Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-26, 14:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2019, maj

Månaden inleddes traditionsenligt med en tripp till norra sidan av ön. 1:a maj med fisksoppa i Móchlos tillsammans med hundratals greker och en del vilsna turister (som inte hittade matplatser) är en utmärkt start på månaden. Ylva ringer alltid i förväg och vi får alltid ”honnörsbordet” av Georgios på Taverna Kochilía.

Dagen därpå var det dags att hämta Ylvas systerdotter Helena med make Ola vid Heráklions flygplats. De hade önskat att se Knossós under sin lediga vecka och vi passade på att genast uppfylla deras önskemål. Själva stannade vi utanför, eftersom vi sett Knossós så det räcker (och blir över). Slående var att det närliggande sjukhuset verkade mer populärt än den antika anläggningen. Turisterna hade nog inte börjat komma än. För att våra besökare skulle få se mer av Kreta, tog vi vägen tvärs över ön in i vindistriktet och stannade för lunch i Archánes. Det var smockfullt med besökare på torget och massor av poliser. De kvinnliga i högklackade skor! Varför detta pådrag? När gästerna vid långbordet bredvid vår taverna reste sig, fick vi förklaringen. Det var statsminister Tsípras som var på besök och lät sig villigt fotograferas. Denna vecka reste han runt på ön och propagerade inför EU-valet, vilket vi också kunde se på de grekiska Tv-kanalerna.

Kom hem till mig i mitt Sfáka,
nå´n dag jag bakat en kaka.
Jag blivit bedömd,
och även berömd.
Tsípras kom hit och fick smaka!


Under veckan som följde gjorde vi dagliga matkontroller på tavernorna i området, så jag var befriad från spisjobbet (och inga spisrosor fick jag).

Greker kan konsten att överraska. Påsken var nyss passerad, när en äldre man – årgång 30-talet – hejdade oss utanför Lidl och önskade oss ”många år”. Det tog några sekunder innan vi kände igen honom. Han brukade förr sitta på ”Posten” och vi hade några gånger samtalat lite längre med honom. Nu ville han berätta om sig själv. En broder och en kusin hade nyligen dött. Hustrun låg på sjukhus och han måste klara sig helt på egen hand. Ålderdomshem finns i Ag. Nicolaos för 400 € i månaden och då räcker inte pensionen på
600. Men han log så glatt, när jag sa ”Det är bättre att kunna klara sig själv och gå till Rosiljótis = ”Posten”.
En annan privat anläggning för åldringar (troligen utlänningar) finns vid havet utanför vår grannby Ferma. Den ser fantastisk ut – på avstånd!

En kväll blev vi uppringda av en advokat från Aten, som påstod att vi inte hade betalat våra räkningar. Ni kan förstå hur man reagerar! ”Vi har inte gjort nå´t fel och alltid betalat våra skulder”! När vi lugnat ned oss, kunde vi förstå att 2 räkningar från 2015 på 132 € inte blivit betalda till TV-företaget FortNet. Några räkningar och påminnelser hade vi inte fått. Om vi inte betalade skulden före kl. 14 dagen därpå, skulle fallet tas upp i domstol och vi behövde då en egen försvarsadvokat vilket skulle kosta många slantar! Det blev ett snabbt besök i butiken dagen därpå!

Anna, dottern till vår förste kretensiske kompis Nikos, har nu öppnat neurologmottagning i Ierapetra. Det känns fantastiskt att kunna samtala med henne på grekiska. Tänk om vi hade kunnat göra det lika lätt med Nikos. Annas kusinbarn Maria har jobbat inför de tre val som ägde rum den 26:e. Hon hade plats två på listan inför det kommunala valet. Även regionalval skedde. Efter en ny valomgång utnämndes 13 borgmästare på ön. Alla var män, så Maria lyckades inte.

Vi fick vänta länge detta år, men den 14:e kom sommaren. Hela månaden har varit befriad från den vanligen förekommande hårda nordliga vinden. Däremot har det kommit sand från Afrika. Den 21:a flyttade Pelagia och Georgios från kantinan bakom huset till altanen på framsidan. Den 26:e åt vi vår första aprikos.
Vårt numera stora träd ger oss c:a 1000 enormt goda frukter, som gläder inte bara oss utan vänner och grannar. Nu blommar också granat-äppelträdet, men inte lika rikligt som de olivträd, som finns runt vårt hus.

Våra amerikanska grannar har varit här på besök under två veckor. Dagarna var fyllda av träffar med myndigheter och företag, för att betala skatt och skuld. De sa att de ville träffa oss på kvällarna, men då var de aldrig hemma! Vi var också förkylda under denna period och vi ville inte överföra smitta till Mary, som under året varit svårt sjuk i cancer.

Nu har vi träffat ännu flera svenskar i området. Déspina från gymmet bjöd oss på en em-träff tillsammans med Jenny och Lotta. De är unga, gifta med greker och de har alla tre barn. Jäkla greker, som dränerar Sverige på snygga kvinnor! Trevliga var de också!

Samtidigt som Eurovisionfinalen sändes, hade två andra grekiska kanaler underhållning med traditionell grekisk musik och med kända artister. De hade betydligt högre kvalitet än ljusshowerna som visas i Sverige.

Det råder byggrusch i området. Det gäller både privathus i byn och hotell. Vid infarten till Koutsounári håller ”Club Robinson” på att bygga en jätteanläggning ned mot Long Beach, som ska stå klar nästa år. Naturligtvis med helpension och med tyska som huvudsakligt språk. Det känns lite konstigt, eftersom det detta år verkar vara färre turister. Det ena av byns jättehotell öppnade inte förrän den 1:a juni.

Albanerna i byn är avundsjuka på bonussonen Akram. ”Du tar alla jobb från oss”, säger de till honom. Jobbar gör han också från 7 på morgonen till 20.30 på kvällen nästan alla dagar i veckan. Inget uppehållstillstånd i sikte!

Månadsbreven fortsätter. Jag tänker inte sluta skriva, för hur skulle jag annars komma ihåg vad som hänt! Jag ångrar bara, att jag inte började skriva direkt vid husköpet. Nu har det redan gått 25 år och jag känner mig fortfarande lika ung, men bara till sinnet!

Nu är det snart dags att resa mot norr! Ha en bra sommar önskar

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-28, 05:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Kanske blir det fisksoppa i Mochlos den första maj i år igen?

Tack för majrapport!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-29, 10:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Alala, det räknar vi med, om hälsan består. Nedresan är bokad och betald.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-29, 12:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

När åker ni från republiken Jamtland?

Birgitta, från Björkarnas stad.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-01, 22:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Hej min namne! Hur du nu har fått det? Svar på frågan: Vi reser då alla dagar är lika långa på Kreta och i Östersund!
Jag läser naturligtvis, om dina äventyr i Grekland med stor behållning, men har inte varit aktiv med skrivandet på kalimera. Skälet till det kanske du har förstått?
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-02, 02:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Nyss hemkommen från en underbart trevlig mellokväll.
Naturligtvis måste man tjecka av vad som har skrivits på Kalimera innan sovtajm. Blir besiviken.. Jannis, vad Vad menar du? Det verkar som om du är lite negativ här! Inget tvingar ju dig att vara aktiv/skriva så..ja-a.. Hur tänker du? Här på forumet ska vi ha kul..eller hur?!
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-02, 07:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hej min namne! Hur du nu har fått det? Svar på frågan: Vi reser då alla dagar är lika långa på Kreta och i Östersund!
Jag läser naturligtvis, om dina äventyr i Grekland med stor behållning, men har inte varit aktiv med skrivandet på kalimera. Skälet till det kanske du har förstått?
/ Jannis
Ni brukar ju vara kvar i Östersund under sportlovet. Men kanske era barnbarn har vuxit ur lov numera? Runt den 6- 7 mars är nog dagarna lika långa.
Jag har tillägnat mitt namn efter en pelikan som fanns på Astypalea för många år sedan.
Jag är så glad i dina månadsbrev, men det vet du, Jannis!

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-03, 12:09
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Jannis! Tack för dina berättelser/rapporter från livet hos er på Kreta. Blir glad när jag ser att du skrivit och uppskattar mycket att läsa det. Du skriver så att man ser erat liv framför sej. Har följt er sedan jag gick med i Kalimera men är dålig på att visa min uppskattning så stort Tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-03, 15:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Jag med! Tack for manga roliga rapporter, det avspeglar viktiga sidor av livet har, som skiljer sig bra mycket fran vad vi vuxit upp med, och samtidigt blir det sa tydligt att folk ar folk var dom an bor.
Dagliga aha-uplevelser fast jag bott i perioder pa olika hall i Grekland. Beratta mera!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-03, 16:54
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Så enig, skriv gjerne mer! Leser med glede alle beretninger om hverdager og begivenheter. Det er også en glede å bla tilbake, Kalimerahjørnene er unike minnebøker.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-02-03, 20:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Jag blir glad över svaren, som visar att det finns ett litet behov från de dryga 11000 grekälskarna att läsa inlägg om annat än stränder, vyer + tidigare berättade historier. Till slut blev jag ensam kvar som greklandsboende på Kalimerahörnor. Inte ens resebreven kunde förnyas. Jag saknar dig
Monica P(!), men läser med behållning, om de äventyr Birgitta delger oss + några få andra. Jag ville länge ge svar på frågor som ställdes och ge tips på forumet, men där har jag gett upp. Jag fortsätter skriva om våra äventyr, så länge jag är kvar på Kreta, för att jag tycker det är kul och så redigerar Ylva och lägger ut resultatet. Nytt inlägg kommer snart.
/ Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-02-03, 21:31
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Snälla Ylva och Jannis, om ni bara orkar och har tid, FORTSÄTT! Det är så roligt att få läsa om Grekland inifrån sett, för oss som skulle vilja men av olika orsaker insett att det inte går att få uppleva det samma. Ser fram emot fler rapporter!
Varma hälsningar med tacksamhet för inblicken i er "vardag"!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-02-04, 14:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag med! Tack for manga roliga rapporter, det avspeglar viktiga sidor av livet har, som skiljer sig bra mycket fran vad vi vuxit upp med, och samtidigt blir det sa tydligt att folk ar folk var dom an bor.
Dagliga aha-uplevelser fast jag bott i perioder pa olika hall i Grekland. Beratta mera!
Monica! Saknar din hörna. Det var alltid så roligt att läsa dina betraktelser.

Såg att det kommit ett septemberbrev här, den skall jag läsa snart.

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-02-04, 15:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, maj

Uppskattar också berättelserna. Man får en helt annan intressant synvinkel än när man bara turistar en kortare tid! Så fortsätt gärna skriva om ni har lust och ork!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT