Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-09, 18:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Psychosavvato

Det låter lite mystiskt antar jag.
Det handlar om en helgdag, ja flera, som firas före påsk och det man ägnar sig åt är minnet av avlidna släktingar och vänner.

Vi hade anledning att ha "kollivo" ett år efter svågerns bortgång. Nu sammanföll datumet med första psychosavvato och jag kan berätta lite om detta för den som undrar.

15.10 2008 beskrev jag vad "kollivo" är, men jag repeterar lite nu. Egentligen heter det "mnimosyno", minnesgudstjänst, men alla här säger kollivo till vardags.

När någon dör blir begravningen i regel nästan omedelbart, men man har minnesstunder vid bestämda dagar. Då bjuds på kolliva: kokta vetekorn med sesamfrön, mandel, russin , kanel och lite annat, beroende på lokal tradition, vackert dekorerat med pudersocker, pärlor, granatäpplefrön, och mycket annat.

Man gör i ordning fatet med kolliva vid en samling i kyrksalen på kvällen, sen bärs det till kyrkan för välsignelse nästa dag. Man fördelar sen kolliva till de församlade och även i små papperspåsar att ta hem till dem som inte var med på minnesstunden.

I går var det alltså psychosavvato, och i klostret Agia Katerina hade det ställts i ordning mängder av små skålar med dekorerad kolliva, på begäran av folk som inte kunde vara med , från olika håll i landet och från Australien, USA och överalltifrån där det bor kalymnier.

Alla hade skrivit listor med namnen på sina döda anhöriga och en annan lista på de levande som man ville ha välsignade. Dessa listor lades i en stor korg .

Klockan halv tre på natten sen började gudstjänsten med att klockorna ringde . Vi var inte där personligen, men många andra deltog. I fyra timmar höll präster och nunnor på att välsigna kollivaskålarna och läsa upp namnen från listorna...

Man tar det här på allvar, vill jag påstå. Samtidigt var stämningen i går kväll ganska så familjär, som den blir i grekiska kyrkor. Folk småpratar och kommer och går, man är så HEMMA i kyrkan, jag kan inte säga det bättre. Jag är själv helt sekulariserad men ser religionsutövandet som kultur och respekterar dem som tar det helt på allvar.

Svägerskan som under ett år har skött sin sjuka mamma ringde mig i morse, ganska chockad: hennes mamma dog i morse, samma datum som mannen dog i fjol....

Sammanträffande eller något mer än det...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-09, 20:28
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Psychosavvato

Som atesist tycker jag det ändå är härligt att det finns kyrkor där man kan känna sig hemma. Slippa vara ensam om sorg, oro, ensamhet eller annat.
Kan också tycka att det ändå är lite kusligt att mamman går bort exakt året efter maken. Känner med henne.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-10, 07:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Psychosavvato

Ja, alla våra ritualer kring livsavgörande händelse berättar om behovet av bekräftelse och acceptans, för det finns nog inte en enda kulturkrets som inte har såna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-10, 09:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Psychosavvato

Beklagar att ni fick sorg i familjen igen!
Tack för att du berättar om traditionerna. Man vill ju lära sig mer av dom. Hoppas och lära mig en del snart när jag kommer dit till påsken

Vet du om det är påskfirande under påskveckan i "min kyrka" intill Nefeli, eller finns det bara i stora kyrkan i Pothea.

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-10, 10:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Psychosavvato

Riitta, alldeles säkert är det påskfirande hela veckan i nästan alla kyrkor. Den stora vandringen med de många symbolerna för Jesus i sina blomsterprydda bärstolar sker på fredagen nere i Pothia. Dynamitsmällandet tenderar att sprida ut sig över veckan, men egentligen är det "lilla uppståndelsen" på påskaftonen i tolv-ett tiden och " Anastasi" sen mitt i natten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-10, 10:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Psychosavvato

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Folk småpratar och kommer och går, man är så HEMMA i kyrkan, jag kan inte säga det bättre.
Det var en bra beskrivning, tycker jag. Har flera gånger upplevt just detta "fenomen". Folk kommer och går och står utanför kyrkporten och röker och småpratar.
Kyrkligt här hemma, däremot. Det förknippar jag med allvarsamhet, skuld o skam. Man ska sitta tyst i bänkarna och ångra sina synder. Det är väl Luthers fel, antar jag.
Nä, kyrkan skulle tjäna på att följa med sin tid och inte ta allt så högtidligt.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-10, 11:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Psychosavvato

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Svägerskan som under ett år har skött sin sjuka mamma ringde mig i morse, ganska chockad: hennes mamma dog i morse, samma datum som mannen dog i fjol....

Sammanträffande eller något mer än det...
Jeg føler med din svigerinne, og beklager sorgen i familien.

..."sammantreff eller noe mer enn det"...kan man jo undres over , men ikke finne svar på ... hun vil nok føle "usikkerhet" rundt datoen 9 mars i årene som kommer...

Det er så interessant og fint å få innblikk i greske tradisjoner, som denne og andre du har fortalt om!

Takk, Monica - jeg visste ikke at det var "Kollivo" jeg fikk "servert" da jeg gikk ut av kirken i Katapola for noen år siden, NÅ vet jeg det
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-10, 20:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Psychosavvato

På Kreta kallar man cermonin mnimosino, minnesgudstjänt för de avlidna. Jag delar din uppfattning att det är kyrklig KULTUR och ger möjlighet för de sörjande att i kyrkorummet tänka på den avlidne och samtidigt få tröst av präster, släkt och vänner. Då går vardagarna lättare efteråt.
Dödsdagarna på samma datum tror jag inte beror på något gudomligt. Lika lite som att en mor föder sitt barn på sin egen födelsedag.
Det är bra Monica att du sprider din kunskap om grekiska vanor till de som
inte vet!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT