Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-07, 17:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Ja, varför inte en ny tråd Alala. Eftersom vi nu inte kan resa så mycket, kanske vi kan skriva någon liten anekdot/reflektion från tidigare resor (även före och efter): roligt, spännande, pinsamt, otroligt, förvånande, fantastiskt, ja vad som helst.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-08, 10:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Jag kom på en, avdelning pinsamt. Vi var på Karpathos och hade gjort en utflykt till Olympos. Därifrån hade vi fått lite färska vilda örter av en gumma. Vad skall vi med dessa, tänkte vi? Och sen kom vi på det, vi torkar dem så att vi kan ta dem med oss hem. På hotellrummet fanns ett durkslag av rostfritt stål så vi satt örterna i den och ställde durkslaget ute på balkongsbordet. Sen for vi någonstans ut. När vi kom tillbaka till hotellet stod hotellägarens fru vid receptionen och sa: ni har haft eldsvåda på rummet. Hurså, tänkte vi. Allt såg normalt ut på hotellet. Men det visade sig att solen hade tänt eld på våra örter och grannen ovanför oss hade upptäckt detta. Hotellägarens fru undrade vad vi hade gjort och vi förklarade om örterna. Men hon trodde inte riktigt på oss. Hon trodde att det var någons slags rökelse, att det var frågan om någon ritual eller dylikt. Detta tyckte vi var konstigt. Alltså, varför skulle vi hålla på med sånt?

Hur som helst, hotellägarens fru såg alltid misstänksamt på oss efter detta. Men lyckligtvis fick vi inte till stånd någon större eldsvåda i alla fall.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-08, 11:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Tur att ni inte brände ner hela hotellet. Skulle vara intressant att veta vad det var för örter ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-08, 11:43
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tur att ni inte brände ner hela hotellet. Skulle vara intressant att veta vad det var för örter ...
Marijuana kanske?! Det är väl sånt som röks
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-08, 11:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Haha, den var kul!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-08, 11:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Den här gången fick vi oss ett gott

Det här hände för ett antal år sedan då jag och en väninna var på Kreta. Innan resan hade vi bestämt att vi skulle köpa varsin solkräm men med olika skyddsfaktorer. Vi började med min faktor 4. När sen halva veckan gått var det dags att gå till faktor 2 och börja ”pressa”. Eftersom väninnan är mycket ekonomisk förväntade jag mig att hon inhandlat Konsums blå-vita. Men döm av förvåning när jag såg att hon köpt en solkräm av okänt märke som dessutom såg ut att ha kostat en del. Det var när jag välsmord klev ut i solskenet jag förstod att väninnan fyndat - gissningsvis 70 procent sen halva priset.

Längs stränderna på franska Rivieran, bland kontokort-smala-kvinnor iklädda en bit tandtråd, hade solkräm med glitter varit naturligt. Men inte här - och inte på en svensk pedagog i rejäla sandaler.
Väninnan hade naturligtvis ingen aning ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-08, 15:18
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 707
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Kom att tänka på en episod som hände för många år sedan, men minns den som igår som ett av många roliga grek-minnen.
Var på väg med syster min med färja till Tilos. Inte så många turister ombord, men däremot ett 30-tal grekiska män i militär-/kamouflagekläder och de satt alla och putsade på sina gevär. Kändes inte bra - bara dom inte går av på Tilos tänkte vi. Men ve och fasa - det gjorde dom! Inga roomsare mötte vid färjan, så vi började gå runt och leta efter boende. Men nej, varenda rum var uppbokat av "militärerna", som visade sig vara jägare och jaktsäsongen på en viss fågel hade börjat. Till slut förbarmade sig en tant över oss och vi fick sova på hennes altan.
Nästa dag fick vi på "jakt" efter rum och fick tips om att fråga efter Borgmästaren. Jodå, han hade ett rum att hyra ut! Vilken lycka!
Det ordnar sej alltid ....
(Numera är ju tack och lov fågeljakt förbjuden på Tilos)


Tack Sjöborren för en trevlig tråd!


/Ulla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-08, 16:06
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Vi var på Parga för en massa år sen och fick för oss att
åka en tur tillbaka till Korfu stad.
Färjan gick från Igoumenitsa,vi lämnade kvar bilen för vi
skulle bara strosa runt i stan några timmar.
När vi kommer tillbaka är det en massa militärer med
kpistar som går runt bland bilarna,vi hann åka en bit
blir stoppade och det står en å pekar med kpisten att
föraren ska kliva ur och öppna bagageluckan,dom rota
runt lite bland ryggsäckarna och tittade misstänksamt
på oss som var kvar inne i bilen.Kändes otrevligt och
inget roligt slut på en trevlig dag på Korfu.

Pia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-08, 17:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Farmony! Det måste vara många år sedan du var på Tilos. Idag är det många uthyrare som väntar när båtarna kommer in. Och Tilos är sedan tio år tillbaka ”vår ö”.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-02-08, 17:28
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 707
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Oh ja - 30 år sedan! Har säkert ändrats en hel del skulle jag tro


/Ulla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-02-26, 08:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Symi är en ö jag inte varit på många år. Men ack så liten och vacker! Men det var det där med dagsturisterna från Rhodos.... Vi löste det med att ta bussen till stranden i Pedi. Där var det alltid lugnt. Sedan tog vi bussen hem tillbaks till Gialas på eftermiddagen då horderna försvunnit.
Så en förmiddag när vi skulle åka iväg med bussen hördes något utrop i högtalaren i Gialas. Eftersom det var på grekiska brydde vi oss inte om det. Vi hade en skön förmiddag på stranden och tavernan i Pedi för att sen invänta bussen tillbaka. Tavernaägaren sa då till oss att det inte går någon mer buss tillbaka. Ni måste ta er upp till Chorio för att sen ta bussen hem.

Det var inte långt upp till Chorio, så vi började gå. Då förstod vi vad dom hade utropat i högtalaren; asfalt höll på att läggas på vägen mellan Pedi och Chorio! Så vi traskade i den mjuka asfalten upp till Chorio. Sedan hem med bussen. Utanför vår studio tog vi av oss sandalerna och bar dom upp. Sedan satt vi länge på vår balkong och skrapade av asfalten på våra sandaler med en pinne.
Så om det är någon som går mellan Chorio och Pedi och ser några sandalspår i asfalten så är det våra!

Tavernan i Pedi



Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-02-26, 09:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Haha, Birgitta. Det var en skön story!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-02-27, 06:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Härlig story, jo. Och tavernan i Pedi ser trivsam ut!

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-02-27, 13:00
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Ja du Birgitta ,det måste ha varit det året vi var där samtidigt.Jag har också traskat i asfalten där.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-02-27, 14:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Tänk så många roliga minnen vi har ...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-02-27, 15:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Roligt eller inte ... Glömmer aldrig den gången på Tilos då vi en eftermiddag/kväll satt på balkongen och hade ”fruktstund” tillsammans med goda vänner. Plötsligt dök det upp ett gäng irriterande myggor (som inte stack trots väninnans försök att röka ut dem). Detta gjorde att hon hämtade en flaska myggolja - till och med smorde mig. Om myggen försvann minns jag inte, däremot minns jag mycket väl dagen efter då hon kom för att hämta flaskan som blivit kvar. Det var när jag höll i flaska jag kunde läsa Aceton.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-02-28, 08:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Ett par roliga anekdoter.
Vi bodde i Chania på Kreta, men hade tagit bussen till Rethymno för att hälsa på våra vänner Calle och Git.
Men den egentliga orsaken var att med Calles hjälp köpa en bouzouki. Allt gick bra och senare på kvällen tog vi åter bussen hem. För att komma till Casa del Amore måste vi gå på inkastarsidan i Chanias hamn. Där brukade vi alltid bli trakasserade av just dessa inkastare. Vad hände nu? Jo, vi kom som en bouzouki-spelare med sin sångerska. Inte en inkastare tog tag i oss! Jag sa till Arne att han alltid skulle bära bouzoukin med sig.
Jag har den fortfarande kvar.



Så var det bussen på Sikinos. Vi bodde i hamnen och skulle åka upp till chora. I chora skulle en taverna ha musikunderhållning. Med samma buss åkte 5-6 andra turister som hade samma mål. Bussen skulle gå klockan 8 tillbaks. När bussen stannade i chora frågade busschauffören om vi ville senarelägga returen och det ville vi gärna. Så chaffisen sa då att han ändrade returresan från klockan 8 till klockan 10. Alla blev nöjda.



Vi hade en underbar kväll med god mat, fin musik och dansande innan vi åter gick till bussen för hemtransport.

Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-03-01, 22:42
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Birgitta! Det är det här vi kan kan glädjas och skratta åt i dessa dystra tider. ))
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-03-02, 00:14
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Härliga berättelser, Birgitta! Tack för att du skriver.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-03-02, 07:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Små anekdoter, reflektioner med mera ...

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Härliga berättelser, Birgitta! Tack för att du skriver.
Kan bara instämma med föregående talare. Men tänk vad en grej som ett instrument kan associera till. Klart man får en annan bild i huvet.

Påminner mig om den gången, när jag köpte en gitarr till en vän i present. Det var på en second-hand i Majorna och sen klev jag på vagnen in mot stan. Satte mig längst bak, med gitarren i knät. Där satt då också ett gäng överförfriskade gentlemens, som hela resan önskade låt efter låt. Jag försökte förgäves förklara att jag inte spelar gitarr, men på det örat ville de inte lyssna. Ja, de var ju redan på örat om man så säger...

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT