Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-10, 16:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kefalagrottan

Många ,många grottor i Grekland. Jag läste en artikel om forskning i grottor på Mani där man hittat fjorton bitar förstenat människoben-och-tänder, som var oerhört mycket äldre än vad man tidigare hittat.

Det är ju knappt nån idé att åldersbestämma fynden, för strax finns det andra ännu äldre! Man tror emellertid att dessa grottor har varit bebodda tid efter tid, inte kontinuerligt, kanske , utan säsongsvis , av de människor som levde då, troligen med ett nomadiserande liv då man följde jaktbytet årtidsvis.

Vi har fina grottor på Kalymnos och Pserimos också, faktiskt ganska många, men alla är inte tillgängliga. Vi fick lust att se en av dem, Kefalagrottan nära den del av ön där jag bor, jag hade inte varit dit sen 1978.

Jag, Eva och Kirsti tog bilen upp tills vägen blev för dålig, gick sen , kanske en kilometer. En järndörr var stängd men inte låst, så vi gick in med våra ficklampor.

Lite fuktigt och inte helt frisk luft, med jordgolv och massor, massor av stalaktiter och stalakmiter, somliga i fint skick, många sönderbrutna. Lutning neråt, så öppnades flera stora salar...och där stannade vi. Dumt att gå djupare när man inte känner till omgivningen. Det var en del fina blå färger i taket och dramatiska skuggor runt de egendomliga pelarna och formationerna.

Det var en lagom jobbig promenad och lagom spännande för min del. Jag tror att mina barnbarn kommer att gilla en utflykt dit i sommar.

Det finns en fin grotta i Skalia, flera andra som är mer otillgängliga och farliga att snubbla in i- 30 meters fallhöjd i Pserimosgrottan... och när man nu har klättrare på ön, och dykandet ökar i popularitet, kanske grottvandringar blir nästa projekt. Fiskebåtsturer för turister, kyrkoturism, matlagningsturer, oj, det finns så mycket att göra och så lite folk som kan ta initiativen.

Senast redigerad av Monica P den 2013-04-10 klockan 17:42.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-10, 16:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kefalagrottan

Tack Monica Nu vet jag lite mer och det får bli ett besök i grottan om drygt 2 veckor

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-10, 20:39
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Kefalagrottan

Det var en veldig hyggelig tur - og spennende. Jeg har vært der en gang tidligere også, men tar gjerne turen senere også.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-10, 22:51
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kefalagrottan

Oj vad modiga ni var!!! Själv är jag nämligen lite feg när det gäller att gå in i grottor.
Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT