Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-19, 10:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Leva i Grekland, lov att fiska?

Flera gånger har jag fått frågan om hur man ska kunna få fiska i Grekland , åka ut med någon fiskare eller i egen båt .

Äntligen fick jag nyss tag i Georgios Katsatourchis som är överhuvud för fiskeriet här på Kalymnos, och fick i klartext följande:

Yrkesfiskare har i Grekland ännu inte lov att ta med turister eller andra icke yrkesfiskare med på sina båtar. Lagen är sträng och medför 500 € i böter till var och en som finns med på båten om man ertappas av hamnpolisen.

Man jobbar intensivt på att få en lagändring till stånd eftersom det skulle vara till nytta och nöje för flera parter om en fiskare kunde bredda sin verksamhet på detta vis. Senast i oktober förväntas svar från grekiska lagrådet eller vad det nu heter, som jobbar med övergripande förändringar.

Herr Katsatourchis sa att man här har ett eller flera förslag hur det kommer att kunna se ut, kanske fiske med åtföljande grillning på stranden eller vad man nu kan hitta på.

Det är alltså något att se fram emot tidigast nästa år.

För fiskesugna kan nämnas att man helt utan tillstånd får stå med sitt metspö på stränder och bryggor. För harpunfiske erfordras tillstånd som fås hos hamnpolisen med vissa villkor. Fiske från båt kräver också tillstånd.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-19, 11:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Ja, där ser man. Det hade jag inte en aning om. Fiskeintresserad som jag är, har jag många gånger undrat om man inte skulle kunna följa med nån grekfiskare, men det funkar tydligen inte. Hoppas det blir ändring på den punkten, så att fiskarna kan hitta en liten extrainkomst.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-19, 16:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Yrkesfiskare har i Grekland ännu inte lov att ta med turister eller andra icke yrkesfiskare med på sina båtar. Lagen är sträng och medför 500 € i böter till var och en som finns med på båten om man ertappas av hamnpolisen.
Jag och Camilla har varit ute och fiskat med yrkesfiskare. Vi hade ingen aning om att det fanns en lag mot det. Tur är väl det, för det har varit jäkligt kul.




Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-19, 16:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Ja, naturligtvis är det bara om hamnpolisen är på kontrollhumör som det kan bli hett. Den här Katsatourchis som jag pratade med har ivrat i åratal för att få igång fisketurism här, som komplement till vad övrigt ön kan erbjuda: klättring, grottor, dykning, kyrkor och muséer/antika platser...den trend som ökar är väl temaresor om jag inte tolkat tecknen fel.
Så se fram emot att få åka ut och fiska och sen äta upp fångsten med lite god dricka och kanske musik och dans...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-19, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så se fram emot att få åka ut och fiska och sen äta upp fångsten med lite god dricka och kanske musik och dans...
Det ser jag verkligen fram emot.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-19, 18:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Yrkesfiskare har i Grekland ännu inte lov att ta med turister eller andra icke yrkesfiskare med på sina båtar. Lagen är sträng och medför 500 € i böter till var och en som finns med på båten om man ertappas av hamnpolisen.
En lite märklig bestämmelse kanske, men inte märkligare än många andra i Grekland... Fast det kan ju finnas säkerhets och försäkringsfrågor bakom? Hoppas det löser sig för det hade ju kunnat ge fiskarna lite extrainkomster.

Men gäller samma sak om jag vill följa med fiskaren på tex "delfinsafari" utan att fiska eller hjälpa till på båten? Det vore intressant om du kunde ta reda på.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-19, 18:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Jag ska försöka ta reda på allt som gäller. Men ska man följa reglerna betyder det att på yrkesfiskares båtar får bara finnas fiskare med yrkestillstånd, min mans och mitt amatörfiskartillstånd gäller alltså inte. -Så får t.ex inte heller en fiskare jag känner ta med sin fru tvärs över till Kos om hon inte har yrkesfiskartillstånd. Stelbent, helt klart. Vad reglerna kan ha haft för ursprung vet jag inte.

Andra som har båt får förstås ta dig med, om de har den utrustning och de tillstånd som krävs. Även här är reglementet strikt, och förvisso har det att göra med säkerhet, kanske också en tanke på att vi har Turkiet inom simhåll...

Vi har licenserade dykinstruktörer här, som tar med folk ut i båt. Det finns gott om båtar som får skjutsa turister hit och dit.

Få se om det kan komma en bra lösning inom kort.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-19, 18:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Jag mig frågande ställer!!
Har medföljt fiskebåtar på Fourni, Ikaria samt Amorgos! Icke alls några problem med Hamnpolis eller andra myndigheter. Förvisso fiskade jag ej, men följde fiskebåten med ut i arla morgonstund,

Det var alls ej några problem.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-19, 19:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Men Arne, det bekräftar ju vad jag sa om att hamnpolisen inte jämt är ute för att sätta dit folk. Lagen är en sak. Hur den efterföljs är en annan! (Som vi ser varje sekund på vägarna här...)
Det är nog ändå bäst att leva efter reglerna om man inte vill riskera böter.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-19, 22:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Leva i Grekland, lov att fiska?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Herr Katsatourchis sa att man här har ett eller flera förslag hur det kommer att kunna se ut, kanske fiske med åtföljande grillning på stranden eller vad man nu kan hitta på.
Tänk vilken trevlig tur! Det hade jag gärna hängt med på.

Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT