Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-25, 13:20
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Är det någon som har gått Samaria-ravinen i oktober? Jag undrar när den stänger eller om det är enligt vädret, varierande från år till år? Skulle vara skönt att vandra den i oktober nån dag när det inte är stekhett.. Själv har jag gått den i juli när det var ca 40 grader. Minns bara att guiden sa att den är stängd om våren när vattnet forsar.

Hälsn, P
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-25, 14:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Jag har gått den första veckan i oktober för ett antal år sedan. Bör vara öppen hela den månaden.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-25, 22:30
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Ok. Tack för det! Ser framemot att gå den igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-18, 15:52
lisbeth lisbeth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Citat:
Ursprungligen postat av Patricuz Visa inlägg
Är det någon som har gått Samaria-ravinen i oktober? Jag undrar när den stänger eller om det är enligt vädret, varierande från år till år? Skulle vara skönt att vandra den i oktober nån dag när det inte är stekhett.. Själv har jag gått den i juli när det var ca 40 grader. Minns bara att guiden sa att den är stängd om våren när vattnet forsar.

Hälsn, P
Var och vandrade i Samaria ravinen 12 oktober 2008.
Perfekt temperatur.tog ca 4 h.
Den är nog säkert öppen hela oktober.

Hälsn Lisbeth.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-18, 16:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Ravinen måste vara öppen i Oktober!!

Vi bodde i höstas i Chora Sfakion från den 5-e till nionde Oktober, och varje eftermiddag vid halvtretiden kom fartyget
"Daskalogiannis" lastat med cirka trehundra resenärer från ravinen till hamnenn i CF för vidare färd med bussar till sina hemdestinationer.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-18, 22:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Ravinen är öppen om vädret tillåter..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-19, 09:37
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Är Samaria-ravinen stängd el öppen i oktober?

Hej!

Kul att få svara på min egen fråga igen...
Jo, jo den är öppen. Beror ju förstås på vädret, men i år var den öppen. Vi åkte med Samariabåten från Paleochora (vill minnas att det var 19 oktober) vandrade hela dagen i ravinen och tillbaka med samma båt på eftermiddagen. Vi har vandrat denna ravin uppifrån och ner för ca 6 år sedan. Nu när vi hade sonen med var det ju en helt annan upplevelse. Jo det blev ju så att fadern i familjen som då ville ha ordentligt med motion gick i väg och hade som mål att vandra halvvägs upp och sedan komma tillbaka. Det gick riktigt bra och vi hade båttiden att passa. Ett alternativ hade varit att övernatta i Agia Roumeli. Men vi hade redan övernattat på så många olika orter att vi ville tillbaka till Pal där vi hade vår "bas". Men för mig och sonen blev det då att vi gick ca två km upp (vi nådde inte ens järnporten) men det gjorde inget för vi såg minnsann varje get, får, myra, skalbagge, fluga och alla andra kryp på vägen... Så sist och slutligen tyckte jag att vår vandring med sonen gav kvalitetsmässigt mer än den första vandringen, för nu tog vi det lugnt. Det råkade vara otroligt varmt för oss den dagen och de som varit i ravinen vet att det känns ännu varmare där nere mellan bergsväggarna. Denna dag var det massor av getingar i ravinen och jag blev stucken två gånger men annars gick allting bra. Är nog härliga landskap och jag tycker så om vyerna när man närmar sig Agia Roumeli från havet!

Mvh P
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT