Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-15, 22:32
Tussilago Tussilago är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Mora
Inlägg: 2
Standard Korfu

Hej!

Jag och min pojkvän ska åka till Korfu 30/5-08
Vi funderar på att åka med Apollo och bo i på hotellet Irene. Är de någon som bott på de hotellet och rekomenderar det?
Min kille e heltokig i grekiska matkulturen, Är maten bra på Korfu?

Vi vill åka på en riktig kärlekssemester med sol sand äventyr å goda matupplevelser! Har ni några utflykter arr rekomendera, tips på vad vi inte får missa eller något hotell som ni rekomenderar att bo på

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-16, 08:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Korfu

Corfu är ett bra val. Vi tillbringade ett par veckor på Corfu hösten 2006 och kom att trivas mycket bra i byn Agios Gordis och Hotel Ireni. Jag antager att du menar just detta Hotell. Vi såg i alla fall Apolloskyltar där.

Vi hyrde in oss på eget bevåg eftersom vi bara hade flygstolar till Corfus spektakulära flygplats. Pris 35€ natten för stor fin studio.
Vi hade från början endast tänkt oss att tillbringa två dagar på Ag Gordis och Ireni, men nu kom vi emellertid att trivas något så rent förträffligt att vi stannade 12 nätter på Ireni. Ag Gordis är alltså en vackert belägen turistort med bra strand och ett överdådigt utbud av utmärkta restauranger.

Höga berg omger byn som man når via en serpentinväg. Hyfsade bussförbindelser in till Corfu Town finnes också.

När det gäller Ireni Hotel kan man tänka på att om möjligt få sig en studio på "baksidan" dvs sidan mot bergen, detta enär kvällstrafiken på vägen intill kunna vara enerverande. Vi bodde högst upp på andra våningen och där var det förutom en stor balkong även knäpp tyst.

Ireni driver även en liten pool med bar inom området. Frukost finns även att få för rimlig penning.

Lite bilder: http://www.sendpix.com/albums/08021523/wh3qie5qa5/

När det gäller utflykter får någon annan svara. Vi gjorde endast utflykter in till Corfu Town enär Hustrun hade vissa besvär med sitt onda knä.

Arne

"Med Hustrun på helgkonferens i Skellefteå"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-18, 07:54
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Korfu

Instämmer helt med Arnes beskrivning!
Jag och sonen åkte med Apollo juli 2007 och bodde på Irene.
Vi hade dock oturen att ha ett rum ut mot gatan...
Jag har skrivit ett resebrev där du kan läsa mer.

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-22, 22:55
Tina M Tina M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard Sv: Korfu

Korfu är det mest perfekta stället för kärlek, sol och sand, äventyr och god mat... vackrare plats får man leta efter. Agios Gordis har en av de bästa stränderna på Korfu, med många tavernor och vacker natur.

Nackdelen är att det är dåliga bussförbindelser in till Korfu stad på kvällen, eller rättare sagt tillbaka till Ag. Gordis. Taxi hem kostar minst ett par 100-lappar (tror sista bussen hem går vid 20.00 tiden). Ag. Gordis är nog rätt lugnt på kvällarna i slutet av maj, helt ok om man gillar det, men det är synd att missa Korfu stad som är en av Europas vackraste städer och har ett fantastiskt utbud av tavernor, restauranger, caféer i de gamla gränderna.

Dassia kan även rekommenderas, har bra strand och bussar som går in till stan var 20:e minut, sista bussen hem går 22.00 och tar ca 25 min. Den nordöstra kusten, norr om Dassia, är den bästa på Korfu. Här finns små klapperstensvikar med rent klart vatten och bra tavernor (Barbati, Nissaki, Kaminaki, Krouzeri, Kalami...).

När det gäller äventyr ska ni givetvis hyra vespa! Stränder nära Ag. Gordis är Glyfada, stranden nedanför Pelekas samt Myrtiotissa (som har rykte att vara den vackraste stranden i Europa), vidare byn Lakones ovanför Paleokastritsa (som sägs ha den vackraste utsikten i Europa...) Korfu har ett hundratal små byar och det är ett äventyr att besöka dessa.

Maten på Korfu har italiensk anknytning, ett mellanting mellan Grekland och Italien. Det är inte billigt men gott! Tips att ta en drink på hotell Cavallieris takterass (nära Liston) och njuta av solnedgången samt utsikten över hela ön.

Hälsningar
Tina M
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-27, 19:32
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Korfu

Korfu ÄR Greklands pärla i det Joniska havet!!!
Ni måste verkligen äta Sofrito och Pastitsada, som är Korfus specialitet Ha en UNDERBAR semester... Ps Hotellet Irene är väldigt fint, massa blommor på balkongerna och ligger perfekt till..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-27, 19:47
bellan bellan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Korfu

Hej!
Jag och min dotter bodde just på Irene i sommras. Vi åkte dit lite senare än er, 13 Juni och då var det fortfarande ganska lugnt. Allt var inte öppet i Agios Gordis under våran första vecka, vi var där i 2 veckor. Så jag tror ni ska räkna med att det är väldigt lungt, men det var i och för sig jätte skönt. Behövde inte slåss om solstolarna precis......

Maila mig om ni vill höra mer hur vi hade det där! Vi trivdes i alla fall toppen där!

MVH Bellan! bellan.g@hotmail.com
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT