Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-16, 12:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Klippa mattrasor

- ett underskattat nöje...

Jag har en stor påse med sånt som blir utmärkta mattrasor. Eftersom jag inte har en egen vävstol ska jag beställa själva vävandet av någon kvinna på ön. Det finns flera stycken som jag känner till.

Det viktigaste är en bra sax. Först klipper jag rent från sömmar, blixlås och sånt, och lägger de aktuella bitarna i en annan påse vartefter. Sånt som är för smått till vettiga remsor blir putstrasor. Här ska återanvändas.

Näst viktigast är en bekväm stol i halvskugga och en katt eller två som sällskap. Det blir lite besvärligt när de vill sitta i knä samtidigt som jag klipper, men hittills har jag klarat mig från att klippa svansar och morrhår i misshugg. Snarare har de klarat sig...

Tredje viktigast är ett stort glas med något gott inom räckhåll.
Telefonen får följa med ut, man har ju barn som är ute och reser.

När renklippningen är klar vidtar själva remseklippandet. Här erfordras god teknik och stort omdöme...klippa runt-runt och hyfsa till hörnen? Klippa raka remsor och sy ihop? Jag var van vid svenska mattvävar med långa såna stickor som man virar upp trasorna på.

Här har man en annan teknik: ganska små stickor och lika gärna korta trasstumpar. Nästan som plockteknik.

Vävstolarna är inte heller lika som våra traditionella, de har inte en stor bom som varpen rullas upp på. I stället har man en varpfläta som knyts fast och spänns vartefter. Omöjligt att beskriva, du som gillar vävning har säkert redan sett hur det går till, och du som inte är intresserad läser inte det här i alla fall.

Det är vanligt med röd varp. Problemet är att den färgar ifrån sig, så efter några tvättar har man ljus-och mörkröda om dock randiga mattor.

Det känns fint att kunna förvandla gamla tyger och kläder till något vackert och användbart.

Så där ja. Ska jag göra frappe eller ta den där sista vinskvätten blandad med lite juice ?

Katterna är redan på plats.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-16, 13:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Klippa mattrasor

Låter som en härlig sysselsättning Jag har en massa mattor som svärmor vävde för länge sedan Själv har jag aldrig lärt mig detta

Ha det så skönt och var försktig med katterna

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-16, 14:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Klippa mattrasor

Jösses, vilka barndomsminnen som dök upp! Mamma vävde trasmattor, och jag kan inte räkna alla de timmar jag har suttit och klippt trasor tills jag fick valkar på händerna av saxen... När jag blev vuxen lärde jag mig väva, och hade en tid en hantverksbutik där jag sålde mina alster, men det blev bara en trasmattsvarp, för oj vad TRÅKIGT det är att väva mattor!

Karin
som föredrar munkabälte och daldräll
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-16, 14:33
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Klippa mattrasor

Men så mysigt det låter, Monica! Vet du, jag har TVÅ vävstolar! En fick jag av min farmor innan hon dog eftersom jag ofta vävde hemma hos henne när jag var barn. Den andra har jag ärvt efter Dimitris mamma eftersom ingen annan ville ha den. Jag tycker det är jätteskoj att väva, men gör det aldrig...Vet inte var jag ska ha vävstolen. Hoppas det blir av en dag, skulle gärna vilja försöka mig på att väva motiv - som tavlor alltså.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-16, 16:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Klippa mattrasor

Men Karin, inte är det tråkigt!

Här har jag sett hur man varpar. Inte med en sån där varpstol som används i Sverge, nej några knaggar i en lämplig mur och sen går man femhundra gånger fram och tillbaka med sin varptråd.

Som jag sa ser vävstolarna också annorlunda ut. Det var nära att jag vunnit en på lotteri på Telendos några år sen, en nytillverkad.

Vävning är en ur-ur-urgammal teknik, och man häpnar över hur fina resultat som åstadkommits och fortfarande åstadkommes med denna i grunden superenkla konstruktion.

Du som besöker Grekland kan följa ljudet av dunkandet och se hur det går till här! Tack vare de varma somrarna sitter man gärna utomhus i någon gränd eller hörna på gården.

Jag har lyckats filma en gammal man som gör tjocka mattor av getragg i en vertikal vävram, ja nu är han för trött och klen, men det var fint att få se alla moment i den verksamheten.

En vävstol tar ganska mycket plats, och det blir dammigt omkring den, men många med mig har haft fina och skapande stunder vid sin vävstol. - I hela världen!

Eva, en dag får du både tid och lust...och plats...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-16, 16:36
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Klippa mattrasor

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men Karin, inte är det tråkigt!
Jo, att väva trasmattor är tråkigt. Det är alldeles för grovt för min smak, jag gillar finpillerier och mönster. Tänk, att se röda daldrällsrosor växa fram mot en mörkblå botten, det är grejor det!

Karin
som också har två vävstolar men just nu ingen plats att sätta upp någon
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-16, 23:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Klippa mattrasor

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
...Karin, som också har två vävstolar men just nu ingen plats att sätta upp någon
Jag har stort kök, du får gärna ställa en hos mig...

//Kikh, som virkat trasmattor av allt tillgängligt under vintern
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-17, 13:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Klippa mattrasor

Ja, Monica, jag har två trasmattor som jag köpte av en äldre dam i Paleochora förra året. Hon hade en liten affär där. Bägge har röd varp. Den ena färgade av sig något i första tvätten, men inte den andra.

Synd bara att dom är så korta, bara 65 cm. Är det vanligt att man bara gör korta trasmattor i Grekland?? Vi återkommerkommer till Paleocora i början av juni och då ska jag be henne väva en dubbelt så lång matta under den tid vi är där, närmare en vecka.

Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-17, 17:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Klippa mattrasor

Birgitta, jag har alltid beställt den längd jag ville ha, så jag vet inte hur andra gör. Kanske turisterna köper små mattor till sina trädgårdsstolar eller så. Nästa gång jag beställer vill jag ha ganska långa, men smala mattor som passar våra rum bra. De ska inte vara tyngre än att man kan köra dem i tvättmaskinen.

I min barndom tvättade vi hela årets använda mattor på våren i tvättstugan vid ladugården. Det hängde mattor till tork på varje tänkbart ställe. Då visste man att vintern var över. På hösten lades flera lager av mattor i rummen och så kunde man skala av de smutsigaste vartefter.

Såpa , borste och en hel tvättgryta med hett vatten, vilket jobb, men fint resultat.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-17, 17:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Klippa mattrasor

Vi tvättade mattor på en tvättbrygga vid älven i början av sommaren. Med såpa och skurborste förstås

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-17, 20:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Klippa mattrasor

Av någon outgrundlig anledning älskar jag trasmattor. Kanske är det för att det finns en personlig präglig i dom.

Jag har mattor från mormor, mor och svärmor. Själv vävde jag bara dukar när det begav sig. Det är tur att mattorna slits med tiden, så att man kan skaffa nya.

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT