läkarundersökning och sånt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-04, 15:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Haha, det tog tid men nu kör jag lagligt igen.

Fick mitt körkort några månader sen, men upptäckte efter ett tag att man snott min A-behörighet som jag haft sen jag tog körkort 1960... så jag protesterade och ansökte på nytt: nytt foto men ingen extra kostnad.

Nu sitter jag här och tittar på mitt nya fina kort,giltigt till 6.8 2016 behörighet AB...
Men personen på fotot ser ut att vara min farmor, hur i hela friden kan det komma sig?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-04, 16:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Haha, det tog tid men nu kör jag lagligt igen.

Fick mitt körkort några månader sen, men upptäckte efter ett tag att man snott min A-behörighet som jag haft sen jag tog körkort 1960... så jag protesterade och ansökte på nytt: nytt foto men ingen extra kostnad.

Nu sitter jag här och tittar på mitt nya fina kort,giltigt till 6.8 2016 behörighet AB...
Men personen på fotot ser ut att vara min farmor, hur i hela friden kan det komma sig?
....precis som mitt senaste pass-foto, vem är det? Tänkte jag när fotot var taget! ..Kände inte igen mig själv!..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-04, 18:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men personen på fotot ser ut att vara min farmor, hur i hela friden kan det komma sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
....precis som mitt senaste pass-foto, vem är det? Tänkte jag när fotot var taget! ..Kände inte igen mig själv!..
Exakt! Jag var och tog nya passfoton och klagade hos fotografen att det måste ha blitt nåt fel. Bilderna jag fick i min hand, var ju på nån gammal gubbe...

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-04, 18:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Jag skaffade också nytt pass för ett par veckor sedan Kollade snabbt att allt stämde och tänker inte och titta på den bilden för ofta


Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-04, 19:01
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag skaffade också nytt pass för ett par veckor sedan Kollade snabbt att allt stämde och tänker inte och titta på den bilden för ofta


Riitta


Känner igen detta. På mitt senaste pass är det en bild av "Månansiktet". Tvi vale....
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-04, 19:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Exakt! Jag var och tog nya passfoton och klagade hos fotografen att det måste ha blitt nåt fel. Bilderna jag fick i min hand, var ju på nån gammal gubbe...

/Netwolf
..funderar ofta på vad de i Pass-kontrollen tänker när man lämnar fram passet, de måste väl också tycka att man inte är sig lik.. ..de har nog fått se många roliga foton kan jag tänka mig!..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-05, 05:52
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Körkortsförnyelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
..funderar ofta på vad de i Pass-kontrollen tänker när man lämnar fram passet, de måste väl också tycka att man inte är sig lik.. ..de har nog fått se många roliga foton kan jag tänka mig!..
De i passkontrollen tycker säkerligen att det är likt.
Det är jag/vi som inte tycker det är likt.
Birgitta (som slutade bli äldre vid 30)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT