Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-11, 10:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vad kånkar ni på!!!!

-Det upphör aldrig att förvåna mig de mängder av ägodelar som våra kära gästande vänner släpar på, jag menar jättelika resväskor, jättelika ryggsäckar, uppsvullna axelväskor, olika sorters kassar... vad i hela friden finns det i väskorna som är så nödvändigt för en vecka -tio dar i värmen?

Man kunde tro att hemmet har brunnit ner och man måste släpa med sig de få kvarvarande prylar och kläder man äger, likt emigranter utan någon stans att lägga ifrån sig sina kära grejor.

Sent i natt stod jag nere i hamnen och väntade på båten från Pireus, ganska försenad. Mängder av människor och fordon strömade ut, när båten efter upprepade försök lade till. Massor av greker som ska fira "Tis Panaghias" och hälsa på släkten och snygga upp sina sommarhus och så. Att de kommer med stora lådor och paket är inget som förvånar mig längre.

Men vad bär turisterna på, som dignar under dessa enorma ryggsäckar, dessa krakar vars armar synes dragas ut ur axelleden under försöken att bogsera jättelika väskor med för små hjul ut ur trängseln på båten...det ojämna underlaget gör det inte lättare...vad har ni i väskorna, berätta!

Klättrarna har skor och rep och annat, men i smarta höga och smala ryggsäckar. Problemet är att de aldrig tar av sig ryggsäckarna överhuvud taget, så var försiktig om du har en sån framför dig i kön, svänger han får du hela ryggsäcken emot dig.

Men snälla vanliga turist Kalle och Pekka och ni andra, skona er själva och packa lätt!

På våra bussar staplas väskorna upp i mittgångarna och hindrar framkomligheten. Taxichaffisarna är måttligt lyckliga över att lyfta jättekoffertar...Hotellfoajéerna belamras, flygplatspersonalen är utsliten...

Jag tror att vi alla har kommit hem från någon resa och packar upp helt oanvända kläder och grejor.-Vi säger till oss själva att nästa gång...

Men förall del, jag ska inte ha åsikter om fenomenet, jag tycker bara synd om folk som är så låsta till sina vanor att de inte kan klara sig utan detta och detta och detta för några få semesterdagar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-11, 10:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Takk for et herlig innlegg!

Leste opp ditt innlegg for min kone som akkurat nå står og pakker kofferten siden vi reiser til Kreta i ettermiddag. Må jeg si noe mere?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-11, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

De kanske har klätterutrustning i ryggsäcken. Käner annars inte igen din beskrivning tycker att de flesta som ö-luffar runt reser med så minimal packning som möjligt. Känner flera som gjort det till en sport att resa lätt.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-11, 11:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Jag har haft med mig så mycket strunt - mest kläder - som har fått åka med hem igen, oanvänt. Men jag lär mig! Det som inte behövs i Grekland på sommaren är garanterat = jeans, collegetröja, långbyxor, strumpor, gympaskor, hårtork, tunga böcker, diskmedel, schampoo etc

Det som får följa med nu är bra sandaler, badskor, två bikinin, shorts, kjol och några lätta toppar. Tvättlina, galltvål, sarong, pocketböcker. Mediciner!

På plats kan man köpa diskmedel, schampoo, tvålar, diskborste etc.

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-11, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa...
Låter härligt med din svärmor. Trevligt att få vara finklädd och lite kokett även som gammal. Jag känner också äldre personer som reser och gärna vill äta middag i en välstruken och fin blus.

I övrigt säger jag som du köksatrialjerna går att köpa på plats men shampo av den kvalité jag använder kan vara svårt att hitta på en liten grekisk ö så det får allt följa med.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-11, 11:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Vi brukar briljera med lätt packning vid resorna till övärlden. Normalt sett tvenne ryggor a 8 kilo stycket för en fyraveckorsresa.

Nu hava vi emellertid ett dilemma inför decemberresan till Kreta/Paleochora. Som det nu gestaltar sig nödgas vi nog inhandla en rekorderlig koffert för att rymma allt bråte. Skam och nesa att komma dragandes med en förhatlig pastellfärgad koffert på hjul....

Ja, vi har ännu ej bestämt oss, men det lutar åt inköp av rysansvärd koffert. Det totala nederlaget!!!

Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-11, 13:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Monica, jag har tagit fram min minsta resväska och bestämt att jag tar bara med det som får plats där

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-11, 13:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne
Men ni må väl vara förlåtna så lätt som ni alltid packar annars!
Vi hade ju också för första gången på flera år ett incheckat bagage i påskas då vi hade påsksill med till Nikoleta. Den hade i o f rymts i handbagaget men man får ju inte ha det där..
Jag har också verkligen förundrat mig över hur mycket många charterresenärer tar med sig....
Nästa vecka lämnar jag även resehårtorken hemma. Håret må se ut som det vill efter tvätt! Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.

Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-11, 14:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Kånkar gör jag inte...jag rullar mina blanka, snygga väskor I år var det rekord i väskvikt tror jag...38 kg på 2 pers Men inget onödigt nerpackat enligt mig Jag vill ha med olika klänningar till kvällarna med matchande skor...alltså ca 10 klänningar (2 enklare för dagsbruk), 5 par sandaletter, 1 bikini, 1 strandtunika, sarong, någon kjol och några linnen. Det som väger tungt är hårprodukter, necessären, hårfön, plattång, 10 pocketböcker. Jag vill inte lägga tid på semestern att handla hår/hudvårdsprodukter...och kanske inte ens hitta bra grejer, så det får åka med hemifrån. Resevattenkokare åker jag inte utan heller! I april struntade jag i att ta med den och det fanns vare sig vattenkokare eller kaffebryggare på hotellet. Eftersom det bara fanns en enorm gryta och världens sämsta platta så fick vi sätta på kaffevatten innan vi gick ut och handlade bröd och det var ändå inte varmt när vi kom tillbaka
Undrar hur jag ska klara vikten nästa resa som är okt/nov...då måste jag ju ha med långbyxor och tjocktröjor också???

Men tur att vi alla är olika

Malin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-11, 14:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag har också en snygg blank, grå ganska stor lättviktsväska som var med på den senaste resan till Thailand så inte behöver ni inhandla en pastellfärgad sak Arne.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-11, 14:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Tips på om man vill/måste ha sina egna hårprodukter, kroppslotion eller dylikt - på Clas Ohlson (eller kanske var det Jula) fanns förra året en liten necessär med flera småflaskor på 50ml som man kunde fylla på med egna produkter. Mycket bra, täta flaskor.

Annars så brukar jag samla ihop små testförpackningar av nattkräm etc och ta med mig på resan, sparar mycket plats och vikt!

Har ni förresten kollat hur mycket era resväskor väger? Otroligt mycket, kom jag på, och nu satsar vi på en väska för att spara in ca 5-6 kilo!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-11, 14:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Min väger nästan ingenting. En gammal pastellfärgad som står i förrådet av någon anledning väger däremot massor.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-11, 14:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Vad har du för väska, Eva? Våra väger mycket, men de har hjul.

Skall man satsa på en lättviktsväska, månntro? Men vad kan en sådan väga?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-11, 14:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag ska kolla vad det är för märke när jag kommer hem ikväll. Tror att den väger runt 2-3 kg och den har lätta hjul. Mellanprisnivå om jag minns rätt. Varken dyr eller billig.

Däremot gjorde jag något konstigt med koden så den gick inte att öppna när vi landade men polisen på Arlanda öppnade den snällt åt mig. Han hade ingen specialnyckel med lyste med en lampa på kodlåset och inom en minut hade han öppnat den.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-11, 15:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Undrar hur jag ska klara vikten nästa resa som är okt/nov...då måste jag ju ha med långbyxor och tjocktröjor också???

Men tur att vi alla är olika

Malin
Ja jisses! Visst är det härligt att det är så!
Inte ens på nyårsresorna till olika städer i Europa har vi mer än handbagage...Fast det är klart, mer än tre ombyten har vi inte med då

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-11, 15:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja jisses! Visst är det härligt att det är så!
Inte ens på nyårsresorna till olika städer i Europa har vi mer än handbagage...Fast det är klart, mer än tre ombyten har vi inte med då

Lissi
Men det här var ju en 2 veckorsresa...och jag hade klarat mig i 1-2 veckor till eftersom jag bara använde några klänningar 1 gång. Fast jag tvättade faktiskt en gång också När jag är borta 1 vecka blir det inte lika många ombyten...
Kabinväska brukar jag med nöd och näppe klara mig med på mina weekendresor

Att hälla över i småflaskor funkar på korta resor men inte på 2 veckor...vi hade slut på en hel duschkräm, lotion, schampo faktiskt. Det räcker ju inte till så mycket mer än till 28 duschar. (2 pers i 14 dagar)

Malin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-11, 15:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

På två veckor går det åt en del, då hjälper inte småflaskor! Men på en veckoresa är de små flaskorna toppen, kan spara en hel del på vikt då...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-11, 16:03
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Jag har en rosa resväska (modell stor) I den ligger kläder som ska täcka 14 dagar. En ny "outfit" till varje kväll. Skor är dock lite mer sparsamt. Några flip flops samt ett par platåskor. Jag fullkomligt älskar bikinis så det har jag med mig ett tiotal som jag varierar mig med. Sen måste ju givetvis skönhets produkter me..cremer, parfym osv.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-11, 16:21
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Kläder som passar ihop, så man kan varierar sig, brukar använda allt, vet numer hur mycket man behöver packa för en alt två veckor. Gillar att byta om till kvällen.
Tvåveckorsturen brukar jag ha tre dagslinnen som jag tvättar efterhand och två par shorts. Eftersom vi åker till Lesvos och Molivos nu så är det ingen idé att ha skor med klack med. Endast sköna sandaler som man kan klättra i branta gränder och trappor.
I övrigt är det är batteriladdare, böcker, solcremer,lotioner,badskor och hårtork som väger. Liten burk med diskmedel har jag med nuförtiden. Inte kul att behöva börja att handla sånt.
Inköpte nu i våras superlätta sidenbadhanddukar på SidenSelma som liggunderlag, jättebra.

Jag tycker inte att det är någon dygd att packa lite. Jag tycker att var och en gör som den vill.

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-11, 18:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad kånkar ni på!!!!

Carina,visst ska du packa allt du vill! Jag är bara förundrad...när vi körde ner med bil förr i världen blev det för vart år mindre kläder och sånt och mer verktyg till att fixa bilen med. Jag är ingen bra packare själv. Tog till och med strykjärn ett år då vi tältade...

Min förundrad kommer sig av att ha stått och kollat på en människomängd som vällde ut ut båten med de mest otroliga lass att bära/släpa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT