Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-09, 12:32
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Skiathos - vilket datum borde vi resa?

Hej!
Vi har en resa inbokad ( 1 vecka) till Skiathos den 6 september. Vi är 2 vuxna och 3 barn som åker. Har varit inne och läst en del, och vissa berättar om ostadiga och dåliga väderförhållanden i början av september på Skiathos. Jag förstår att det är lite av en chansning men man blir ändå nervös.Vi är en familj som älskar att sola och bada.

Funderar på att försöka byta avresedatum till den 23 augusti istället. Men inte säkert att det går med resebolaget. Vi vill gärna åka i början av september för att förlänga sommaren om vädret är fint - men det är sorgligt med småbarn om de fryser på sin solsemester. En snabb skur är ju ingen fara - men tänker mest o det blåser är kallt och regnar från och till hela tiden.

Ni som har erfarenhet.....vad tror ni???
Uppskattar er tid....tack !!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-09, 13:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Skiathos - vilket datum borde vi resa?

En mycket svår fråga och svårt att råda. Jag har varit fyra gånger på Skiathos, två av gångerna har vi haft dåligt väder. Senast förra hösten - i början på september - då vädret var så dåligt att vi inte kunde landa utan fick flyga till Thessaloniki sen därifrån med buss och båt till Skiathos. Jag förstår din oro ... men vi har även haft många soliga och underbara dagar där. Lycka till!

Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-10, 10:13
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Skiathos - vilket datum borde vi resa?

Usch, så dåligt väder måste vara jätte trist! en regnskur under dagen som snabbt försvinner är ju stor skillnad. Det kan man acceptera.

Men eftersom vädret har varit så kasst sista åren i september kanske det blir jätte fint i år ! Men det är chansningen som känns jobbig, speciellt med små barn. Som vuxen kan man ju ändå njuta av resturanger och omgivningen...men barnen vill ju så gärna bada och leka på stranden.

Någon mer som har erfarenhet???
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-10, 12:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Skiathos - vilket datum borde vi resa?

Jag har varit på Skiathos sista veckan i september och haft UNDERBART väder, inte ett enda moln, helt vindstilla och 28-30 grader varje dag!
Jag har också upplevt ett par kraftiga skurar sist i juni.

Men det betyder ju inte att det ALLTID är så. Vädret är omöjligt att spå om och det blir alltid en chansning faktiskt, när man än åker. Man kan ha tur eller otur.

Men en skur en natt eller förmiddag blir som regel avlöst av strålande sol någon timme senare. Jag tror inte att jag skulle bekymra mig, men hoppas det bästa.
Med badglada barn på Skiathos får både barn och vuxna en fin semester, det är jag säker på!

Det som jag skulle tycka var jobbigt, det var om flygresan blev påverkad som Sjöborren beskriver, så att man får resa via Thessaloniki med lång båtresa till Skiathos. Men man överlever ju det också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-10, 13:14
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Skiathos - vilket datum borde vi resa?

En snabb skur eller två är helt ok ...bara solen kommer tillbaka med värme.
Det är väll alltid så att man oroar sig när man lagt pengar på en resa.

Hoppas verkligen inte att det blir sådant oväder så man får åka med båt. URK. Både jag och barnen blir sjösjuka !!!!Jag kommer säkert att sitta limmad till datorn och kolla prognoser innan vi ska åka som besatt.
Även 25 grader med lite blåst är ok. Bara det inte ösregnar och är 18 grader hela veckan...så blir man lite ledsen...

Men det låter lovande att du fick fint väder i setember - det håller vi tummarna för...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT