Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2021-01-23, 19:45
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag har reagerat mycket starkt på uppgifter i massmedia (radio, tv, dagstidningar) den här gångna veckan, att vårdpersonal tydligen emotsätter sig och t.o.m vägrar låta sig bli vaccinerade mot Covid19/Corona.

Jag vet inte om det är någon speciell kategori av personal, eller någon särskild region eller dylikt men jag har blivit heligt förbannad, riktigt arg !!!

Är det några som SKA vaccineras så är det väl vårdpersonal, de som utsätts kanske mest för smittorisk och som kanske av egna "trygghetsskäl" borde vaccineras för att orka arbeta vidare med skitjobben att ta hand om de sjuka?

Jag skulle tro att detta är så nytt att det har blivit så mycket känslor inblandade och nyheter som kanske borde nyanseras och få nya vinklingar och varianter.

Det är ett faktum, vaccin är vaccin, vi vet alla vad det innebär. Man får att 90-95% skydd, detta är vad som har framkommit för de tillgängliga vaccinen som står till buds just nu. Det krävs väl två doser har jag förstått? Det kanske krävs årlig vaccinering ett tag framöver, Corona är så elakt att det kanske kommer att finnas kvar i många år? Ingen vet.

Så vårdpersonal, ni skickar väl ut fel signaler eller borde jag hålla snattran?

NEJ, jag reagerar och tycker att det är åt h*****e att vårdpersonal skickar ut signaler som dessa.

MST, vad tycker du? Du är ju sakkunnig som få här, retar mina åsikter dig?


/ Hasse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2021-01-23, 20:06
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vaccinerad!

Nej, Hasse, dina åsikter retar inte mig. Tvärtom!

Det är sorgligt att vi inom vården inte lyckats förmedla de många positiva fördelarna med vaccin mot detta virus på ett bättre sätt.
Visst, oklarheter finns och känslor vad det gäller potentiellt livräddande läkemedel upp!ever vi också. Kanske blir jag för glad, löjligt glad, över att ha fått min första vaccindos. Men jag kan garantera att jag jobbar varje dag, varje stund, med att, på ett seriöst sätt, informera både patienter och medarbetare, om det vi vet så här långt. Och informera igen!
På min arbetsplats har vi väldigt få medarbetare som avstår vaccinet. Men vi har en del patienter, liksom anhöriga (som också erbjuds vaccinering)som är tveksamma. Vi låter dem fundera.
Men jag blir glad över alla som tar chansen!

Trevlig kväll och tack för fin kväll med er på Syros. Den finns kvar som ett härligt minne!
/Maria

Senast redigerad av mst den 2021-01-23 klockan 20:27.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2021-01-26, 18:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Allt gott och önskan om snar vaccinering. För er som önskar.
Tack! Jag ska absolut vaccinera mig!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2021-01-26, 19:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Vaccinerad!

Så även jag och min gubbe! Väntar bara på vår plats i kön! Självklart ska man väl ta emot den hjälp som erbjuds när alternativet är så otäckt!
Hasse: bra rutet, du ska definitivt inte "hålla snattran" detta är så viktigt! Måste säga att jag förvånas över hur sjukvårdspersonal kan tacka nej, det måste ju innebära att de inte tror på läkemedel som de själva administrerar.... Konstigt.....
Catlady, som tror vaccin är enda "hjälpen" ur den situation vi hamnat i (även om vi kanske aldrig kommer att komma tillbaka till "precorona"-status)
Svara med citat
  #25  
Gammal 2021-01-27, 05:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vaccinerad!

Visst skall jag låta mig vaccineras. Just nu känns det bara lite snopet efter den första optimismen, eftersom vi inte har någon tillgång till vaccin just nu i vår region. Så få se nu när det kan bli.

Tycker förresten attt det är intressant att få veta när någon här på Kalimera har blivit vaccinerad. Vi är ju folk från olika länder och områden. Lite Kalimerastatistik!

Stor oro nu när de nya mutationerna är på gång och då skulle det ju vara extra viktigt att vaccinera folk så snabbt som möjligt.

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2021-01-27, 07:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag ska definitivt ta vaccinet, när jag så erbjuds. Det ska ju enligt uppgift täcka även den brittiska mutationen och andra varianter.
Fasar egentligen bara att det ska komma en digital version, som sprider sig via Teams. Då jädrar i min låda är det kört!

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2021-01-27, 10:34
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag skall också definitivt vaccinera mig och jag tycker att det borde vara tvingande för sjukvårdspersonal och dem som jobbar på äldreboende och i hemtjänst att göra det.


Detta, skrivet av en läkare, läste jag nyligen och det är verkligen tänkvärt:


"Jag har träffat och behandlat tusentals patienter på akuten. Sövt ett par hundra. Det har aldrig hänt att någon har frågat om biverkningar. Aldrig.
Tänk om folk visste vilka risker det finns med de läkemedel jag ger.
Men vaccin. Alla har plötsligt blivit experter. Snälla. Lägg ner det där.
Vaccin räddar liv. Om du vaccinerar dig så räddar du andras liv."


Ulla
Svara med citat
  #28  
Gammal 2021-01-28, 10:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vaccinerad!

Ulla, det skulle på sätt och vis vara spännande att få veta mer exakt vilken läkare det är som har sagt det där. Men jag ska inte tjata eller vara påstridig. Läkare och i och för sig annan sjukvårdspersonal är ju "vanliga människor" och ska så förbli anser jag. Dock ska de alltid agera etiskt och uttrycker sig någon som den person du citerar, ja då kan de väl göra det men definitivt inte röja sin identitet i det fallet.

På din åsikt att vaccinering skulle vara tvingande, tyvärr så kan det inte bli så eftersom detta är någonting som aldrig någonsin får ske i Sverige. Man kan tycka att det skulle vara tvingande att bli blodgivare, fullt förståeligt kanske. Jag kan säkert hitta många exempel på saker och ting inom sjukvården som "borde vara tvingande". Jag skulle kunna hitta annat som helt utanför sjukvården också skulle vara tvingande, narkotika, våld. idiotiska bilförare...........

Beträffande mina åsikter om sjukvårdspersonal som inte har lust att vaccinera sig, dessa kan man aldrig tvinga heller men ok, jag har inte facit till 100%. Men rent moralmässigt så bör de kanske tänka till lite.



/ Hasse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2021-01-28, 10:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

När man läser i FASS om de vanligaste läkemedlen som används så radas det upp eventuella biverkningar i mängder. Endå stoppar folk i sig..ja till och med blandar tabletter och överdoserar. Fast det är kanske inte dom som säger nej till vaccinet...
Ligger man dödssjuk i Corona på IVA så har man nog bara en önskan..ett enda alternativ och det är att man hade fått vaccin!!
Bara en tanke..🤔
/ Kajja
Svara med citat
  #30  
Gammal 2021-01-28, 13:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

De flesta vaccinvägrare säger "Jag vill inte ta vaccin, för man vet inte vad det innehåller". Men normalt sett så är det ingen som bryr sig om vad som kommer in i kroppen... #justsayin

Svara med citat
  #31  
Gammal 2021-01-28, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
De flesta vaccinvägrare säger "Jag vill inte ta vaccin, för man vet inte vad det innehåller". Men normalt sett så är det ingen som bryr sig om vad som kommer in i kroppen... #justsayin

Precis så är det!

Min mamma (92 år) vaccinerades igår. Hon var sååå glad! Nästa dos blir den 17 februari.

Jag känner inte någon som sagt att hen inte ska vaccinera sig.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2021-02-01, 16:36
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vaccinerad!

Idag har jag fått första sprutan..den andra får jag 22 februari
Svara med citat
  #33  
Gammal 2021-02-01, 16:43
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis!!
Lena
Svara med citat
  #34  
Gammal 2021-02-01, 18:10
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis! 💙
Svara med citat
  #35  
Gammal 2021-02-03, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Idag har jag fått första sprutan..den andra får jag 22 februari
Grattis!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2021-02-03, 17:33
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Vaccinerad!

Hej
Kanske under fel rubrik, men men....
Fick idag besked om att jag inte längre har antikroppar. Hade corona i juli och testades positiv för antikroppar i augusti och nu är de borta
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!

Lena
Svara med citat
  #37  
Gammal 2021-02-03, 18:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Hej
Kanske under fel rubrik, men men....
Fick idag besked om att jag inte längre har antikroppar. Hade corona i juli och testades positiv för antikroppar i augusti och nu är de borta
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!

Lena
Vi ska åxå testa våra antikroppar igen i mars.
Fick Corona runt midsommar och vi hade antikroppar i början på november.
Ett visst skydd har man tydligen endå när man har haft det. Det tråkiga med det efterlängtade vaccinet är att man fortfarande kan smitta andra som inte haft C..fast man har fått sprutorna😷!! Vete f_n hur det fungerar!! Men det borde väl orsak nog för sprutvägrarna att vaccinera sig.
Enligt "experterna" idag måste vi fortfarande ha munskydd, hålla avstånd, ha restrektioner mm. även om vi är vaccinerade. Alltså jag orkar inte!!
/ Kajja
Svara med citat
  #38  
Gammal 2021-02-04, 09:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Enligt "experterna" idag måste vi fortfarande ha munskydd, hålla avstånd, ha restrektioner mm. även om vi är vaccinerade. Alltså jag orkar inte!!
/ Kajja
Jamen kom igen. Saker och ting är säkert till det normala om ett par år...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2021-02-04, 09:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jamen kom igen. Saker och ting är säkert till det normala om ett par år...
Mmm..visst.. Kände att jag ville se in i framtiden så jag gick in och kikade på "Min pension".. Ville kolla hur ekonomin ter sig när allt är normalt igen. Ser helt ok ut..då ska det bannemej resas..längtar!!
/ Kajja
Svara med citat
  #40  
Gammal 2021-02-04, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!
Det förstår jag verkligen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT