Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-08-11, 18:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg

Jag tycker inte att det är någon dygd att packa lite. Jag tycker att var och en gör som den vill.

Carina
Självklart är det så och våra skäl till att inte ha mer än vi använder med oss och begränsa oss till bara ett handbagage var är att det är enkelt på båtturer att ha koll på väskan och så slipper man det man råkat ut för några gånger genom åren att resväskan aldrig kommit med flyget Inget kul när båt väntar på vidare transport!
Vi packar lite enbart för vår egen skull....

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-08-11, 20:25
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Det som är tyngst och mest skrymmande är nog pocketböckerna, på två veckor krävs det minst åtta pocket!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-08-11, 20:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag tog en bok med mig till Karpathos,men hann aldrig och börja läsa den, så nu gör jag ett nytt försök på Kalymnos

Riitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-08-11, 21:08
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag tog en bok med mig till Karpathos,men hann aldrig och börja läsa den, så nu gör jag ett nytt försök på Kalymnos

Riitta
Det är något onödigt jag packar ner varje gång, flera böcker. Det brukar blir att jag läser, på sin höjd, en bok. Känner mig lite som tjuren Ferdinand jag vill bara titta, ta in och njuta av allt omkring mig. Får liksom aldrig nog av det. Havet, naturen, dofterna och människor. Böckerna får jag läsa hemma i vintermörkret sen.

Jag förstår inte vad ni har emot färglada resväskor. Vi hade en svart och en röd i år, precis som alla andra. Jag hade velat ha en leopard- eller zebramönstrad eller varför inte en limegrön. Läckert! Och man hade sett den på lång väg.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-08-11, 21:54
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Det är något onödigt jag packar ner varje gång, flera böcker. Det brukar blir att jag läser, på sin höjd, en bok. Känner mig lite som tjuren Ferdinand jag vill bara titta, ta in och njuta av allt omkring mig. Får liksom aldrig nog av det. Havet, naturen, dofterna och människor. Böckerna får jag läsa hemma i vintermörkret sen.
Jag tog med mig tre böcker till Tilos eftersom flera personer på Kalimera skrev om att där kan man bara sola, bada, vandra och läsa och läsa…

Jag hann aldrig att ens börja läsa någon bok. Vi hyrde bil, åkte runt ön på fina vägar som ingen på Kalimera nämnde om, vandrade, njöt av öns dofter och utsikter, solade (inte i långa timmar alls), simmade på olika stränder, pratade med människor, tittade på stjärnorna från Mikro Horio baren, gjorde båtresan runt ön och en utflykt till Nisyros.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-08-12, 07:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Vad har du för väska, Eva? Våra väger mycket, men de har hjul.

Skall man satsa på en lättviktsväska, månntro? Men vad kan en sådan väga?
EPIC heter min väska inköpt på en affär här i Umeå som jag tror heter Väskan.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-08-12, 08:56
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Fiberhavregryn tar jag alltid med, annars består packningen bara av det allra nödvändigaste. Måste ju få plats med det som kompisarna beställer från Sverige också! Resväskan är betydligt lättare på hemvägen.
Gunilla som levererat surströmming, kaffe, korv, veckotidningar, husgeråd, räkost, hårt bröd mm genom åren
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-08-12, 09:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.
Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?Lissi
Jeg bruker ha en ryggsekk på ca 10 kg til en 3 ukers tur, Arne's veier ofte et par kilo mer, det synes vi er helt ok
- å vente på innsjekket baggasje er også til å leve med, når man har en lang ferie foran seg synes vi

Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi
Hvordan?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-08-12, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi
Hvordan?
Jo, schampo, balsam, dag-och nattcreme, deo, hudlotion samt ev solskydd (2 flaskor behövs),tandkräm i 75ml tub, lite eau de toilette. det ryms allt i de tillåtna små flaskorna och burkarna som vi får ha med oss på 2 pers.
Duschtvål samt ev mer solskydd köper vi på plats... Där har vi inga problem. det är att utrymmet för ev gåvor minskar....Fast jag har faktiskt sett att passagerare haf flera 1-literspåsar fyllda med småflaskor. Det är antagligen så att man kan ha flera, men ingen påse får vara större än 1 liter...
Men det är priset jag får betala för att efter landning hinna med bussen direkt till Rafina så jag hinner med 15-båten ut till Tinos....ska jag vänta på bagagebandet så missar jag en buss och då kanske jag inte hinner med båten....

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-08-12, 13:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden

Riitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-08-12, 13:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden

Riitta
Det är bästa garantin för solsken att ha regnkläder med!

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-08-13, 10:02
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jeg følte at det var meg du spurte, Monica. Jeg har alltid med meg mye, men det blir jo en del gaver som tar plass! Av klær og sko har jeg ikke for mye med meg og såpe, shampoo kjøper jeg på stedet. For meg er det en stor glede å kunne ha med små presenter til mine gode venner, så da får jeg vel heller se ut som jeg skal flytte........
Astri
34 dager igjen til Kalymnos/Telendos
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-08-13, 18:35
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag tror man lär sig packa lätt ju mer man läser, men också beroende på hur man reser. Reser man till en plats och ett boende är det ju lättare att ta med sig mycket. Och reser man en kall årstid behöver man mer kläder.

Jag är mer och mer inne på att i möjligaste mån resa med enbart handbagage i fortsättningen. Funderar på att skaffa mig ett lättviktsbadlakan - det finns väl? Och så tänker man praktiskt med kläder, allt ska gå att kombinera, vara lätt att skölja upp snabbt.

Problemet jag har är bara att bestämma mig för vad jag ska ha med! Jag kan vela fram och tillbaka: Ska jag ha shortsen eller trekvartsbyxorna? Shortskjolen eller en vanlig kjol?

Tre par skor blir det alltid: jympaskor, sandaler och badskor. Det är väl badskorna man skulle kunna skippa eller köpa på plats...

Nästa resa blir en förlängd helgresa till Barcelona i oktober. Ev Ryanair (aldrig flugit med dem tidigare - har sett debatten här) och bara handbagage. Ytterkläder och tröjor på.

Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-08-13, 18:51
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
en bra kniv Aina
En bra kniv eller dylikt får man INTE ha i handbagage.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-08-13, 19:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg

Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina
Inget av detta har jag nånsin haft med hemifrån på mina snart 40-talet Greklandsresor, allt finns ju att köpa på plats om man absolut behöver
Tur att vi packar olika

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-08-14, 09:50
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Gör en packlista och ta med listan på resan. Revidera den efter hand. Det blir mindre och mindre packning efter varje resa. Mindre att släpa på och att tvätta när man kommer hem.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-08-14, 10:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Barn
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-08-14, 11:48
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 43
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Som gammal jorden-runt-luffare tyckte jag att jag hade mycket bagage på mitt livs första charter i somras. Jag och sonen (7 år) checkade in med 11 kg för en vecka. Väskan är modell trunk utan hjul.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-08-14, 12:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

När jag nu senast skulle packa för mitt livs längsta Greklandsresa, tänkte jag noga igenom hur jag skulle leva. Insåg att om jag ska stanna i nästan två månader, kommer jag inte att kunna variera klädseln varje dag, utan packade ner tre par shorts, sex linnen, två par leggings för kvällsbruk, två finare blusar, också för kvällsbruk, tre par skor och underkläder för tio dagar. Då kunde jag kosta på mig att packa både böcker, radio och annat. Toalettsaker brukar jag inte bry mig om att ta med mig, det finns att köpa på plats. Totalt vägde min stora blå resväska 13 kg, så lätt har den aldrig varit packad förut.

Karin
som brukar få den väskan märkt med lappen "tungt bagage" i vanliga fall
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-08-14, 12:57
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Bästa tipset att packa lätt är att ta på sig flera lager kläder. Vips så väger bagaget nästan ingenting!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT