Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-04-22, 19:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, i morgon ska jag fråga en som vet, så jag inte bara svamlar.
Okej. Tack!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-04-22, 19:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Låter härligt! Ska ni till Tilos så finns det fler Kalimerianer där.
Har också hört att det är en flera som snart ska till Tilos. Det är bara att gratulera Tilos, och de som ska åka dit.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-04-23, 13:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Nu har jag pratat med en person som borde vara insatt, tidigare viceborgmästaren Michail Boukis, men han blev faktiskt konfunderad och ringde upp herr Alachousis som är kommunens valförättare, tror jag att det motsvarar. Valet har ju kommit några år tidigare än ordinarie tid, så förvirring råder. I allafall fick jag veta detta:

Poströstning eller elektronisk sådan förekommer inte än i Grekland..
Man röstar i sitt hemdistrikt och på de politiker som representerar detta.
Om man vill resa hem till sitt eget distrikt får man reduktion på biljettpriset ( vet inte hur mycket).
Om man vill rösta där man bor , om det inte är ens hemdistrikt, måste man registrera sig hos kommunens valkontor och det ska vara gjort före februaris slut, eller om det var före februari, för att komma med på röstlängderna.
Utlänningar röstar bara i kommunala val.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-04-23, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Tack snälla Monica, nu är jag lite klokare.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-05, 10:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Och i morgon smäller det...ett ödesval säger många. Rösta med hjärnan och inte med hjärtat säger andra. Det ska sannerligen bli intressant att följa valvakan i morgon kväll!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-05, 17:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Och i morgon smäller det...ett ödesval säger många. Rösta med hjärnan och inte med hjärtat säger andra. Det ska sannerligen bli intressant att följa valvakan i morgon kväll!
Här på Tilos märks ingenting av valet, absolut ingenting. De jag talat med säger att de ska rösta blankt, eller rösta på något småparti som ändå inte har någon chans.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-06, 11:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Finns säkert många som inte har råd att åka till sin hemort för att rösta. Många röster på flera små partier på olika ytterkanter kommer säkert att förstärka den ytterst svåra situation som Grekland befinner sig i. Flera av dessa partier vill riva upp hela räddningsavtalet och vad blir det då. Alla greker som intervjuats i svensk Tv verkar hålla på något litet parti som de ställer stora förhoppningar till.

Är det någon som vet när vi kan förvänta oss ett säkert valresultat?

Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-06, 13:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Många röster på flera små partier på olika ytterkanter kommer säkert att förstärka den ytterst svåra situation som Grekland befinner sig i. Flera av dessa partier vill riva upp hela räddningsavtalet och vad blir det då.
Enligt en artikel i gårdagens GöteborgsPosten visar en grekisk opinionundersökning på att det kommer att bli tio partier, däribland både extremvänster och nynazister, istället för nuvarande fem i det grekiska parlamentet. Det bådar inte gott...

/kimmen
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-05-06, 15:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

I vallokalen fick vi en hel bunt med röstsedlar, tjugotre eller nåt + en vit. Stämningen var avspänd och lugn. Men det kändes som alltid lite stort att lämna sin röst.

Sen for vi och åt mat på en restaurang i Emborio, så långt bort man kan åka. Efter att ha ätit oss fullständigt proppmätta hittade maken fiskeälskande pratkompisar, så jag gick ner till stranden där jag brukade bada och slöa på den tiden maken fiskade ( han har läkarförbud på dykning numera) och tittade på de tio-tolv vackra segelbåtarna som låg för ankar och gled lite hit och dit i den svaga vinden.

En familj höll på och grillade lite längre bort och då hände det som gör att jag älskar Grekland så mycket: Man skickade lillgrabben till mig där jag satt ensam, med en grillad kotlett mellan två stora brödbitar + en dricka...

"Ju fattigare vi är desto mer delar vi" ropade dom till mig.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-05-06, 16:18
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Kände att jag förflyttade mig i ett nafs till Emborios denna härliga plats på jorden

Känns gott i hjärtat att människor är så givmilda även i dessa tider i Grekland!

Ha en fin fortsättning på kvällen

Riitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-05-06, 17:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En familj höll på och grillade lite längre bort och då hände det som gör att jag älskar Grekland så mycket: Man skickade lillgrabben till mig där jag satt ensam, med en grillad kotlett mellan två stora brödbitar + en dricka...

"Ju fattigare vi är desto mer delar vi" ropade dom till mig.
Så underbart, Monica!! Detta är en av de många anledningar som gör att jag älskar Grekland!

Yanna - kär i Grekland!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-05-06, 18:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Det er jo to valg-tråder, så jeg poster dette i begge

Fra Athens News:

7 pm Here are the results of the exit polls

Net/Alco

(min-max, in %)
min
17-20 New Democracy
15.5-18.5 Radical Left Coalition (Syriza)
14-17 Pasok
10-12 Independent Greeks
7.5-9.5 Communist Party
6-8 Golden Dawn
4.5-6.5 Democratic Left
2.5-3.5 Popular Orthodox Rally (Laos)
2.5-3.5 Democratic Alliance
2.5-3.5 Ecogreens
2-2.8 Drasi
1.9-2.5 Recreate Greece
1.2-2 Anticapitalist Left
2-4 Others

Her er link for dem som vil følge de jevnlig oppdateringene.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-05-07, 07:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Från min vinkel sett är det en ganska bedrövlig lista. Dåligt att "Chrysi Avgi" kom in i regeringen (Ultrahöger med öppet rasistiska åsikter") . Sen blir det nog svårare än någonsin att jämka ihop ett regeringsprogram med så radikala motståndare i samma sal.
Det parti som fått flest röster får 50 mandat i bonus, lite konstigt system men så är det här.
Om inte annat blir det nog intressant att följa fortsättningen!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-05-10, 17:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Från min vinkel sett är det en ganska bedrövlig lista. Dåligt att "Chrysi Avgi" kom in i regeringen (Ultrahöger med öppet rasistiska åsikter") . Sen blir det nog svårare än någonsin att jämka ihop ett regeringsprogram med så radikala motståndare i samma sal.
Det parti som fått flest röster får 50 mandat i bonus, lite konstigt system men så är det här.
Om inte annat blir det nog intressant att följa fortsättningen!
I läget som är krävs samarbete för att få till en regering och som i de flesta länder där inte endera sidan får egen majoritet är det mot den politiska mitten samarbete är möjligt.
Tyvärr har grekerna omöjligjort att skapa en sådan majoritet genom att rösta fram extremister på båda ytterkanterna. Dessutom har tydligen 20-30% av väljarna lagt sina röster på småpartier som inte klarade spärren till parlamentet.

Nu är (regeringsbildar-)bollen hos Pasok, och om de inte lyckas med nån trollkonst så väntar nyval igen.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-05-10, 20:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Det är lite handlingsförlamat just nu, man orkar inte ens gräla. Jag tror att många som innan valet sade sig "straffa" de två stora partierna genom att rösta på något mindre nu har börjat kallsvettas . Man har nog inte satt sig in tillräckligt i följderna. Via TV och press får man ganska enkelsidiga vinklingar, antingen skrämseltaktik (från Pasok mest, med bulldoggen Venizelos som är tydlig nog...) eller uppkäftigt förnekande av verkligheten ( min tolkning) från unge Tsipras. ND-Samaras blir jag inte klok på.

Kanske är det en bitsk bulldogg vi behöver.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-05-10, 20:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Min spådom er i all enkelhet at det blir nyvalg (er det noe alternativ?) og at dette blir den 17. juni. Utfallet av det valget vil bli betydelig annerledes enn ved valget nå (som var et tydelig protestvalg), og de store partiene vil få en langt høyere oppslutning og en ny regjering vil kunne dannes. Det igjen betyr at prosessen er til dels tilbake på skinnene, Hellas forblir medlem av EU/EMU og i løpet av et par meget vanskelig år for grekere flest så vil en sakte oppgang oppleves, MEN;

Man er nødt til å f.eks stoppe import av appelsinjuice fra andre land og ikke la egen avling råtne som idag fordi importert juice er billigere!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-05-11, 08:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Man er nødt til å f.eks stoppe import av appelsinjuice fra andre land og ikke la egen avling råtne som idag fordi importert juice er billigere![/quote]

Ja, sannerligen! Helt överens!
Jag fattar ingenting av den här export-importcirkusen. Somliga säger att multinationella företag har sån makt över konsumtionen att det inte går att ändra.
Jag personligen gör vad jag kan för att köpa lokalproducerat...men sitter just nu med Nescafé och en macka med irländsk ost på. Suck.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-05-11, 09:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag personligen gör vad jag kan för att köpa lokalproducerat...men sitter just nu med Nescafé och en macka med irländsk ost på. Suck.
Vi är nog många som inte alltid får ihop det Monica

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT