Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-11, 06:58
johanna13 johanna13 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 1
Standard dans i grekland

Hej

jag ska göra ett arbete om grekland och dess kultur till skolan och där ska vi skriva om allt mat fakta traditioner musik dans m.m

jag vet inte så mkt om grekland men har vart där två gånger och vill absolut dit igen.


så nu undrar jag om det finns ett speciellt namn på dansen som de dansar i grekland när de går i ring och klappar händerna.

hoppas någon kan svaret på min fråga.

kan ni mer fakta om grekland eller så så vore jag väldigt tacksam om ni ville skriva till mig.

kanske om deras traditioner hur de firar påsk och jul vad vet jag

tack på förhand

johanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-11, 07:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: dans i grekland

På Kalimeras förstasida hittar du massor av information om Grekland. Vill du läsa mer om deras kyrkliga högtider ger boken Gud i Grekland mer uppgifter.

Det finns många olika folkdanser från Grekland och övriga Balkan. Kanske finns det någon internationell folkdansgrupp där du bor som kan berätta mer om olika danser. Annars finns det säkert en del litteratur även här.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-11, 09:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: dans i grekland

Johanna, din fråga är oändligt stor! Det finns hur många danser som helst. Länge trodde jag att det var på turistorterna man dansade, för att roa turisterna alltså. Fel,Fel,Fel! Folkdans bara händer, överallt! På nationaldagar, festdagar, födelsedagar, spontant när det finns stämning. Alla landsdelar har sina olika danser . Musiken är också olika t.ex på öarna jämfört med inlandet.
Ringdansen går motsols. det kan vara bara kvinnor, bara män eller blandat. Nya personer bara kliver in och börjar dansa. Små barn, tonårsgrabbar, gamla kvinnor. Vanligt är att någon man börjad dansa solo mitt i ringen, inte sällan ställer sig då de andra på halvknä och applåderar.
På en bröllopsfest hinner man knappt äta klart innan det börjar, och sen fortsätter det tills alla stupar i stort sett. Ibland dansar en tre-fyra män som håller varan om axlarna och turas om att göra egna piruetter.
Så något entydigt svar på din fråga kan du nog inte få!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-11, 11:03
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: dans i grekland

Hej Johanna!

Om du bor i närheten av Stockholm, så har du möjlighet att få lära dig mer om grekisk dans nu på söndag på Medelhavsmuséet. Det blir workshop och föreläsning av Olga Margetis kl.13 - 16. Kostnad 150 kr.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-15, 18:50
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: dans i grekland

Nu har jag varit på den grekiska danskursen! Jobbigt och jättekul! Olga Margetis var duktig och entusiastisk. Vi fick lära oss tre olika danser. Kommer bara ihåg att den ena var Kalamatianos.

Ev. kommer Medelhavsmuséet att ordna fler kortkurser, så håll ögonen öppna då, om ni är intresserade! Det ska jag göra i alla fall.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT