Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-12, 20:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Val till grekiska riksdagen 6 maj

Nu är som bekant valdagen bestämd, och det innebär massor av politiskt prat och skriverier. Jag kan inte minnas att det var lika hett i Sverige...kanske man hade mindre att bråka om? Mindre skandaler? Mer nyanserade diskussioner?

Min gamle far hade många "titlar": bonde, skogsägare, lantbrukare, tjurhållare, och han var stolt över sitt arbete även om han med andras mått var en ganska obetydlig person, tolv kor är ju inget att direkt skryta med. I allafall var han en hängiven bondeförbundare och satt med örat intill radioapparaten och lyssnade till debatterna inför valen, Hedlund och Erlander och allt vad de hette, partiledarna då. Diskussionerna var livliga vid mjölkbryggan varje morgon medan man väntade på mejeribilen.

Jag känner igen lite av hans stil här bland fiskare och andra jag känner: man vill klara sig själv, man gillar inte att bli styrd från Aten, man har åsikter om det mesta, man diskuterar och hetsar upp sig ibland, man är ironisk och omväxlande pessimistisk och arg. Med en dimension jag inte upplevde i Sverige: man känner sig ofantligt lurad av politiker och ekonomiska eliten.

Nu går vi till val, och tidningar och TV presenterar den ena opinionsundersökningen efter den andra. PASOK och ND har ju tvingats till samregering ihop med LAOS på högerkanten, och ingen har varit särskilt lycklig för detta.

Jag kommer från ett möte med den falang jag sympatiserar med, och det var allvarliga ord vi fick höra. Om inte den kommande regeringen lyckas med skattepolitik, omorganisation av den offentliga sektorn, korruptionen, går landet i konkurs inom två år, sa ministern, -sönderslitet av kreditorer och andra som bara väntar.

Samtidigt var han försiktigt optimistisk, det finns massor av investerare med massor av pengar som bara väntar på stabilitet i landet.

Det ska bli riktigt spännande att åka med och jag vet precis vem jag ska kryssa för.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-12, 23:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Kommer det att bli mycket organiserat kampanjarbete på ön, och kommer du i så fall att vara aktiv i det Monica?

Mats
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-13, 09:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Jag vet att det håller på att organiseras just nu. Vad jag kan göra är att dela ut information och valsedlar, men mer blir det knappast för mig.
Vid kommunalvalen var det ett dagligt gående och pratande i alla öns områden och avkrokar, sånt blir det förstås inte nu, men "Periferia Dodekanisou" har egna listor med kandidater varav någon borde kunna bli riksdagsledamot eller till och med regeringsledamot.
Det kommer att bli en massa info på TV för dem som orkar lyssna på sånt.
Många gånger har man ju sitt favoritparti och bryr sig inte om argumenten, men läget nu har ändrat åsikter och skakat om och delat upp...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-13, 17:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det ska bli riktigt spännande att åka med och jag vet precis vem jag ska kryssa för.
Får du rösta i "riksdagsvalet"?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-13, 17:55
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Enligt mina Grekiska vänner har man dragit ned på massor av saker t.ex pensioner för att ha råd med valet
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-13, 19:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Janne, jag är grekisk medborgare sen 1968, så det är OK.
jan c: valet beräknas kosta 50 miljoner mot 120 förra gången. De här nerdragningarna på löner och pensioner blir svårast för politikerna att förklara. Inte för att folk inte VET, men man klarar inte av att möta så många och massiva problem på så kort tid.
Igår när vi pratade om sånt på det politiska mötet sa en hyfsat välavlönad person : "det är skamligt att dra 8 euro från en pensionär som har 300 euro. Min lön har man dragit ner 500 på, man kunde lika gärna ha tagit 508"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-14, 10:31
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
"det är skamligt att dra 8 euro från en pensionär som har 300 euro. Min lön har man dragit ner 500 på, man kunde lika gärna ha tagit 508"
All heder åt honom!


/Sven
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-15, 00:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
All heder åt honom!


/Sven
Instämmer! Många med hyfsad ekonomi och som har den inställningen är vad som behövs.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-16, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, jag är grekisk medborgare sen 1968, så det är OK.
Okej, då förstår jag att du får rösta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-20, 17:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Det är många år sedan jag var i Grekland när det var val. Jag var med om några val efter juntans fall. Jag glömmer aldrig stoltheten som grekerna utstrålade när det gick till vallokalen på den tiden. Undrar hur det blir år? Är det ilska som utstrålas?

I år ska jag bevaka valet på plats. På den "gamla goda tiden" stannade liksom värden upp under valdagen. Alkohol fick till exempel inte säljas, eller drickas. Hur är det nu Monica?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-20, 19:54
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Jag undrar också hur dagen blir. För massor med år sen har jag också varit i grekland på valdagar, det var en upplevelse, stålthet såg man ja. Detta året ska jag o min man fira 25 årig brölopsdag den söndagen i Chania, vet ju inte ens om tavernor är öppna den dan. Det blir nog bra vilket som.
Inger
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-20, 23:04
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Ja, det är rena vansinnet att sänka låga pensioner och löner till lågavlönade när det finns massor av människor som har jättehöga löner inom stat och kommun samt även väldigt många med mycket höga pensioner.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-20, 23:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Janne, jag vet inte hur det är på andra ställen, men en viss högtidlighet och allvar var det i allafall tidigare. Vem vet om ilskan hos alla människor kommer att märkas. Från idag får inte opinionsundersökningar publiceras, och politikerna far runt landet, nyheterna handlar mest bara om valet . Väldigt många har inte bestämt sig än om de ska hålla på sitt gamla vanliga parti eller om de ska byta. Många som är missnöjda med de två stora partierna säger att de inte ska rösta, fast då påstås detta gynna just dessa. Jag är inte så insatt i mandatfördelning och den matematik som följer.

Jag och min man ska rösta i alla fall, och vi vet vad vi ska rösta på. Det får gärna vara lite högtidligt för min del, man är ju med och pekar framåt på sitt eget lilla vis.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-21, 11:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Jag tittar ju på Grekiska nyheter varje dag och har förstått att det är valkampanjer nu lite överallt! Synd att jag inte fattar så mycket vad dom säger Skulle vara intressant och veta
Olika partiledare har jag koll på i allafall Venzelos verkar ha tuffare stil än Samaras har. KKE-damen är nog tuff också

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-21, 11:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I år ska jag bevaka valet på plats.
Härligt Janne!! Då sticker ni snart?

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-21, 18:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag och min man ska rösta i alla fall, och vi vet vad vi ska rösta på.
Bra!

Hur är det med poströstning i Grekland? Kan man rösta varifrån som helst, eller måste man "hem" till där man är skriven?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Härligt Janne!! Då sticker ni snart?
Yepp. Om en vecka ungefär.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-21, 21:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Yepp. Om en vecka ungefär.
Låter härligt! Ska ni till Tilos så finns det fler Kalimerianer där.

Själv skulle jag ge vad som helst för att få dra ner nu

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-22, 07:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Det har pratats om möjlighet att rösta från den ort man bor på, men jag vet inte om det har beslutats. Hela systemet med mandatfördelning och sånt behöver ses över. Det här valet är ju dessutom extra tidigt och utanför kalendern, så att säga.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-22, 19:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Innebär det att alla som är skrivna på Rhodos, men driver rörelse på Tilos, måste åka till Rhodos och rösta?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-22, 19:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Janne, i morgon ska jag fråga en som vet, så jag inte bara svamlar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT