Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-28, 13:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Att vara utlänning men inte turist

Lite funderingar så här från utkanten av europakartan... Jag heter Monica och bor på Kalymnos sedan 2003 då min man och jag tog förtida pension. Det är ett idealiskt tillstånd, att vara pensionär! Gott om tid, ingen karriär att slita med, pengarna ramlar in som dom ska. Jag har erfarenhet av Grekland sen 1965 och tröttnar inte på detta kaotiska, irrationella, intensiva land. Som fast bosatt ser man ju lite fler saker än tvåveckorsturisten, och allt är inte så bra. Men som med en älskad person överser man med tråkigare sidor... jag har fått lov att kåsera lite om Kalymnos och annat och börjar idag. Håll till godo!

-Jag går nerför backen och lägger min soppåse ordentligt i tunnan. Över mig, så lågt att jag kan se fönstren,går ett flygplan ner för landning på Kos,några mil söder om oss. Jag tänker på de hundratals turister som just nu sitter med bältena på, väntande på den där sekunden då planet dunsar i backen, den där lättnaden att allt gick bra... Hur dum hade man varit som trott något annat...

Snart står de där i ankomsthallen , får tag i sitt bagage , äntligen bär det iväg till hotell och bad och avspänning. Nästa vecka eller veckan därpå ska turen gå åt andra hållet, tillbaka till regniga England eller kyliga Finland, till jobbet i Västerås, till skolan i Dresden.

Men jag blir kvar här i värmen! Anna och Laura och Bridget och Katarina, Maria och Helen och Kristina, vi blir kvar här hos våra grekiska män och barn.
Det finns en koloni svenskor och kvinnor från andra länder som har bosatt sig här för gott , och några av dem har jag lärt känna ganska väl. Det är duktiga tjejer, hela gänget. Att vara utlänning men inte turist har sina sidor här som på andra håll.

Till exempel blev man förr, jag menar på sextiotalet, betraktad som lättfångad dumbom av grabbarna, som en fräck konkurrent av tjejerna, som en olämplig sonhustru av mammorna. Vi som bosatte oss här då fick anstränga oss ganska mycket för att visa att vi inte var så dåliga som ryktet sa.
Åtskilliga flickor gav upp och återvände till nordeuropa. Kanske följde mannen med och fick i sin tur känna på fördomar och förakt.

Visst lever fördomarna kvar, men man har lärt sig att inte säga högt vad man tycker! -Som svenska får jag höra att engelskorna var värst...

Idag möter jag bara positiva reaktioner, i all synnerhet som jag kan språket bra. Samma fråga återkommer alltid: Vad tycker jag om Kalymnos? Är det bättre här än i Sverige? Är det mörkt och kallt hela året i Sverige? Sitter folk inomhus för jämnan i Sverige?

Man undrar vad turisterna har sagt om sitt hemland egentligen!

Vi träffas ibland, vi bofasta utländskor , suckar över sakernas tillstånd eller skrattar åt någon komisk episod. Vi pratar engelska och svenska, och det är ett virrvarr av små barn som ställer till ofog medan mammorna fikar.
Det är skönt att få prata av sig ibland, för helt klart ställer det andra krav på ens tålamod att vara gift i annat land.
Föreningen Grannarna startade 1992 och Laura berättar att det har varit många fester och basarer sedan dess. Föreningen har bland annat bekostat en lekplats, bidragit till en handikappbuss, sytt gardiner till ålderdomshemmet, ordnat pizzakalas för barnhemsbarnen. Syftet är att bidra till ett bra liv här på ön förutom att ge tillfälle till social samvaro.
Det som besvärar de yngre kvinnorna mest är svårigheten att få jobb. Bridget har en universitetsgrad i engelska, men inte de papper som behövs för att få undervisa här. Laura var lärare i USA men har inte fått stöd från sitt hemland att starta en klass för de amerikanska barnen. Monica från Luleå har svenskundervisning på lördagar men svårt med lokaler. Några jobbar säsongvis i turistbranchen, andra på restauranger och kafeterior.
Det är inte bara en fråga om inkomst utan att kunna beålla en yrkeeskompetens och ha andra meningsfyllda uppgifter än hem och barn.
MP
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-28, 13:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Är det mörkt och kallt hela året i Sverige? Sitter folk inomhus för jämnan i Sverige?
Man undrar vad turisterna har sagt om sitt hemland egentligen!
Det är säkert precis sånt vi säger när vi jämför Grekland med Sverige och förklarar vad det är vi tycker om i Grekland! Kul iakttagelse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-28, 16:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Tack Monica för att du vill berätta för oss om livet där nere!
Speciellt jag som tycker så mycket om Kalymnos läser varje ord många gånger Det blir aldrig för mycket

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-31, 08:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Tack Monica för att du vill berätta för oss om livet där nere!
Speciellt jag som tycker så mycket om Kalymnos läser varje ord många gånger Det blir aldrig för mycket

Riitta
Så rett, det blir aldri for mye. Iblant leser jeg tilbake, som på denne iskalde dagen, får litt Hellas-følelse. Og oppdager at det er omtrent 5 år siden denne Kalymnos-bloggen ble startet.

Når Kalymnos nå klatrer på 'ti-på-topp-listen av øyer, har kan hende du MonicaP en viss fortjeneste der. 'Utenriksminister', ikke sant?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-31, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Ett mycket intressant blogginlägg som jag helt missat då när det skrevs för fem år sedan.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-31, 11:22
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 140
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Tack Monica! för allt intressant du skriver om Livet i Grekland. Jag har samlat allt i en särskild mapp på datorn - en skatt för den "greklandsdåre" som jag ju är.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-31, 13:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Oj då...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-31, 16:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Jisses! Är det redan sex år sedan du började skriva. Otroligt hur snabbt åren går.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-01, 01:54
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Spännande.
Är och känns det likadant idag?
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-01, 02:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ett mycket intressant blogginlägg som jag helt missat då när det skrevs för fem år sedan.

Eva

Ha ha, jag bara dök rakt ner i din skriva utan att kolla datumet. Sen ser jag lite förbluffat det Eva skriver ovan. Oj då det var skrivet för FEM år sedan!!!!! Och lika intressant att läsa som nytt idag.

En reflektion som jag gör på det du skriver Monica är att jag upplever en viktig likhet med alla som lever någonstans med ett ursprung från ett annat land. Det är att de tre absolut viktigaste sakerna till att börja med är:

1 Språket
2 Språket
3 Språket

..... så tror jag. Känns det så också för dig Monica?

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-01, 08:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

KR: Det känns likadant, men de där busiga barnen har blivit stora...inga fler måbarn förväntas heller, om jag tyder tjejernas åsikter rätt...
Masse: Språket är alldeles säkert den viktigaste komponenten i det man behöver för att riktigt komma in i ett annat lands livsstil. Efter alla år har jag fortfarande en del att lära mig och slarvar en hel del, gör dumma fel som inte ens en fyraåring skulle göra. Men jag FÖRSTÅR allting, inklusive flerstaviga ord...och det gör att man kan avläsa stämningar, outsagda meningar, ironier, det underförstådda.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-04, 11:25
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Hej Monica! Ganska lustigt att jag hittade det här inlägget just idag där det står om er förening. Jag har nämligen gjort en lista över alla svenska föreningar, klubbar, skolor m.m i Grekland och tittade nu in för att be dig om en kontaktperson (e-mailadress och gärna namn) till skolföreningen på Kalymnos... Dessutom undrar jag vad den internationella föreningen heter (Neighbours?) och om jag får skriva dit ditt namn och mailadress som kontaktperson?
Svenska föreningar, skolföreningar, klubbar m.m i Grekland

Hoppas allt är bra med dig!
Kram
☼☼☼
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-04, 12:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

Jag skickar ett PM till dig, Eva! Visst kan jag vara kontaktperson!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-07, 15:18
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Att vara utlänning men inte turist

O.k, Monica, tack! Nu såg jag ditt svar här...frågade nyss igen i svaret på ditt PM...
Ha det finfint!
☼☼☼
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT