Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-18, 11:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard En kväll på Kastelli

Jag har ju berättat om Amoni förr, och våra duktiga lokala musiker också. Så det blir väl lite tjatigt det här, läs något annat i stället.

I går kväll hade vi nämligen en kanonkväll med musik och dans på Kastelli, en stor lokal som ofta används till bröllop och sånt. Initiativet kom från musikerna själva, flera grupper, som ville ordna en kväll där intäkterna skulle gå till en pianist som av allvarliga hälsoproblem måste resa för behandlingar och behöver ekonomiskt stöd.

Vår Amoni-grundare Dimitris Kardoulias ringde runt och fick med sig snart sagt hela Kalymnos. Flera föreningar sålde biljetter, vi skrev på Facebook och skickade e-mail, lokal-TV berättade -som ett stafettlopp från förra lördagen till igår !

Affärer och privatpersoner skänkte vin , öl, och presenter till lotteriet, lokalen blev gratis, musikerna spelade utan ersättning. Biljetten- 6 euro- inkluderade första glaset dricka.

Vi sålde mer än 300 biljetter direkt! Många som inte kunde komma köpte biljetter i alla fall.

Så, i går kväll blev det full fart, jag är fortfarande lomhörd. Den här sortens musik tarvar öronproppar, så jag har alltid bomullstussar med mig... Jag och Stella skötte biljetter och lite annat, sjutton olika musiker spelade olika sorters musik, duktiga sångare sjöng och vi sjöng med, det var laika och skylladika och kritika och jag vet inte allt. Två yngre flickor sålde flera hundra lotter - man vann en gitarr, en vinterjacka, böcker- proffsiga servitörer såg till att glasen fylldes på...

Och så dansen. Tro inte att en grek kan sitta stilla när rytmerna dånar med massor av decibel. Direkt upp på golvet snurrade en kraftig man, ni vet dessa solodansare...han fick snart sällskap och inom kort dansade man som alltid, runt, runt, böljande ringar, ibland hela den runda estraden full, ibland några unga tjejer som applåderades av män som stod på knä runt om.

Det är suggestiva danser, dessa, och jag kan inte låta bli att fundera på hur långt bakåt i urtiden folk har dansat på liknande sätt, och hur det har förenat byar, flockar, etniska grupper, inslag av uppvisning, parningsdans, ritualer...

Mitt huvud är lite tungt idag, inte av vin, men av musik och rytmer och för lite sömn. Skulle tro att det gäller många av de andra också.

Pengar till vår pianospelande vän? Bortåt 4000 euro! Inkluderande flera stora donationer från sympatiska personer.

Nu hoppas vi helhjärtat att vår vän ska kunna få bästa möjliga behandling!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-18, 11:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Det värmer i hjärtat och höra att folk ställer upp för varandra på detta sättet, trots att det är så svåra tider!!

Det var säkert en underbar kväll med all musik och dans

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-18, 16:20
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Monica!
Det blir aldrig tjatigt att läsa dina underbara berättelser från ditt liv på Kalymnos.Beundrande vilken medmänsklighet ni visar för ennan person som är i behov av hjälp.
Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-18, 17:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En kväll på Kastelli

...ja men vi roade oss samtidigt, så det var ingen snyftföreställning!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-18, 17:28
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Vilken härlig upplevelse det måste ha varit! Helt klart är att jag är på Kalymnos alldeles fel tider på året... Det verkar hända så mycket trevligt när det inte är turistsäsong! Det är väl så det är, när turisterna kommer finns det inte tid eller ork till allt detta som ni har utanför säsongen.

Måste nog fundera på det där att åka annan period...

Ha en riktigt God Jul Monica, och hälsa mannen i ditt liv

/Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-18, 17:41
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Det låter alldeles underbart att alla ställer upp så! Och vilken fin beskrivning du ger, känns nästan som jag var där!
Gunilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-18, 18:13
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Citat:
Pengar till vår pianospelande vän? Bortåt 4000 euro! Inkluderande flera stora donationer från sympatiska personer.
Nu hoppas vi helhjärtat att vår vän ska kunna få bästa möjliga behandling
Grekland i kris?
Det vete tusan. Med den genuina kmpetensen och samhörigheten kommer Grekland att överleva de flesta nationer.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-18, 18:32
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...ja men vi roade oss samtidigt, så det var ingen snyftföreställning!
Ja ibland funderar jag det ena sättet är nödvändigt därför att vi inte skyddar den lilla människan ,vi =staten .Ibland därför att staten inte skyddar människan.d.v.s vi.Högtravande javisst. Men sant?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-18, 20:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Som kontrast till den musik vi hörde i går ska jag på onsdag avnjuta byzantinsk körsång med jultema nere i stora kyrkan Christou i Pothia. Körledare Chatzitheodorou är en oerhört kunnig man och kören (blandad) enastående.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-12-18, 21:12
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Lyckliga dig!
Byzantinsk körsång som är sååååååååå vackert.
Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-12-18, 22:49
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Nok et vellykket arrangement av alle i Amoni Gratulerer ! Blir så glad når jeg hører hvordan folk støtter opp om en sånn viktig sak.

Ønsker deg og familien en riktig god jul ( Hils Dimitri og Stella så mye fra meg også)

Jorunn
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-12-18, 23:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Som allltid härliga berättelser från dig. Jag som älskar musik och dans skulle gärna velat vara med på kastelli.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-12-19, 12:52
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Høres helt fantastisk ut!!!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-12-19, 13:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En kväll på Kastelli

JO, visst bor man på fel plats på jorden såna kvällar!
Skriv, skriv , skriv, tjatigt blir det ALDRIG!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-12-19, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Byzantinsk körsång som är sååååååååå vackert.
Kan bara hålla med, det är sååå vackert!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-12-19, 16:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Det är alldeles riktigt-såna här kvällar missar sommarturisterna. Men Amoni planerar framåt och det ska väl bli fler fina tillfällen i vår och sommar, med utomhusfestival och liknande.

Om planering och pengar räcker till kommer musikerna att åka till Norge nån gång i vår för att spela, kanske till Sverige med- Dimitri vill återse sina gamla kvarter. Om detta blir av kommer jag att meddela tider och platser för er som vill träffa dem. Men som sagt, planering och pengar först.

Byzantinsk körsång hittar man på youtube, bara att klicka lite.
Lokala kalymnoshändelser kan avnjutas på www.livestream.com/AIGAIOTELEVISION
Huvudsändningen är kl 15-17 med Mamas Charamandas som har olika gäster att dikutera/gräla med...

Nu brakar det ner ett busväder över Kalymnos, jag stänger ner!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-12-19, 16:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Kommer dom till Norge då åker jag dit Bor ju inte så långt ifrån

Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-12-19, 17:30
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Kommer dom till Norge då åker jag dit Bor ju inte så långt ifrån

Riitta
Da ses vi ......... men jeg er sikker på at hvis de kommer til Norge , så er vel jeg på Kalymnos...... men det skal jeg ikke klage på isåfall Det kommer sikkert en dag hvor jeg er på rett plass til rett tid.

Håper virkelig at de kommer seg ut på "turne" til Norge og Sverige. Det har de fortjent
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-12-19, 17:41
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Pengar till vår pianospelande vän? Bortåt 4000 euro! Inkluderande flera stora donationer från sympatiska personer.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-12-28, 10:49
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: En kväll på Kastelli

Jeg blir så varm om hjertet av det du forteller, Monica! Amoni står for så mye, musikk, medmenneskelighet og ikke minst glede!
Det blir spennende å se om de kommer til Norge i april. Vi jobber med å få "huset" alle sammen. Hadde vært fint om du, "mor-Amoni" ble med også!
Ha en forsatt fin romjul!
Astri
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT