Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-26, 14:45
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Betala rum i förskott?

Vi har tidigare gjort en mini-luff på Naxos och Koufunissi med våra barn. Nu ska vi till Kefalonia.
Är det brukligt att betala en hel vecka i förskott för att få ett bättre pris? Hur är det med säkerheten att lämna ut uppgifter?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-26, 15:32
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Betala rum i förskott?

En hel vecka låter mycket. Kan förstå om hotellägaren vill ha något i förskott som garanti ifall inte turisterna dyker upp men en natt eller två är väl mer rimligt. Vi har bott så många gånger på samma hotell på Naxos att vi inte behöver det längre men råkade ut för en miss förra sommaren på Syros. Hotellet så trevligt ut på nätet och vi (sex personer) betalade två dgrs förskott. Väl framme mitt i natten visade det sig vara en byggarbetsplats med farliga sladdar hängande ut till höger och vänster i rummet. Det var smutsigt och när man öppnade fönstret såg man rätt in i en betongvägg. Bara två lampor fungerade och allt var "katastrof". Vi fullkomligen rymde till ett annat hotell nästa morgon och förlorade visserligen lite pengar men hade det varit en hel veckas betalning hade det ju varit nästan oöverkomligt. Som tur är är det första gången vi råkat ut för detta efter många års boende och turistande i Grekland!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-26, 16:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Att få betala en natt blir nog mer och mer vanligt då många turister uteblivit och på så sätt lurat pensionatsvärdar på ett fult sätt, men EN VECKA skulle jag aldrig betala...verkar vara ett sätt att hålla kvar turister som annars kanske valt annat hotell efter någon natt och varför i så fall??? För mig signalerar det VARNING när det gäller Grekland.

Vi gjorde det dock i Paris över nyår för två år sen, men då var det ett så centralt boende och ett rätt dyrt sådant och vi hade sett rummet på nätet innan. Då var det nästan omöjligt att hitta rum. Men i Grekland skulle jag aldrig göra det...
Jag vet att "min" värdinna på Tinos börjat kräva förskott en natt nu under sommaren men det har hon inte gjort förr, så det är nog dåliga erfarenheter som gör att de "säkrar" en natt ifall man uteblir.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-26, 18:52
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Jag är också lite förvånad över att det skett en skärpning med förskottsbetalning.
Har luffat runt i snart 20år och aldrig behövt betala hela veckor i förskott. Kanske en natt eller så, för att inte utebli. I år (eftersom jag bokat på fler öar) blev det lika dant på varje pension. Inte så bra att förhandsboka om man har lite öppna resplaner. Får nog börja tänka om.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-26, 19:39
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Tack för era svar!
Ja, alltså när jag pratade med en hotellet så skulle vi få betala 1000 euro för 7 nätter, men endast 600 om vi betalade allt i förskott..så det lät ju lockande men som sagt var..det ser fint ut på bilderna men man vet ju inte.
Kanske tänka om och söka boende i orten Agrostolis på Kefalonia istället...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-26, 20:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Låter vansinnigt dyrt oavsett om man betalar i förskott......Det skulle jag aldrig betala!

Lissi
Tillägg: Är det för två rum kanske??? Jag tänkte ett rum

Senast redigerad av Lissi den 2010-06-26 klockan 20:02. Anledning: Tillägg...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-26, 20:22
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Vi är en familj på 5! Två vuxna med barn....2,6,12! Nej,det är en lägenhet typ...ett sovrum och ett rum till med kokvrå och sängar.
Har suttit och letat hotell hur länge som helst...
Kollar också tripadvisor...men ibland är omdömena totalt olika...
Verkar dessutom dyrare på Kefalonia än kykladerna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-26, 21:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Vi betalade 40 euro/dygn för motsvarande lägenhet på Santorini. Hade nog tyckt att 50 också var okay,men inte mer.
Det verkar lite konstigt med det priset ni fick Det verkade vara gott om tomma boenden på dom öarna som vi var på.

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-26, 21:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Fast ni var väl bara två och åkte tidigare, Riitta?

Men oavsett det låter 600 E för 7 nätter rätt väl tilltaget - i synnerhet i förskott.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-26, 21:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Jag skulle chansa att komma obokat och sen på plats pruta priset.

Fast har man barn så ÄR ju läget annorlunda, mot att komma 2 pers som kan leta efter rum.
Kefalonia och andra öar i Joniska havet har ju heller inte roomsare som möter vid ankomst så jag förstår verkligen dilemmat.
Vi åkte ju charter 1994 då vi bodde jättebra i Poros.

LYCKA TILL!!!!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-26, 23:35
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: Betala rum i förskott?

Tack!
Det ska ju vara lite spännande...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT