Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-21, 15:40
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Finns denna strand/ö?

Efter sommarens semester har vi i familjen kunnat enas om att detta vore det ultimata:

- en stenstrand på ost- eller sydkusten (I alla fall ej nordkust!)
- en hotell på standen, eller i alla fall väldigt nära stranden
- hotellet skall ha pool och A/C
- en liten by i närheten, helst skall man kunna gå in till byn

Helst direktflyg, men går det inte, så får vi åka båt... och helst inte ett megastort turistställe... lagom litet, och genuint.

Ni som har rest runt, har ni hittat detta vårt drömställe? Amopi på Karpathos stämmer nästan, det enda som Amopi inte "klarar" av är att man "måste" åka taxi/buss in till Pigadia.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-21, 16:12
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Myrties på Kalymnos, kanske...?
Alternativt Telendos...

R

Senast redigerad av Rasmus den 2006-07-21 klockan 16:13. Anledning: Komplettering
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-21, 16:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Tilos kommer jag att tänka på. Möjligen är den för liten för större barn. Och det enda hotell jag sett med pool var hotell Irini (hette det nog), men det kan ju ha kommit till fler.

Livadia är en underbar liten by vid en fin stenstrand.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-21, 16:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Ja, inkfish, hotellet heter Irini. Vi bodde der for to år siden, og hadde det kjempefint
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-21, 16:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Tack admirala!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-21, 17:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Skulle rekommendera Hotell Alonia på Tinos! Någon som är förvånad?

Citat:
- en stenstrand på ost- eller sydkusten (I alla fall ej nordkust!)
Blandad klappersten och sandstrand ca 7 - 800 m rakt ner från hotellet, Ligger precis i Syd. Finns flera stränder att åka till på sydkusten.

Citat:
- en hotell på standen, eller i alla fall väldigt nära stranden
Som sagt ca 7 - 800 meter.

Citat:
- hotellet skall ha pool och A/C
Stor pool, ca 20 x 8 m med en djup och en grund del. AC i alla rum.

Citat:
- en liten by i närheten, helst skall man kunna gå in till byn
Huvudbyn Tinos Chora ligger ca 1,5 Km från hotellet. Sätt tummen i spåret jag har gått upp där genom alla år... Ca 5.000 innvånare, all tänkbar service, bara Greker inga turister... Sedan finns det mängder med fina byar spridda över Tinos om ni vill göra utflykter.

Citat:
Helst direktflyg, men går det inte
Man kan inte få allt... Athen, Santorini eller Mykonos är det som gäller. Liten Katamaran Myconos - Tinos ca 15 min, Rafina - Tinos ca 1 3/4 tim.

Du hittar mer info om Tinos och hotellet under "Snabbval öar".

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-21, 20:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Tack snälla ni för era tips, de skall studeras noga. Vi har varit hemma 1 vecka, och redan börjar planeradet för nästa resa... Är man tokig? Vi tog en liten drink, åt oliver och feta från Karpathos, och sa: "Tänk om vi kunde gå till Four Seasons nu, eller till Golden Beach. Och där skulle Aris välkomna oss vid vårt stambord, med en iskall Ouzo"

Lite tokig är man...

Och fler tips emotses tacksamt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-21, 21:48
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

- en stenstrand på ost- eller sydkusten (I alla fall ej nordkust!) - Piso Krioneri, Parga
- ett hotell på standen, eller i alla fall väldigt nära stranden - Hotell Angela, Piso Krioneri, Parga
- hotellet skall ha pool och A/C - Hotel Rezi, 3 min från Piso Krioneri, Parga
- en liten by i närheten, helst skall man kunna gå in till byn - 150 meter till Parga city

Helst direktflyg - Preveza, ligger c:a 1 timmes buss från Piso Krioneri, Parga

Detta har sagts tidigare och tål att sägas igen: Parga är bästa semesterstället i hela Grekland.

birgitta
på måndag tidiga morgon bär det av till PARGA
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-21, 22:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Fast om deras val nästan är Amopi så kommer Parga att bli en chock. Betydligt större dock med viss charm kanske den turistort jag besökt som känns minst grekisk dock är det en grekisk liten stad.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-21, 23:50
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Men vilken trevlig chock de kommer få. De skrev "nästan Amopi" vilket betyder att det var inte det perfekta stället.

En sak som jag gillar med Parga är att det är en levande grekisk by året runt, inte bara turistsäsongen. När jag kommer ner så möts jag av ansikten på gatan som jag känner igen från tidigare besök. T.ex. prästen som välsignade gossens blodiga knä när han hade ramlat på piren vid vår första resa, den prästen såg vi igen vid vår senaste resan och då hade han gått och lärt sig engelska så han kan prata med oss sommarturister. Kanske småsaker men det är trevlig.

Tillbaka till stranden, när jag semestrar vill jag ha strand och stad nära varandra och Parga har det.

birgitta
2 dagar kvar till Parga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-22, 03:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Varför en Ö? kom till Nea Makri utanför Athen...

Camilla
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-22, 09:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Citat:
Ursprungligen postat av bon

En sak som jag gillar med Parga är att det är en levande grekisk by året runt, inte bara turistsäsongen. När jag kommer ner så möts jag av ansikten på gatan som jag känner igen från tidigare besök. T.ex. prästen som välsignade gossens blodiga knä när han hade ramlat på piren vid vår första resa, den prästen såg vi igen vid vår senaste resan och då hade han gått och lärt sig engelska.

birgitta
2 dagar kvar till Parga
På många orter som vi turister besöker finns det en befolkning som lever där året runt. Speciellt för den som inte väljer massturismorter. Jag tycker visst att Parga är fint och omgivningarna är underbara. Har bara varit där två gånger den ena tidigt under 90-talet och den andra förra året. Orten är dock för exploaterad för att den ska bli en riktig favorit men inte enbart detta utan något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Parga är i mina ögon mycket vackrare än Pigadia ändå föredrar jag Pigadia. Båda orterna kommer jag säkert att besöka igen.

Funderar på om det är samma präst du mött som jag tänker på. Har pratat med honom nere hos Cristos. Han satt där ibland på uteserveringen med sin trevliga fru. Just nu sviker minnet mig om vad baren säkert heter men det är kanske Terra bar. Strandpromenadens höjdpunkt med massor av bra musik. Vita snygga soffor inne och två datorer. Bara kanske 50-75 meter från favoritouzerian Meetings. Cristos och resten av personalen är helt underbara.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-22, 15:35
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Kan mycket väl vara samma präst, det finns flera men han (kommer så klart inte på namnet nu) väldigt social. Jag tror att han har barn så han "måste" vara gift.

Jag tror min tidigare favvo-frappe-bar heter Terra bar, vet inget om datorer men den har en segelbåt i taket, men sedan borgmästaren beordrade att alla bord skulle stå mot husväggen istället för mot havet så är det inte lika mysigt att sitta o frappa och kolla folklivet där som tidigare. Gossen och jag brukar inte äta vid hamnstritan utan det blir Oscar, Sakis eller Golfo bar om vi äter på restaurang, vanligtvis köper vi Gyros och sitter på piren eller muren och äter. Eller så åker vi till Keriaki, byn ovanför Lichnos, och äter på restaurang Babis, det är en året-runt-ställe dit grekerna själva går och äter på kvällarna.

Det var 2 år sedan vi var i Parga och jag kan inte fatta att vi kan åka i år också, även om det bara är för en vecka.

birgitta
38 timmar till take off
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-22, 21:32
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Ja, inte skall det var exploaterat, Pigadias storlek var helt perfekt. Och inte var det mycket turister heller, vilket grekerna iof inte tyckte om, för de kunde ju inte tjäna ihop till sitt uppehälle. De undrade mycket varför det kom sp lite turister i år...

Så om man kunde baka ihop Ampoi och Pigadia - ja tack! Finns detta ställe? Eller skall man åka till Amopi och fortsätta åka taxi in till Pigadia?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-23, 00:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Citat:
Ursprungligen postat av bon
Kan mycket väl vara samma präst, det finns flera men han (kommer så klart inte på namnet nu) väldigt social. Jag tror att han har barn så han "måste" vara gift.

Jag tror min tidigare favvo-frappe-bar heter Terra bar, vet inget om datorer men den har en segelbåt i taket, men sedan borgmästaren beordrade att alla bord skulle stå mot husväggen istället för mot havet så är det inte lika mysigt att sitta o frappa och kolla folklivet där som tidigare. Gossen och jag brukar inte äta vid hamnstritan utan det blir Oscar, Sakis eller Golfo bar om vi äter på restaurang

birgitta
38 timmar till take off
Äter gör väl ingen på Terra bar det är enbart ett ställe för drinkar, kaffe etc.
Vad menar du med att alla bord ska stå mot husväggen? Antagligen att inga ställen längre har sina bord alldeles vid havet eftersom hamnpromenaden är helt ombygd. När jag var där på tidigt 90-tal såg det helt annorlunda ut men det är helt ok även nu att sitta på barerna och titta ut över havet. Inga ställen har längre bord ute vid vattnet utan promenadstråken följer havet.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-23, 10:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns denna strand/ö?

Sista stenarna las på den ombyggda strandpromenaden i Parga förra året i juni. Jag tycker att det blev bra. Många promenerar där och barnen kan cykla och leka medan föräldrarna sitter ner för en kaffe. Antar att cafeägarna gärna velat ha bord både vid vattnet och serveringen men det är inte lika trevligt. Nu blir strandpromenaden "ett offentligt rum" och det öppnar upp utsikten mot havet.

Trevlig resa bon och gossen.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT