Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-18, 23:35
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Lesvos

Jag saknar verkligen alla er här på kalimera....mera nu när jag försökte mig på att skriva en insändare på Kalimeras Facebook
Jag ställde en fråga som blev en hel disskution...

Den slutade med att Jag tog bort den...även bad Janne ta bort den.

Jag hade sett ett inslag om att 3000 olivträd skulle skördas så att alla Olovliga Immigranter skulle få plats....det jag fråga i mitt inlägg var om någon visste det var sant!

Men jag blev påhoppad ...ingen svarade på frågan....istället blev jag påhoppad som att jag var en turist som inte ville ha immigranater som förstörde min semester.

Varför kan man inte skriva en fråga utan att alla läser in något som inte finns?


Jag är så tacksam för att jag har er här.....jag kommer aldrig mer skriva något på Facebook.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-18, 23:53
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Lesvos

Vad jag har förstått så försöker man skapa en kontroll och reglering över boendet för de invandrare som kommer till Lesvos. Om det innebär att ta bort träd så är det regeringens beslut hur de vill hantera flyktingsituationen, och få något mer ordnade former i kaoset.
Jag lämnade själv Kalimera på FB för en tid sedan, men inte för att jag kände olust utan mest för att flödet av inlägg på FB inte tillförde mig något.
Tur att vi har den "riktiga" Kalimerasidan, här är det lugnt, skönt o mysigt att vara.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-19, 01:27
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Lesvos

Håller med....här är det lugnt....man kan ställa frågor utan att bli påhoppad..


Tack för svar....antar dom måste göra något för at klara av dn situation dom befinner sig i.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-19, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag ställde en fråga som blev en hel disskution...Den slutade med att Jag tog bort den...även bad Janne ta bort den.
Jag såg aldrig inlägget. Om jag hade gjort det så hade jag förstås styrt upp det, om det hade varit påhopp på dig som person, för det är inte tillåtet. För övrigt är det inte "olovliga immigranter" på Lesbos, det är flyktingar som söker asyl.

Senast redigerad av Kalimera den 2020-02-19 klockan 14:47.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-19, 17:00
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Lesvos

På Samos håller dom på att bygga en stängd anläggning mitt ute
i ingenstans,jag har skrivit om det förut.Skola,affär,läkare,tvätt,sanitet
registreringskontor ska det finnas.Det har kommit upp en hel hög med
små hus,skulle tro dom är en 15-25 kvm.Just nu bor 7000 inne i Vathy
Tält överallt och dåliga förhållanden för alla.Folket på ön demonstrerar
dom som bor på hotspot demonstrerar,ta oss härifrån!Ändå händer inte
ett skit,rent ut sagt.Dom ska vara tacksamma för alla volontärer som
engagerar sig,som sköter tvätteri,skolundervisning,gjort ordning en
byggnad dit kvinnor och barn kan komma och bara vara.
Å jag vet ju att det är många fler på Lesbos å samma elände där.

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-19, 19:10
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag såg aldrig inlägget. Om jag hade gjort det så hade jag förstås styrt upp det, om det hade varit påhopp på dig som person, för det är inte tillåtet. För övrigt är det inte "olovliga immigranter" på Lesbos, det är flyktingar som söker asyl.
Jo jag såg inlägget och reagerade också.
Skriver man med versaler (=skriker) och avslutar en fråga med ett utropstecken är det små nyanser, som många kan tolka på olika sätt.

På FB är det ett hårdare diskussionsklimat än på detta forum men här är det nästan unikt trevligt trots att vi är mer eller mindre anonyma. Det är mycket ovanligt för att vara ett nät-Forum. Tack för det :-)
Jag "känner" Theresa från detta Forum som en sansad och nyfiken deltagare och tog inte hennes fråga på FB på fullt allvar, som en del andra gjorde.

På frågan om det skövlas 3000 gamla olivträd på Samos/Lesbos, för att ge plats åt flyktingar med asylbehov har jag däremot inget svar på.
Däremot hoppas jag att frågan kan lösas på bästa sätt för dessa stackars människor utan något hopp för tillfället.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-19, 22:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Lesvos

Känner med dig Theresa som blev så attackerad av din fråga.
Jag som skriver med både versaler, utropstecken och punkter förstår att jag kan bli missuppfattad eftersom det råder ett nätspråk. Även en rak fråga kan uppfattas som provocerande.. Läskigt det där! Klimatet på FB och andra sociala medier är tydligen riktigt tufft.
Har själv varit med om följande: Jag har Instagram och blev imponerad av en kvinnlig deltagare i Lets Dance för några år sen. Utan att nämna namn här fast de flesta förstår vem det är, så tyckte jag att hon var så färgstark och duktig och med en övervikt som hon stolt visade upp. Häftig tjej tryckte jag.
Bestämde mig att följa henne på Instagram och kikade på hennes inlägg.
Där dansade hon runt i hemmet, oftast naken eller med "mammatrosor" och alla följare gav henne stående ovationer.
Jag skrev en kommentar om att jag tyckte hon var så bra och inspirerande men frågade "varför hon måste vara naken hela tiden?" Skulle jag aldrig ha gjort!! Ja nu såhär i efterhand vet jag att det var den sämsta frågan någonsin..Haha! Som att slänga sig till vargarna frivilligt. Först blev jag helt intelligensbefriad o utskälld av självaste "hon".
Sen kom dagar med mängder av utskällningar från hennes anhängare. Väldigt obehagligt!
Slutade genast att följa denna märkliga människa på Instagram.
En parantes i denna annars seriösa o viktiga tråd om Lesvos.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-21, 18:29
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Känner med dig Theresa som blev så attackerad av din fråga.
Jag som skriver med både versaler, utropstecken och punkter förstår att jag kan bli missuppfattad eftersom det råder ett nätspråk. Även en rak fråga kan uppfattas som provocerande.. Läskigt det där! Klimatet på FB och andra sociala medier är tydligen riktigt tufft.
Har själv varit med om följande: Jag har Instagram och blev imponerad av en kvinnlig deltagare i Lets Dance för några år sen. Utan att nämna namn här fast de flesta förstår vem det är, så tyckte jag att hon var så färgstark och duktig och med en övervikt som hon stolt visade upp. Häftig tjej tryckte jag.
Bestämde mig att följa henne på Instagram och kikade på hennes inlägg.
Där dansade hon runt i hemmet, oftast naken eller med "mammatrosor" och alla följare gav henne stående ovationer.
Jag skrev en kommentar om att jag tyckte hon var så bra och inspirerande men frågade "varför hon måste vara naken hela tiden?" Skulle jag aldrig ha gjort!! Ja nu såhär i efterhand vet jag att det var den sämsta frågan någonsin..Haha! Som att slänga sig till vargarna frivilligt. Först blev jag helt intelligensbefriad o utskälld av självaste "hon".
Sen kom dagar med mängder av utskällningar från hennes anhängare. Väldigt obehagligt!
Slutade genast att följa denna märkliga människa på Instagram.
En parantes i denna annars seriösa o viktiga tråd om Lesvos.
/ Kajja
Tack! Svårt detta med att skriva, kan bli så fel...känner med dig också förstår hur du måste känt dig inte kul alls att bli påhoppad för något som man själv tycker är en helt vanlig fråga...att det kan bli så stort

Senast redigerad av theresa den 2020-02-21 klockan 18:49.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-21, 18:17
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag såg aldrig inlägget. Om jag hade gjort det så hade jag förstås styrt upp det, om det hade varit påhopp på dig som person, för det är inte tillåtet. För övrigt är det inte "olovliga immigranter" på Lesbos, det är flyktingar som söker asyl.

Ja det var ett påhopp må mig som person....blev riktigt otrevlig stämning, även andra bad att du skulle ta bort inlägget....men eftersom jag såg allt så tog jag bort det själv.

Jag vet att det inte är "olovliga immigranter" men det var så det stod i insändaren och tyvärr citerade jag direkt utifrån insändaren....men jag ställde enligt mig bara en fråga om det var sant det som stod trodde inte jag skulle bli så påhoppad för detta, kändes inte alls kul
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-21, 18:23
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Lesvos

Jag skriver nästan alltid med versaler och utropstecken, har aldrig förstått att detta är skällsord...så lärt mig något nytt nu....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT