Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-12, 17:02
magn77 magn77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Hammarö
Inlägg: 5
Standard På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Nu har vi (frugan och jag) bokat en sista minuten till Korfu på fredag och vill ha tips om vad vi kan göra där. Vi har bokat ospecat så vi får väl hoppas att vi får mer än bara tak över huvudet. Vi åker sällan utomlands och undrar hur mycket pengar man behöver ha med sig om man lever som vanligt utan att snåla eller slösa, d.v.s. man ska äta frukost/lunch/middag och dricka lite öl. Är det dyrt på Korfu?

Hur är det där vid den här tiden, är det mycket turister kvar eller börjar det bli tomt? Hur är vädret?

Vi funderar på att hyra en bil typ 3 dagar eller nåt, vad kostar det på ett ungefär och är det svårt att få tag på?

Finns det några bra stränder som man borde besöka? Finns det någon strand som man vågar att bada naken på? Är det svårt att hitta sin egna lilla strand där man får vara ifred?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-12, 18:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Frågan tarva ett svar.

Nja, Corfu i September är icke särdeles dyrt. Vi bevistade Corfu förra hösten och togo oss härbärge vid Agios Gordis!! Hade tänkt oss ett par dagar därstädes, men nu kommo vi oss emellertid att trivas så rent förträffligt på Irenis Hotel. Alltså stannade vi på Ag Gordis i våra två veckor.... 30€/natten för utsökt studio!!!

Icke var det dyrt på Corfu i September. Prisläget samma som på Cykladöarna i samma månad. Vissa butiker höll på att slå igen och panikreade ut sina sortiment till alla turisters fromma.

En och annan taverna hade bommat igen för säsongen, men det fanns ändock tavernor nog för att alla behov fylla!!

Förvisso kunna det en och annan åskskur sig infinna, men ovädret gå strax över och solen lysa ånyo!!

Res med tillförsikt Till Corfu!!!

Budget nu!! Vi "Leva Greve" dvs äta såväl lunch som middag ute på lokal, och då räknar vi i runda slängar med 100€ per dygn för två, men då är såväl mat som boende och transporter inräknade och ävenså lokala inköp.
Med sparbudget förmenas ni klara er på 50€ per dygn.


Arne och Hustru Birgitta

Som landar på Corfu kvällen den 19/9 inför vår treveckorsöluff. Vi fara vidare från Corfu den 20/9 med Agean Airlines till Santorini via Athen.

Senast redigerad av Arne den 2007-09-12 klockan 18:53.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-05, 08:44
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Citat:
Ursprungligen postat av magn77 Visa inlägg
Nu har vi (frugan och jag) bokat en sista minuten till Korfu på fredag och vill ha tips om vad vi kan göra där. Vi har bokat ospecat så vi får väl hoppas att vi får mer än bara tak över huvudet.
Nu är jag lite nyfiken!?
Hur gick det? Var hamnade ni?
Var på Korfu i somras med sonen och undrar vad ni tyckte...

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-30, 16:12
magn77 magn77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Hammarö
Inlägg: 5
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Ursäkta det sena svaret men efter att vi kom tillbaka från Korfu så har jag totalt glömt bort den här sidan...tills nu!

Vi hamnade i Gouvia på hotell Omirikon vilket inte var någon höjdare. Rummet var torftigt och städningen var dålig. Stranden i Gouvia är heller ingen höjdare, vi var nere och kikade men badade faktiskt aldrig där under hela veckan. Istället så hyrde vi en bil av en lokal biluthyrare (160 euro från lördag kl 11 till torsdag kl 21) och åkte runt på ön. Första dagen var vi så nyfikna att vi bara åkte runt hela nordsidan av ön och badade på några ställen. Sen hade jag kikat ut ett badställe redan innan vi åkte ner som vi åkte till andra dagen, nämligen Mirtiotissa beach. Detta smultronställe tillbringade vi sedan flera dagar på, helt underbart var det. Det låg avskilt och lite svåråtkomligt vilket gjorde att det inte var så mycket folk där. Den södra delen av stranden är en nudiststrand och där höll vi till, det var premiär för oss! Där fanns också en liten strandbar som man kunde köpa dricka, snacks och en jättegod sandwich.

Vi hann och se en hel del av ön anser vi och kan tänka oss att åka tillbaka men då har vi bestämt oss för att åka till Aghios Gordis istället.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-30, 17:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Välkomna hem, vilken härlig resa ni verkar ha haft!

Det finns inte så mycket info om Korfu på Kalimera, men ön gör mig nyfiken.

Har du eller någon annan bilder att visa?

Senast redigerad av Siri A den 2007-10-30 klockan 17:07.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-31, 14:24
magn77 magn77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Hammarö
Inlägg: 5
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Ja, den var riktigt härligt! Barnen var hemma hos mormor och morfar så vi kunde verkligen ta det lungt!

Ska se vad jag kan göra angående bilder.
Ställen vi kan rekommendera att besöka på Korfu är följande:

- Mirtiotissa (såklart!)
- Glyfada (inte långt från Mirtiotissa beach)
- Sidari (med Canal d'Amour)
- Corfu Town (värt ett besök iaf)
- Agios Gordis (ett bra ställe att bo på om man har barn tror vi)
- Paleokastritsa (bra ställe för dykning/snorkling)

Värt att poängtera är att vi inte är mycket för att åka runt på sevärdheter, sådana finns det nog också en del om man gillar det t.ex. fästningarna i Corfu Town och kyrkor. Sen utforskade vi heller inte sydsidan av ön, det får bli nästa gång!

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-31 klockan 15:57. Anledning: Otillåtna länkar borttagna, se reglerna i FAQ
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-31, 15:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Tack!

Var det mycket turister på Korfu när ni var där??

Senast redigerad av Siri A den 2007-10-31 klockan 15:51.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-03, 09:50
magn77 magn77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Hammarö
Inlägg: 5
Standard Sv: På fredag 14/9 bär det av till Korfu! Tips mottages!

Visst var det en del men jag inbillar mig att det är mycket mer när det är högsäsong. Vi tycker att september är en bra månad att åka till Grekland, det är lagom varmt och lagom mycket folk.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT