Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-02, 21:44
Alec Alec är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 1
Standard Vägen till Koufonissi

Hej! Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (2 och 6 år) som är helt "gröna" vad gäller Grekland. Men nu ska vi åka och vi har fått mycket inspiration från forumet här! Vi flyger till Santorini på lördag och anländer vid 14-tiden. Vårt mål är Koufonissi. Jag har tittat lite på färjetrafiken och förstår det som om det går en färja vid 16-tiden till Naxos. Hinner man det? Hur långt och krångligt är det att ta sig från flygplatsen till hamnen och hitta rätt färja? Jag såg vidare att någon här på forumet skrivit att färjan Skopelitis (som verkar vara en favorit och "livlina") inte går från Naxos till Koufonissi på söndagar, men enligt ska GTP (Greek Travel Pages) så går det andra färjor dit. Stämmer det tro?

Om någon har övernattningstips för den här typen av transportsträckor (på Naxos och Santorini), nära hamn och kommunikationer fast ändå trevligt, så är vi jättetacksamma för det!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-03, 09:35
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Vägen till Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Alec Visa inlägg
Jag har tittat lite på färjetrafiken och förstår det som om det går en färja vid 16-tiden till Naxos. Hinner man det? Hur långt och krångligt är det att ta sig från flygplatsen till hamnen och hitta rätt färja? Jag såg vidare att någon här på forumet skrivit att färjan Skopelitis (som verkar vara en favorit och "livlina") inte går från Naxos till Koufonissi på söndagar, men enligt ska GTP (Greek Travel Pages) så går det andra färjor dit. Stämmer det tro?

Vi gjorde liknande resa i juni. Också 2 vuxna + 2 barn (9+6).
Landade runt 13.45 vill jag minnas (runt 20 minuter sena), och blev uppraggade av en man med en minibuss som sett sina bästa dagar
Inga barnkuddar eller så förstås, tveksamt om där var några bälten överhuvudtaget...
Han körde oss till hamnen för 25€ och det var hög timpenning, för det gick undan...
Alla som åkt ner till hamnen vet vilken fantastiskt vacker utsikt det är. Om man låter bli att titta på vägen
Den här mannen körde i alla fall om allt som kom i hans väg, resan var mindre lustig kan vi väl säga. Min fru har sagt att vi aldrig mer tar färja från Santorini. Helt ok dit däremot, när man bara skall upp för backen.

Antar att det är BlueStar kl 16 ni har spanat in?!
Är planet inte allför försenat tror jag säkert att ni hinner, och det är inte svårt att hitta färjan.

Vi längtar såå tillbaka. Bodde tre sista nätterna på BoatHouse Hotel med pool i Kamari. 60€ per natt inkl jättefin frukost. Lite slitet hotell men ända nere på strandpromenaden i de lite lugnare och mysigare norra delarna av byn.

Ingår också 10% rabatt på en mycket trevlig restaurang ända nere vid vattnet, Almira. Jättegod mat, och bra priser redan innan rabatten tyckte vi. Även om det såg fantastiskt lyxigt ut, med våra taverna-mått mätt...

Hotellet hämtar och lämnar i hamnen/flygplatsen om de får reda på det innan!

Trevlig resa!
Sven

Senast redigerad av Zappa den 2008-09-03 klockan 09:37.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-30, 14:26
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Vägen till Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Alec Visa inlägg
Hej! Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (2 och 6 år) som är helt "gröna" vad gäller Grekland. Men nu ska vi åka och vi har fått mycket inspiration från forumet här! Vi flyger till Santorini på lördag och anländer vid 14-tiden. Vårt mål är Koufonissi. Jag har tittat lite på färjetrafiken och förstår det som om det går en färja vid 16-tiden till Naxos. Hinner man det? Hur långt och krångligt är det att ta sig från flygplatsen till hamnen och hitta rätt färja? Jag såg vidare att någon här på forumet skrivit att färjan Skopelitis (som verkar vara en favorit och "livlina") inte går från Naxos till Koufonissi på söndagar, men enligt ska GTP (Greek Travel Pages) så går det andra färjor dit. Stämmer det tro?

Om någon har övernattningstips för den här typen av transportsträckor (på Naxos och Santorini), nära hamn och kommunikationer fast ändå trevligt, så är vi jättetacksamma för det!
Vi var och Ö-luffade i somras och om jag inte minns fel så landade vi vid 14.30 och det var inga problem att hinna. På Santorini övernattade vi två nätter på hemvägen och vi bodde på Honey Moon, Perissa. Ett mycket trevligt och gästvänligt hotell på alla sätt och vis. Dom hämtade oss vid hamnen och lämnade oss på flygplatsen när vi skulle hem.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT