Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-08, 21:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Hälsningar

Har du nånsin tänkt på hur många olika sätt vi hälsar på? Massor, faktiskt, med ord och gester. Många sätt går hem i alla länder medan man ibland skickar små diskreta signaler som kanske bäst förstås av någon som vuxit upp i samma kulturkrets.

I Sverige eller Pakistan, i Mexiko eller på Samoa tror jag nog att en glatt vinkande person bemöts på liknande vis. En glad hund viftar med hela kroppen. Det är ett globalt hälsningssätt.

Olika smågester och miner skiljer sig förstås mer och uppfattas annorlunda beroende på var man är. I Grekland är det till exempel helt olämpligt att sätta upp handen mot någon med handflatan utåt. Det skulle dock inte förvåna mig om det nån annanstans anses som hövligast möjliga gest!

Även tilltal och tillrop varierar och vi lär oss från spädbarnsåldern att tolka och fatta dessa rätt. Fascinerande, minsta barn kan det här väldigt tidigt.

Några exempel från min grekiska vardag.
En vanlig dag stiger jag upp i sjutiden. Då har Grizoulis redan i en halvtimma suttit på förnsterbrädan och försökt övertala mig att släppa in honom : "Godmorgon! Det är morgon! Vakna! Jag är hungrig! Sätt fart! Godmorgon!" -och så fort han får komma in gnider han sig mot mina ben så han nästan välter mig. Han får en hälsnings-smekning över ryggen.

-Hälsar "Kalimera" på svärmor, får "kalimera koritsi mou" tillbaka.

Sätter mig med morgonkaffet på verandan. Hälsar "Jasou, Leo" till min hyresvärd som har varit på morgonpromenad.
-Han svarar "Kalimera, ti kanis, kala, kala?".

-Jag vinkar en morgonvink åt grannfrun två hus högre opp i backen.

-Hälsar "kalos ton" åt min man som kommer ut med sin kaffekopp.
-Han grymtar något till svar.

Åker och handlar.
-Ropar "jahara" åt tanterna vid busshållplatsen.
-Stor vink åt Frank på sin balkong. Han ropar "Jaaaa!" -Hans hundar morgonskäller.

-"Jasas pedia" åt några skolbarn jag känner.

-Träffar prästen utanför affären. Hälsar "Ti kanete, kala?"
-Handhälsar på en äldre man med sirligt maner inne på affären: "Kalimera,kirie , pos isthe, ti kanei i kiria, kala eine, i ikogenia sas, ola kala? Bravo, bravo, cheretismata!"

Träffar en svensk bekant vid osthyllan- "Nämen HEJ, hur är det, hur mår ni, hur går det med hantverkarna " osv. "hej då, vi ses, hör av dig, hälsa gubben!"

Åter på väg med moppen.
-Vinkar med två fingrar åt killen som släpper fram mig vid utfarten.
-Nickar åt den mötande bilisten som saktar in där det är trångt.
-Blinkar och ler åt en blyg kille som jag känner lite grann.
-Hytter med fingret åt en som svänger in tvärt framför mig.

På kvällen träffar jag fler bekanta -"Kalispera!"
När vi skiljs åt blir det förstås "Kalinichta!" från alla håll.

Man hälsar "Kali evdomada!" = god vecka!
"Kalo mina!" = god månad!
"Kales spoudes!" =goda studier!
"Kalo taxidi! = lycklig resa!
"Kali anarosi!" =måtte du bli frisk!
" Kali andamosi!" =vi ses igen!

"Cherete" är ett artigt ord, lite gammaldags. = till glädje.
" Charika" svarar man vid presentationer = jag gläder mig.

Det finns förstås en massa andra sätt att hälsa på. I umgänget med andra behöver vi kontaktord och gester.



-
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-09, 08:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hälsningar

Herlig innlegg!
Ja, det finnes mange måter å hilse på i Hellas, det er sikkert! Mens man i Norge stort sett klarer seg med godmorgen og hei/hallo, har grekerne en enorm liste med hilsinger, akkurat som du skriver. Da jeg kjøpte leilighet sa alle "kalo risiko", det er vel en frase som brukes når man kjøper seg noe nytt, enten det er en leilighet eller en ny kåpe?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-09, 08:57
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hälsningar

Härligt igen, Monika!
KALI EVDOMADA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-09, 12:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsningar

"Kalorisiko" till det nya boendet är en vanlig fras, ja. Jag hoppas nån av våra grekiska vänner kan förklara vad det står för, jag vet inte.
I klädaffären får man oftast ihop med klädpåsen ett "me ja!", ungefär "slit den med hälsan"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-09, 21:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hälsningar

Roligt och lärorikt igen,Monica

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-09, 22:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsningar

Som poesi att läsa!
Jag har följt Dig hela vägen på moppen och konstaterat att många av hälsningsfraserna kan jag...Jag ska nog våga använda dem lite mer nästa gång i Grekland och inte vara så rädd att säga fel
Underbar lektion i hälsningsfraser. TACK

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-09, 23:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hälsningar

Et innlegg som virkelig var til glede - "Cherete"

Takk fra meg og

Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-10, 13:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hälsningar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
"Kalorisiko" till det nya boendet är en vanlig fras, ja. Jag hoppas nån av våra grekiska vänner kan förklara vad det står för, jag vet inte.
Jeg spurte nå en gresk venninne om dette. Risiko betyr skjebne, sier hun, men meningen er noe sånn som at "må kjøpet gi deg lykke", eller rett og slett "lykke til med kjøpet".

Na se kala!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-10, 13:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsningar

Ke esi, na se kala!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-10, 13:20
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Hälsningar

Och när köpet är klart, Meja som man säger när någon köpt något.

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-11-10, 17:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hälsningar

Härlig läsning! Inte svårt att föreställa sig dig åka runt på stan / på ön, Monica.

"Kali andamosi" tycker jag kan vara väldigt användbart - på vilken stavelse lägger man trycket i andamosi? På i'et?

När jag försökte lära mig lite grekiska lärde jag mig "Tha ta ksanapoume" - har det samma betydelse eller är det kanske lite mer gammaldags, mer som "På återseende"? Vad säger du, används det i dag?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-11-10, 18:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsningar

Kalí anda´mosi ska det vara.
Tha ta ksanapou´me säger man ofta när man skiljs åt, " vi får prata om det igen", ungefär. Det är väldigt vanligt.

Jag har naturligtvis inte fått med alla uttryck som används! Det finns också dialektala uttryck liksom kortlivade slanguttryck. Säkert gäller det alla språk.

Min mening i kåseriet var väl snarast att uttrycka min förundran för de mångfacetterade sätt vi har att bemöta andra.

Tänk bara vad det kan ligga bakom en aldrig så vänlig fras om man låter spydig, ironisk, ilsken, gör fula miner samtidigt och så.

Som historien om han som minglade på ett cocktailparty och vid varje presentation med ett leende sa "jag mördade min svärmor i morse" och ingen reagerade...

Godnatt, kalinichta, vi ses och hörs, ha det så bra, sov gott, vakna torrt, kör försiktigt, hälsa familjen!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-11-10, 18:59
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Hälsningar

Hej!

Tack för det trevliga och lärorika inlägget! Får mig att minnas när jag de första gångerna vågade säga något på grekiska på resorna och när jag på samma gång lärde sonen det lilla jag kunde. Det får mig på så gott humör varje gång jag hör sonen säga något på grekiska på våra resor. Det är något som jag, han själv och omgivningen verkligen uppskattar. Vilket bemötande han får när han kan svara "kalimera", "kalinichta", "jassu", "efcharisto", "parakalo" mm. Bland det sötaste som han snappat upp någonstans är nog "Jassu jaa", som han glatt ropar ibland! Språk och gester är nog fascinerande, kommunikation överhuvudtaget!

Kalinichta, P
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-11-14, 18:47
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hälsningar

Tack Monica detta var roligt och intresssant läsning.

Det är kul nu när man själv har vågat sig på lite hälsningsfraser det uppskattas alltid.
Γεια σou! = hej på dig, Γεια σας! = hej på er har jag provat förut och på denna resan även sagt god morgon till flera Καλημέρα = god morgon Καλημέρα σας = god morgon till er.

Finns det något bra sätt att säga "ha en bra dag" på grekiska eller är det Kalimera som gäller?
När de sa till mig:" ha en bra dag" på engelska så svarade jag:
Επίσης, episis = likaså, detsamma (till dig) det funkade.

God vecka använder man det bara när det är måndag eller kan man använda det vilken dag som helst?
samma med god månad säger man det första dagen i månaden?

Intressant detta, ju mer man lär sig desto mer vill man lära sig.
Mvh Ann
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-14, 22:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsningar

"Kali evdoma´da" och "kalo mi´na" används förstås helst på måndan respektive första dan i månaden.

"Ha en bra dag" är ju ett typiskt engelskt uttryck som kommit att adopteras av svenska folket. Jag kommer inte på något annat grekiskt uttryck än "kalimera" som motsvarar detta. Det ligger ju i frasen "kali mera", en önskan om en bra dag...

"Epi´sis" är helt korrekt svar om man får en välgångshälsning. ("detsamma")

"Na´ se kala" är ett annat bra uttryck som används flitigt. Till exempel när någon tackar en för något ( "tack för maten, tack för hjälpen, tack för presenten "o.s.v) är det helt rätt att svara "na´se kala", alltså " må du ha det bra" ungefär.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-14, 22:34
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hälsningar

Tack för svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
"Na´ se kala" är ett annat bra uttryck som används flitigt.
Ok då ska jag lära mig det. Blev verkligen inspirerad att lära mig mera grekiska efter senaste resan då jag pratade och förstod en del grekiska och fick positiv respons att jag lärde mig grekiska. Men vid längre diskussioner blev det övervägande engelska. Det vore kul att sänka engelska-delen mer och mer vid varje resa och istället prata mer grekiska. Det är bara att plugga på, det är en bra grej att ta till nu denna mörka årstid.
Ha det bra.
Mvh Ann
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-08-14, 22:59
joehuhn joehuhn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Hälsningar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
"Kalorisiko" till det nya boendet är en vanlig fras, ja. Jag hoppas nån av våra grekiska vänner kan förklara vad det står för, jag vet inte.
I klädaffären får man oftast ihop med klädpåsen ett "me ja!", ungefär "slit den med hälsan"
För att vidareutveckla ditt inlägg så kan mna säga; Kaloriziko som du sa..

men vill du även önska en vän en trevlig färd/tripp så kan man säga kaloriziko kalotaxido
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-08-15, 22:25
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Hälsningar

Visst är det charmigt!
Man hälsar o förhåller sig på olika sätt till olika människor beroende på hur man känner dem eller känner för dem eller av respekt.
För dig blir det ett riktigt morgonpass helt naturligt.
//
KR
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-08-16, 16:21
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Hälsningar

Igår var det den femtonde augusti. Man ska säga "Kali dekapenteavgoustou!", och det gick bra , fast det är lite långt ord, och bara sista stavelsen ska betonas

"Kalos ton" låter hövligt maka och make emellan, och det är väl så det ska vara. Jag har en bok i nygrekiska, och i en text är det en främling som vandrar i bergen och i en by välkomnas han av byborna med "Kalos ton"
Jag provade igår att säga "Kalos ton" till Maria, som jag tycker om ganska mycket, när hon dök upp oväntat på gatan. Hon är gift och har barn

I Tibet lär den allra mest hövliga gesten man överhuvudtaget kan visa någon ha varit att sträcka ut tungan som mycket som möjligt

Och det här med handflatan. Nu har jag förstått att man inte behöver vara rädd att såra någon. Om man överhuvudtaget inte känner till den speciella mycket kränkande gesten med utsträckt hand och arm och framåt spretande fingrar, så kan ingenting hända.
Dagligen ser jag greker inte minst gamla som höjer handen precis som vi är vana vid, som hälsning när man inte hinner annat när man passerar varandra.
Den kränkande gesten har jag sett hejarklackar rikta mot varandra på sportmatcher. Och en tokig gubbe på stan som var på väg hem från kafeinot. (Och naturligtvis studenterna som demonstrerade mot juntan)

Endast en gång har jag sett någon avsiktligt av speciell hövlighet vända översidan av handen mot någon. Det var min första hyresvärd i Chania, vid en första sittning med honom med kaffe, då han vinkade avsked.

Senast redigerad av lugnagatan den 2012-08-16 klockan 16:24. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-16, 19:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hälsningar

Ja, tonfallet är i alla händelser viktigare än själva orden . Annars kunde du förstås ha sagt "kalos tin" eftersom Maria är en kvinna. Vore det flera kunde du ha sagt " kalos tous". Ett lätt slangartat uttryck men ofta använt.

Den där bloggen skrev jag i november -09 men den är faktiskt helt aktuell fortfarande, om också inte med en komplett lista på hälsningsord. Men min avsikt var inte att skriva en lång lista, utan att visa på hur många sätt vi har att hälsa på varandra,och särskilt här i Grekland.

Vifta på svansen , jag menar vink-vink, godnatt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT