Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-05, 12:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vatten, bara vanligt vatten

Nån gång tidigare har jag berättat om vatten här i min blogg. Nu tar jag upp ämnet igen.

Vatten är ju knappast någon bristvara (än) i Sverige, utom där man grävt för djupa brunnar och får in havsvatten, och där man får kosta på massor av jobb och pengar för att få rent vatten. Men bristvara, knappast (?).

Annat är det här på våra stenklumpar till öar.

Vatten finns i överflöd när det regnar... stadens största gata blir en forsande ström...men att ta tillvara vinterregnen är inte helt lätt. På somliga öar har man byggt stora uppsamlingsanläggningar (på Astypalea till ex) men det vattnet duger bara till bevattning.

Det vatten som finns i våra kranar duger bra till att koka potatis i, tvätta i, duscha i, diska i, spola terasser med och så vidare. Det är i och för sig rent, men smakar salt. På sommaren ökar salthalten och jag tvekar att vattna blommorna eller tvätta bilen med det här vattnet.

Det finns kommunala tappkranar på flera ställen , rent och gott dricksvatten, duger till kaffevatten, soppkok, blomvattning, allt möjligt, men man får hämta det själv eller beställa från någon vattenbil som levererar vid porten. Har man ingen egen transportmöjlighet är det rätt jobbigt. En del av dessa tappkranar får vattnet från naturliga källor. De andra får vattnet från grävda brunnar . Ingen extra kostnad, ingår i priset på vattenräkningen.

I cisternen samlas regnvatten, och många hus har en sådan. Utmärkt att vattna med men om man inte kollat renhetsgraden skulle jag inte dricka det. Förr i världen var cisternerna enda alternativet och man gjorde dem rena årligen. Det finns gamla hus som har cisternöppningen inne i köket.

Plastflaskor med vatten från Vita Bergen eller Loutraki eller Kaimaksalan...stor business...en massa flaskor, en massa pengar, okänd kvalité trots allt som står på flaskorna.

Avsaltningsanläggningar finns på många öar, alltså havsvatten som avsaltas genom olika metoder, omvänd osmos och allt vad det heter. Dyr procedur men utmärkt kvalité har jag hört. Sen kan man ju undra om vi ska tvätta smutskläder och spola toaletterna och terasserna med sånt dyrt vatten...

Vattenbåtar som transporterar färskvatten i tank kommer till många öar. Det är inte heller någon billig historia.

Det senaste påfundet, men som jag bara hört positiva omdömen om, är "water kiosk"- små avsaltningsanläggningar i en byggnad stor som en korvkiosk, där man avsaltar vattenledningsvatten, alltså inte havsvatten. Vi har just fått 21 sådana på Kalymnos och hittills är vattnet gratis, men så småningom ska vi få betala för vad vi hämtar, inte orimligt. Vår närmaste är 100 meter härifrån och det är jag väldigt glad för.

Att snåla på vattnet är en självklarhet för öborna. Rent vatten är så viktigt att det finns sånger som handlar om det.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-05, 14:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Stackars dig Monica. Det kan inte vara lätt att komma ihåg vilket vatten du ska använda. Vi på Kreta har inga bekymmer. Vattnet är gott och av utmärkt kvalitet direkt från bergen. Kalkhalten är dock hör och det krävs avkalkning med jämna mellanrum. En tank på taket som reserv har vi också, om det normala vattnet skulle vara avstängt. Vi kan dock se att tom. de som bor i Ierapetra köper vatten på plastflaska. Men flaskorna ska användas som behållare för vin, raki och olivolja. Det är billigare än att köpa ofyllda. Det gäller även det destillerade vattnet, som används t.ex. i strykjärnen. De blir billiga, utmärkta förvaringskärl.
En ny trevlig berättelse, Monica.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-05, 17:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Ylva, inga problem! Jag har en vattenkokare för kaffe , the och sånt och en annan där jag värmer vatten till disk eller vad det nu behövs till. Problem har folk som inte kan köra bil eller moped och som har långt till kommunalkranarna. Det har blivit mycket lättare för dem nu med de här vattenkioskerna.
Vi kritiserar vår nuvarande kommunledning alldeles vilt, men det här gjorde dom i allafall bra.

Om jag hade eget hus skulle jag vilja ha
1: separata vattenledningar till toan med vatten av den lägre kvalitén. Känner folk som har ordnat det så att cisternvattnet används där om man vill.
2: fotpedal vid diskbänken, man använder små vattenskvättar ideligen för handtvätt och allt möjligt. Nånstans där jag jobbade fanns detta och det var jättepraktiskt och gjorde det möjligt att snåla på vattnet..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-06, 09:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Så här har vi det. Vattnet till toaletten, tvättstället, diskhon, tvättmaskinen och duschen kommer ifrån behållaren på taket. Dessutom har vi en kran i köket som kommer direkt uppifrån bergen. Jättegott dricksvatten, som används till all matlagning. Men det är på tiden att vi får hjälp med att göra ren behållaren på taket. Tips till Jannis, som skrev det förra inlägget, men som glömde signera.
Ylva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-06, 11:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Plastflaskor med vatten från Vita Bergen eller Loutraki eller Kaimaksalan...stor business...en massa flaskor, en massa pengar, okänd kvalité trots allt som står på flaskorna.
Ja, det har jag oftast undrat. En massa olika märken och olika pris?? Ofta tar man det billigaste. Jag märker ingen skillnad om jag tagit något dyrare märke, men det kan det uppenbarligen vara?

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-06, 13:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Kanske om man är finsmakare...jag märker ingen skillnad. Men det gör jag inte när det gäller öl heller, eller mjölk... (eller vin...i de prisklasser vi har råd med...)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-06, 19:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Ok, men har det varit några skriverier om vattenkvalitén på något eller några märken. Det vore intressant att veta.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-06, 23:49
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ok, men har det varit några skriverier om vattenkvalitén på något eller några märken. Det vore intressant att veta.

/Netwolf
Det kan i hvert fall ikke jeg gi noe svar på , men jeg har en tendens til å kjøpe det butikken anbefaler. Trolig ikke det billigste..

Monica, nok en gang gir du innblikk i detaljer og nyanser i gresk hverdag jeg ikke kjenner til, bare aner. For vannpostene i det minste, der folk henter drikkevann er jo så synlig .

Så behagelig vi har det, eller lettvint, i fht. til dere. Bortskjemt med vanntilførsel, drikkevannet kommer ut av springen helt av seg selv. Varmtvannet i dusjen også. Vannet som brukes til rengjøring av boligen. Jeg trykker på en knapp og vips er oppvasken eller skittentøyet unnagjort. Som selvsagt koster ganske mye hver måned. Den siste regningen for varmtvannet og oppvarming var nesten sjokkartet (ikke alle nordmenn er millionærer ).

Likevel, ingen henting, ingen bæring eller ekstra organisering. Ikke behov for hjelp for den som ikke kan gå lange veier og bære. En selvfølgelighet. Bare en veldig sjelden gang pålegges vi vannrasjonering - under svært varme/tørre somre og da er restriksjonen begrenset til hagevanning . Er det noe feil med drikkevannet,bakterievekst ol. kommer det automatisk varsel på sms.

I Hellas snåler jeg med vannet i dusjen, ren solidaritet. Om det har noen betydning med en slik 'turist-handling' er ikke godt å vite.

Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-07, 07:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

[quote=malou;29

I Hellas snåler jeg med vannet i dusjen, ren solidaritet. Om det har noen betydning med en slik 'turist-handling' er ikke godt å vite.

[/quote]

Men självklart, Malou, har det betydelse! Kanske inte speciellt dina korta duschar, men totalt sett!
Ren matematik.

Lägg till allt som tomatodlare och andra behöver för sin produktion, lägg till dåliga ledningar som gör svinnet astronomiskt. Vatten är livsviktigt så det är lite märkligt att det inte diskuteras mer.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-07, 09:20
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Här på Kreta finns ingen vattenbrist ,Chania området är väl bäst att skriva .Folk spolar bilar gator hus ,gatorna är alltid blöta .Vi har två sorters vatten ,oliv vatten som hörs vad det är ,och hushållsvatten ,gott drickbart ibland hårt klorerat och hög kalkhalt.Visst skulle vi alla tjäna på en sparsamhet vad gäller vatten .PÅ ön i Sverige där vi lever sommartid finns inget vatten ,där samlar vi regnvatten i tankar för tvätt o disk och bevattning.Dricksvatten transporterar vi i 10 L polvor som vi förser med kran o sätter i en ställning och får därmed rinnande vatten.Som vanligt trevligt skrivet ,stort tack .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-07, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Vatten, bara vanligt vatten

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
JJag märker ingen skillnad om jag tagit något dyrare märke.
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kanske om man är finsmakare...jag märker ingen skillnad.
Jag märker inte heller någon större skillnad. Tidigare trodde jag att jag gjorde det och köpte alltid vatten från Loutraki. Nu köper jag det billigaste.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT