Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-07-28, 18:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Frappe eller Freddo

Vilken föredrar ni, gamla goda Frappe eller Freddo Espresso eller Freddo Capuccino?

https://europeancoffeetrip.com/greek...do-cappuccino/

Grekerna lär ju ha övergått till Freddo espresso/capuccino. Själv har jag druckit Freddo Espresso, men den jag smakade på övertygade inte mig. Beskt, bittert och starkt. Men kanske borde jag ha tagit med socker? Och sen är det ju det där att när det är hett i Grekland och jag är törstig vill jag gärna ha öl, även om jag alltid gillat Frappe också. Men nästa gång skall jag nog testa mera på dessa kaffedrycker.

Men hur är det gott folk? Vad föredrar ni när det gäller kalla kaffedrycker?

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-07-28, 18:45
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Jag hänvisar till en gammal tråd från 2015, alltså Freddo Cappuccino men håller med Netwolf i den tråden, helst ska kaffet vara varmt. Har märkt att jag mår lite illa när jag druckit en frappe...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-07-28, 18:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Kul tråd Anne!

Du klämde ju i med att begränsa tråden en aning genom att skriva att det gäller KALLA KAFFEDRYCKER.

Och ska jag då hålla mig till det så är mitt svar mycket enkelt och kort. .......

....... Om kalla kaffedrycker tycker jag inte!!!!!

Efter att aldrig ha gillat det särskilt mycket så blev jag helt helt helt avvand efter en upplevelse med Ice-Coffe i Rhetymno en regnig och iskall dag. Men det tror jag att jag redan har berättat om i någon annan tråd, så det ska jag inte upprepa nu.

Nej för mig är det VARMT (och då menar jag VARMT!) kaffe som gäller! Gärna skållhett. Och i Grekland är det alltid favoriten grekkaffe sketo (dvs utan socker) som gäller. Annars får det bli espresso eller här hemma starkt och hett vanligt bryggkaffe.

Men ....... förlåt ...... pga av coronatider och lite glest med skrivandet här i forumet så tog jag mig friheten att vara lite OT.

Nu åter till trådens ämne!
KALLT KAFFE VAR DET SOM VAR FRÅGAN!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-07-28, 19:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Frappe, methrio me gala!!! Det första jag beställer när jag kommer "ner" och det sista innan hemfärd. Sen finns förstårs graderingar, en del är alldeles för snåla med kaffet och en del för generösa med sockret... Men den godaste frappe jag druckit var på Cafe Skopelos i Skopelos stad. Blev stamkunder så till slut räckte det med att visa två fingrar så landade straxt två underbara och perfekta frappar framför oss. Sen satt vi där, mådde gott och tittade på när gamla Proteus lade till, ljuva minnen!
Catlady, som får försöka själv nu.....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-07-28, 19:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Frappe sketo me gala brukar jag ta. Gillar inte socker i något kaffe. Om jag inte klämmer till med en frappe me pagotó, dvs med en glasskula i. Men då är det mera godis än kaffe ...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-07-29, 09:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Jag gillar frappe jättemycket, men det är inte alltid den är god, men är det god så kan jag beställa in en till. Utan socker förstås. Precis som Karin så gillar jag även frappe med glass.

Freddo har varit inne ett tag men jag har fortfarande inte smakat, och jag förstår inte varför.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-07-29, 10:26
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Frappe, förstås, alla dar i veckan. Och givetvis sketo.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-07-30, 10:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Freddo har varit inne ett tag men jag har fortfarande inte smakat, och jag förstår inte varför.
Så är det ju. Freddovarianterna lär ju vara bättre eftersom de är gjorda på "riktigt" kaffe, inte Nescafé. Nå, jag har nog tyckt om Frappé, men nästa gång jag kommer till Grekland skall jag testa Freddo capuccino, kanske den passar mig bättre än espresso versionen.

Och vill man ha kaffet varmt, ja då kan man ju ta grekkaffe som Masse säger. Personligen gillar jag grekkaffet också.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-07-31, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Personligen gillar jag grekkaffet också.
Det gör jag också. Gärna med en metaxa till.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-07-31, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Efter att aldrig ha gillat det särskilt mycket så blev jag helt helt helt avvand efter en upplevelse med Ice-Coffe i Rhetymno en regnig och iskall dag. Men det tror jag att jag redan har berättat om i någon annan tråd, så det ska jag inte upprepa nu.

Masse
Upprepa gärna!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det gör jag också. Gärna med en metaxa till.
Precis! Så därför är jag lite förvånad att Masse kunde göra misstaget med kallt kaffe en regnig och iskall dag.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-07-31, 14:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Frappe eller Freddo

OK. Eftersom tråden handlar om kallt kaffe så kan ju den lilla episoden passa in här.

Det är en gammal historia. Den utspelade sig i Rethymno när vi var där 1997. Som redan är känt har vi alltid föredragit att ta oss runt med moppe i Grekland istället för bil. Vid några tillfällen på större öar med långa avstånd har vi hyrt bil. Dock blev det inte så när vi var på Kreta även om avstånden kunde ha motiverat det. Det blev således ganska många och mycket långe moppeturer.

Under en sådan när vi var ganska långt "hemifrån" uppe i bergen blev vädret plötsligt mycket sämre. Det blev rejält kallt och ösregn. Regnet som var ihållande gjorde att vi frös ännu mera eftersom vi blev dyblöta. Det fick till följd att vi kände oss helt stelfrusna när vi efter 1-1,5 timmars hemfärd i regnet kom tillbaka till Rethymno.

Samtidigt som vi kom tillbaka och parkerade moppen så upphörde regnet. Vi var rörande överens om att vi gjort oss förtjänta av varsin värmande Irish Coffe innan vi återvände till vår studio. Den lilla baren som låg strax intill verkade tom och öde både vad gällde gäster och personal. Kanske pga det dåliga vädret.

Dock gick en gammal gumma och sopade golvet precis innanför dörren. Tanten var som de flesta är i Grekland vänlig och glad så trots att hon inte tycktes kunna någon engelska så försökte vi göra oss förstådda. Jag höll upp två fingrar och sa lite frågande "Irish Coffe?". Hon såg lite frågande ut, men efter att jag upprepat proceduren en gång till sken hon upp och försvann in i baren. Efter en stund kom hon tillbaka strålande glad och en bricka med två höga glas med ljusbrun vätska i och utbrast stolt "Two IceCoffe".

Vi hade inte hjärta att göra den goa gumman besviken utan höll masken, tackade henne och betalade. Sen satt vi huttrande och dyblöta kvar så länge som artigheten krävde och smuttade på våra iskalla kaffe med isbitar i.

Jag vill alltid ha mitt kaffe svart, starkt, utan socker och skållhett. Aldrig ljummet eller kallt, oavsett variant. Och den inställningen ändrades inte genom den här upplevelsen.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-08-02, 06:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Frappe eller Freddo

Tack Masse! Efter den upplevelsen kan jag förstå att kall kaffe inte är din grej. Tror nog att ni efter den ice coffeen var i behov av en värmande Metaxa eller dylikt.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT