Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-19, 19:38
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Väder och vind - var?

Hej!

Funderar på att köpa flygbiljetter till Rhodos alldeles i slutet av april. Första resan till Rhodos

Vi (två vuxna) önskar så mycket sol och värme som det är möjligt att få så tidigt på säsongen. Var på ön skall vi bo?

Hur är vädret generellt vid denna tid? Temperaturer på land och i vatten? Erfarenheter?

Stort tack på förhand!

Kalá
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-19, 20:43
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Väder och vind - var?

Bra val av ö, jag har inte vart på rhodos så tidigt på säsongen, men jag skulle föreslå östkusten. på västsidan blåser det en hel del (på sommaren ialla fall) Har hört att Tsambika-stranden är varmast tidigt på säsongen. Lycka till....

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-19, 21:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Väder och vind - var?

Vanligvis så er Lindos varmere enn resten av øya ellers i sesongen... både til lands og til vanns..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-23, 18:08
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Väder och vind - var?

Hej!

Tack för era svar! Har börjat leta efter lämpligt boende någonstans på östra sidan av ön, vilken vi hoppas skall vara varmast även på våren. Vill gärna ha hjälp med förslag. Vi önskar oss:
Boende med kokmöjlighet
Gångavstånd till havet
Gångavstånd till större livsmedelsbutik (d.v.s. en butik som säljer mer än frukostmat)
Hyfsade kommunikationer, så att man klarar sig utan bil
Om möjligt, gärna fin utsikt från balkongen

Stort tack på förhand!

Kalá
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-23, 18:36
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Väder och vind - var?

Jag skulle rekommendera Pefkos på östkusten, söder om Lindos! Bedövande vackra sandstränder med finkorning sand, många bra boenden vid havet med kokmöjligheter och havsutsikt, samt en huvudgata på gångavstånd med allt från bageri och supermarkets till apotek.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-24, 20:14
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Väder och vind - var?

Tack Zaki!

Pefkos låter trevligt. Vet du eller någon av er andra hur Pefkos är off-season (i slutet av april/början av maj) vad gäller serviceutbud såsom mataffärer och kommunikationer?

Mvh,
Kalá
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-27, 12:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Väder och vind - var?

Jag gillar östra sidan av Rhodos. Har varit i Pefkos i början av oktober för fem år sedan, då var det bra väder och lagom med folk där i mina ögon. Sedan var vi på Rhodos i slutet på april 2009 (läs ev. mitt resebrev) med lika härligt väder, sol och bad varje dag (som svensk sommar när den är bra), MEN vi bodde inte i Pefkos då. Vi körde igenom Pefkos, de snickrade och öppnade tavernor osv., men du bör vara inställd på att det är mycket lugnt och stilla i Pefkos i april eller i alla fall undersöka noggrannt hur det ser ut med bokningarna och om det finns lite tavernor och affärer öppna så tidigt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-27, 12:56
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Väder och vind - var?

Tack Marianne!

Skall läsa ditt resebrev. Var på Rhodos bodde ni när ni var där i april? Hur var det? Roligt att höra att ni hade skönt väder!

Mvh,
Kalá
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-27, 13:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Väder och vind - var?

Vi bodde på Kristinas Rooms i Gamla Stan. Trivdes väldigt bra även om vi var ganska ensamma där.
Bodde också några dagar i Haraki, var också ganska ensamma på det lilla pensionatet, men det fanns dock lite folk på tavernorna både till lunch och kvällstid, inte många men en del. Bra mat, lugnt och trivsamt.
Vi hyrde bil och körde runt en hel del på ön, det var vackert och vi NJÖT att kunna bada så tidigt på året. Man längtar efter havet i april! Vi hade runt 20 grader i havet om inte jag minns fel. Jag har skrivit en del i resebrevet om vart vi körde på ön.
Att se Lindos i april var ett plus, inte dessa mängder med folk som man ser i säsongen (och som det också var i början av oktober när vi var där då), men de höll på att öppna på många ställen så det var inget problem att få en god lunch vid vårt besök i april.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT